Postupne do firiem zapojil aj ďalších členov rodiny a dnes v nich zamestnáva osem rodinných príslušníkov vrátane manželky Dagmary a syna Tomáša. A práve s ním spája P. Mesiarik budúcnosť svojho podnikania. „Počítam s tým, že raz to prevezme syn. Zatiaľ je to ďaleká budúcnosť. Najbližších desať rokov sa z firmy odísť nechystám.“
Dierovaný biznis
Keď príde reč na to, čo vlastne jeho firmy robia, rád hovorí, že obchodujú s kovovými výrobkami, ktoré majú dieru. Kým Vomet sa zameriava na predaj priemyselných sít predovšetkým pre ťažobný priemysel, Perfora ponúka dierované plechy, ťahokov a podlahové rošty. Tie sa využívajú predovšetkým v architektúre a stavebníctve na fasády alebo ako zábradlia.
Práve úzka špecializácia obidvoch firiem pomohla Mesiarikovcom uspieť a dnes majú v tomto segmente na Slovensku najväčší trhový podiel. „Nikdy som neplánoval, že založím rodinnú firmu. Chcel som hlavne uživiť rodinu. Vytvoril som si finančnú rezervu pre prípad, že by to nevyšlo, a vrhol sa do toho,“ hovorí P. Mesiarik.
V začiatkoch cestoval po celom Slovensku a skúšal ponúkať hutnícky materiál. Na svojich cestách však zistil, že na trhu je dopyt po sitách pre priemysel, ako aj dierovaných (perforovaných) plechoch. Keďže ich výroba bola ešte z čias socializmu sústredená v Česku, chýbal tu predajca práve pre tento sortiment.
Výroba ako pridaná hodnota
S firmou Vomet a neskôr Perfora sa rozhodol dieru na trhu zaplniť. „Vyplynulo to prirodzene. Videl som, čo trh potrebuje. Bola tu obrovská diera v sortimente priemyselných sít, preto som sa na ňu začal špecializovať. Najprv som zastupoval zahraničné firmy, neskôr som ponúkol českému partnerovi účasť vo firme Vomet,“ vysvetľuje P. Mesiarik.
Postupom času prišli požiadavky aj na perforované materiály, a tak založil v Trnave spolu s ďalším českým partnerom spoločnosť Perfora.
Obidvaja jeho spoločníci vlastnia v Česku výrobné závody. Okrem toho pred štyrmi rokmi odkúpil P. Mesiarik s jedným z nich aj závod na výrobu ťahokovu vo Frýdku-Místku od koncernu ArcellorMittal, ktorý je dnes najväčším výrobcom týchto produktov v krajine. Od začiatku mu totiž bolo jasné, že ak chce na trhu dlhodobo uspieť a ponúkať klientom pridanú hodnotu, musí mať aj výrobné kapacity.
„Všetkých členov rodiny som prijímal do práce ja, sú to moji podriadení. Niekedy je to dosť ťažké.“ Pavol Mesiarik, zakladateľ Vometu a Perfory
Práve to dáva jeho firmám konkurenčnú výhodu. Nie sú totiž len klasickými obchodníkmi, ale vďaka vlastnému know-how dokážu vstupovať pri veľkých zákazkách už aj do úvodnej projektovej a realizačnej fázy. „V oblasti ťažobného priemyslu navrhuje Vomet konkrétne riešenia pre klientov a zúčastňujeme sa aj na montážach.
Perfora zase spolupracuje priamo s architektmi. Pri veľkých stavbách začíname spoluprácu už vo fáze tvorenia projektu. Navrhneme, ktorý materiál je najvhodnejší a akým spôsobom ho je možné upevňovať,“ vraví P. Mesiarik.
Perfora sa takto podieľala na tvorbe exteriéru firemného sídla spoločnosti Zeppelin v Banskej Bystrici, ktoré získalo pred šiestimi rokmi ocenenie v architektonickej súťaži Ce.za.ar. Okrem toho dodávali materiál aj na výstavbu trnavskej City Areny, obchodného centra Bory Mall v Bratislave, fasádu parkovacieho domu IKEA či zábradlia na Moste Apollo, Starom moste a Cyklomoste Slobody v hlavnom meste. Vomet zase dlhodobo spolupracuje s firmami ako U.S. Steel Košice či Slovnaft.
Zdroj: TREND.sk
Zamestnávať rodinu vie byť ťažké
Vomet ani Perforu nezakladal P. Mesiarik pôvodne ako rodinné firmy. Ako sa postupne jeho podnikanie rozširovalo a obrat rástol, potreboval prijímať ďalších zamestnancov. Jedným z prvých bol práve jeho otec, ktorý v tom čase nemal prácu.
„Potreboval som človeka, ktorý by mi najprv pomohol v ekonomickej oblasti a neskôr aj v technickom zabezpečení biznisu,“ vysvetľuje zakladateľ. Tomu sa otec venuje dodnes, hoci je už v dôchodkovom veku. Okrem toho má na starosti aj logistiku a celé fungovanie skladu.
Postupne sa pridávali aj ďalší členovia rodiny, ktorých Pavol Mesiarik oslovil buď priamo, alebo sa mu ponúkli sami. Okrem otca, manželky a syna Tomáša tak dnes v dvojici firiem pracuje aj jeho sestra, dvaja švagrovia a vypomáha aj svokor.
Celkovo majú Perfora a Vomet dvadsaťpäť zamestnancov. Vlani dosiahli spoločný obrat takmer sedem miliónov eur a zisk na úrovni tristotisíc eur. Pri takom veľkom zastúpení rodiny je podľa P. Mesiarika dôležité vyjasniť si ihneď na začiatku vzájomné vzťahy, ako aj hierarchiu.
Základným pravidlom však je, že posledné slovo má pri rozhodnutiach vždy on. „Všetkých členov rodiny som prijímal do práce ja, čiže sú to moji podriadení vrátane otca. Niekedy je to dosť ťažké,“ priznáva.
Za nevýhodu rodinného podnikania považuje to, že do pracovných vzťahov zasahujú aj tie rodinné, čo nie je vždy ideálne. „Nepríjemnejšie rozhodnutia môžu mať vplyv na rodinu, preto je dôležité mať vyjasnené vzťahy,“ hovorí. Zatiaľ však k významným nezhodám neprišlo ani nemusel nikoho z rodiny prepustiť.
Naopak, pozitívom zamestnávania rodinných príslušníkov je podľa neho to, že spolupracuje s ľuďmi, ktorých má rád a ktorým môže dôverovať. „Mnohí ľudia sa ma pýtajú, ako môžem podnikať s rodinou. Je to individuálne. Nie každá rodina drží pokope, u nás to tak našťastie je. Nie je to vždy ľahké, ale výhody prevyšujú nevýhody,“ myslí si.
Dlhodobú stratégiu podnikov má na starosti P. Mesiarik spolu so svojimi spoločníkmi. Po rady však zájde aj k rodinným príslušníkom, buď je to jeho otec, syn, alebo manželka. „Firma je našou každodennou témou. Rodinný život sa nedá odčleniť od toho firemného,“ ozrejmuje.
Syn posunul firmu na web
K podnikaniu sa mu podarilo priviesť aj syna Tomáša, ktorý už počas strednej školy chodil do oboch firiem brigádovať. Najprv do skladu a neskôr, už na vysokej škole, aj na obchodné oddelenie, kde pôsobí dodnes. „Snažil som sa ho k tomu viesť, ale bol to predovšetkým jeho prirodzený záujem. Aj preto sme spoločne vybrali takú vysokú školu, ktorá by mu pomohla s pôsobením vo firme,“ spomína P. Mesiarik.
Jeho dcéra, naopak, k práci pre rodinné podniky vzťah nemá, aj keď vďaka štúdiu jazykov aj ona občas vypomohla najmä pri preklade webovej stránky. Skôr ju to však ťahá do gastronómie. Aj preto jej otec nenástojil, aby sa do rodinného podnikania zapojila.
Tomáš sa snaží do firmy priniesť modernejšie prístupy k obchodu a viac tlačí biznis a marketing do online sveta. Vomet pred troma rokmi spustil vlastný elektronický obchod s cieľom zviditeľniť sa a viac sa priblížiť koncovým zákazníkom, nielen veľkoobchodníkom. Investícia sa firme oplatila a dnes preto chystá spustenie nového e-shopu, v ktorom už bude celý proces objednávky od jej zadania až po expedíciu plne automatizovaný.
Rastú aj na Ukrajine
Vo Vomete a Perfore aktuálne riešia aj ďalšie rozširovanie skladov. Firmy pred deviatimi rokmi kúpili pozemky na okraji Trnavy, kde postupne vyrástla ich centrála, ako aj dvetisíc štvorcových metrov skladových priestorov. Tie už nestačia, a tak by malo v najbližšom čase pribudnúť ďalších päťsto štvorcových metrov.
P. Mesiarik uvažuje aj o pridaní istej formy finalizácie produktov. Perfora má k dispozícii aj susediaci viac ako hektárový pozemok, ktorý by chcel využiť na rozšírenie biznisu. O čo by malo ísť, zatiaľ nechcel priblížiť, keďže projekt je len v úvodnej fáze.
Trnavský podnikateľ plánuje ďalej rozvíjať aj svoje pobočky v Maďarsku a na Ukrajine, kde Vomet a Perfora pôsobia spoločne. Na Ukrajine majú dcérsku spoločnosť, v ktorej obidve firmy držia zhodne po dvadsaťpäť percent a zvyšok patrí dvom tamojším partnerom. „Na ukrajinskom trhu sme už sedem rokov. Na začiatku sme tam podnikali na princípe zastúpenia, neskôr sme sa dohodli a vytvorili spoločnú firmu.
Otvorili sme tam sklady, máme tam vlastné priestory. Je to menšia kópia našich dvoch spoločností,“ objasňuje P. Mesiarik. Politické nepokoje nasledované ozbrojeným konfliktom mali za následok prepad ekonomiky spojený s devalváciou tamojšej meny, čo sa výrazne podpísalo aj pod biznis firiem na Ukrajine. Odbyt v tom čase spadol skoro o dve tretiny. Situácia sa odvtedy pomaly stabilizuje, no dcérska firma stále nie je na predkrízových číslach.
V Maďarsku sa Vomet a Perfora najprv popálili, keď im nevyšla spolupráca s tamojšími obchodnými partnermi, dnes tam už preto pôsobia priamo a zatiaľ sa im darí. „Do kariet nám nahrala aj skutčnosť, že sme otvorili pobočku v Košiciach, ktorá je blízko k maďarskému trhu. Spolu s prevádzkou v Trnave tak môžu rýchlo a jednoducho expedovať materiál do krajiny,“ dodáva P. Mesiarik.
Na obrate oboch firiem sa biznis z Maďarska a Ukrajiny podieľa pribižne desiatimi percentami, no obidva trhy chcú Mesiarikovci ďalej rozvíjať, keďže v nich vidia veľký potenciál. Na iné okolité trhy sa už teraz nezameriavajú, pretože tie už obsluhujú ich partnerské firmy z Česka.