Keď odložíme anekdotický pohľad, ostane historický fakt, že po skončení studenej vojny začali krajiny namiesto o moc súťažiť o pozornosť okolitého sveta. Globalizácia priniesla konkurenciu každého s každým. Nástroje na súboj o investície, export a dobré meno ponúkla nová disciplína národného brandingu, ktorá stratégie tvorby značky, reklamy a marketingu z komerčného sveta preniesla na úroveň komunikácie krajín.
Keď dnes Slovensko predstavuje svoju novú značku pod sloganom Good Idea Slovakia, ide o zavŕšenie niekoľkoročného procesu, ktorý prebiehal v réžii ministerstva zahraničných vecí. Na rozdiel od štátov so silnými príbehmi a osobnosťami bolo totiž najprv potrebné s pomocou odborníkov zadefinovať, ako sa Slovensko v 21. storočí vlastne vníma. Pochopiteľne, nie každý občan musí túžiť byť zastrešený nejakou marketingovou skratkou. No existuje viacero dôvodov, prečo je Good Idea Slovakia dobrý nápad.
Imidž krajiny sa totiž tvorí aj neriadene a mnohí isto škrípu zubami, keď sú konfrontovaní s romantizujúcim obrazom podhôľneho pastierskeho národa s neveľkým intelektom a rozvinutou tendenciou k alkoholu. Absencia pozitívnych vzorov dnes navyše ženie ľudí do xenofóbnych „protestných“ košiarov, čo okrem politického marazmu krajine prináša aj nelichotivú publicitu.
Pritom povedať si, že Slovensko je krajina nápadov, nie je žiadny výmysel. Noviny sú dnes plné dôkazov, že dorastajúca generácia nemieni používať hlavu len na nosenie hipsterského klobúka a aktívne sa snaží presadzovať a realizovať svoje projekty.
Dobrý nápad je aj to, že ministerstvo do prípravy tvorby národného brandingu zapojilo odbornú aj laickú verejnosť a pripravilo súťaž o tvorbu značky pre profesionálov. Fakt, že sa do nej prihlásil len poltucet riešiteľov, môže signalizovať, že podnikatelia stále nedôverujú inštitútu verejného obstarávania s jeho manipulatívnym imidžom. Znamená to, že skutočnou krajinou ideí sa pre nás samých staneme až vtedy, keď sa presadzovanie dobrých nápadov aj v rámci správy vecí verejných stane pre domáce kreatívne mozgy samozrejmosťou.