Keď je advokát navigátorom

Martin Magál Zdroj: Maňo Štrauch

Ktoré z vašich víťazstiev bolo ťažšie?

Myslím si, že obhájenie titulu bolo trocha ťažšie ako jeho získanie. Nastavili sme si latku relatívne vysoko, ale treba uznať, že nespala ani naša konkurencia. Zaznamenal som výrazný posun na trhu právnych služieb v kvalite a v celkovom prístupe ku klientom. To je pozitívna správa najmä pre klientov. Trh právnych služieb sa sofistikuje, je čoraz viac inovatívny a čoraz silnejšie presviedča klienta, že dostáva za svoje peniaze skutočnú hodnotu.

Týka sa to len medzinárodných kancelárií alebo vidíte podobný posun aj v slovenských?

Hovorím o celom slovenskom právnom trhu, teda aj o čisto lokálnych kanceláriách, najmä toho segmentu, ktorý má ambíciu poskytovať prvotriedne právne služby v transakčnej oblasti. Medzinárodné kancelárie majú, prirodzene, stále o niečo viac medzinárodných ako domácich klientov. Úroveň transakčných právnych služieb, či už majú alebo nemajú medzinárodný aspekt, išla za posledné roky výrazne hore. Keďže vlani sme zaznamenali na trhu oživenie, mali sme aj príležitosť častejšie sa konfrontovať s konkurenciou. Som rád, že úroveň išla nahor.

Je to tak, že si teraz kancelárie viac konkurujú?

Myslím si, že s celkovým rastom kvality poskytovaných služieb získali klienti viac možností vyberať si z väčšieho okruhu kompetentných uchádzačov o zákazky pre právnych poradcov. To vedie k intenzívnejšiemu konkurenčnému boju, ale to nevidím ako prvoradé. Dôležité je, že ak chce kancelária zostať na špici, musí sa neustále zlepšovať. Naša vlastná skúsenosť nám velí, že si musíme udržiavať náskok pred konkurenciou, aby sme boli schopní nielen obhájiť postavenie na trhu – a nielen v súvislosti s hodnotením v súťaži Právnická firma roka –, ale obhájiť pozície, štandardy a méty, ktoré si stanovujeme sami. Vyžaduje si to neustály proces inovácií a zlepšovania sa, z ktorého v konečnom dôsledku benefituje aj klient.

Ako to robíte? Musia vaši ľudia viac študovať, viac komunikovať s klientmi?

Je to hlavne v tom, že naši spolupracovníci musia byť nielen technicky dokonalí právnici, ale musia tiež excelovať v komunikácii, v schopnosti prezentovať zložité otázky jednoducho a v zručnosti manažovania projektov. To je kľúčové. Na Slovensku je veľa technicky zdatných právnikov, ktorí právo poznajú dokonale, vedia ho správne vykladať a vedia nájsť správne riešenia. Moderný svet biznisu však vyžaduje, aby bol právnik aj dobrý komunikátor, dobrý motivátor a aj dobrý projektový manažér. Netýka sa to len právnych otázok, ide aj o všeobecný nadhľad. Právnici sú totiž schopní transakciu aj zničiť.

Vážne?

Môže sa to stať v prípadoch, keď sa dve strany chcú dohodnúť a právnik nepochopí svoju úlohu a namiesto toho prezentuje svoje ego, svoje myšlienky a prístupy nevhodným spôsobom. Tak môže celá transakcia zhavarovať.

Možno preto vám niektorí hovoria, že „vyrábate ťažkosti“.

Náš stav je vďačný a často aj oprávnený terč sarkazmu. Lenže podobne sú na tom aj iné profesie. Úlohou právnika je vidieť aj riziká, ktoré si ani jedna zo strán neuvedomuje, a upozorniť na ne, snažiť sa ich ošetriť. Inými slovami, právnik je niečo ako tretia osoba, ktorá vstúpi medzi dvoch zaľúbených a začne vyťahovať potenciálne zlé vlastnosti partnerov a pýta sa každého z nich, či naozaj chcú ísť do vzťahu, s ktorým sú spojené riziká. To je síce nevďačná úloha, ale často veľmi užitočná a potrebná.

Spomenuli ste schopnosť komunikovať a prezentovať. Ako tieto zručnosti získavajú vaši mladí kolegovia? Ako funguje príprava koncipientov?

Keďže sme globálna kancelária, máme prepracovaný systém vzdelávania a tréningu pre našich kolegov. To znamená, že od prvého momentu, ako k nám nastúpia napríklad absolventi, majú pripravený osem- až deväťročný plán tréningov a školení na rôzne typy zručností – od technicko-právnych otázok po mnohé ďalšie. Učia sa písať zmluvy, vysvetľovať komplikované problémy používateľsky zrozumiteľným jazykom, učia sa prezentovať jasne a presvedčivo. Máme tréningy na motiváciu kolegov, na efektívnu tímovú prácu. Všetko je to obsiahnuté v premyslenom programe, ktorý uplatňujeme na každého kolegu v celosvetovom meradle.

Aké sú špecifiká medzinárodných transakcií, v čom sa líšia od lokálnych?

Odpoviem metaforou: medzinárodná transakcia je niečo podobné, ako keď na naše cesty príde vodič, ktorý je zvyknutý jazdiť vľavo. Dostane sa do situácie, keď predpisy sú iné, než na aké je zvyknutý. Je to stále cestná premávka, máme cesty, diaľnice, návestia, kruhové objazdy, ale fungujú trochu inak. Komu chýba skúsenosť, ten sa v novom prostredí ťažšie orientuje a môže nabúrať. Naša rola v medzinárodných transakciách spočíva v navigácii lokálnym prostredím. Klient predpokladá, že poznáme koncepty, na ktoré je zvyknutý, a očakáva, že ich dokážeme zasadiť do lokálneho prostredia. Našou úlohou je vysvetliť, čomu sa na Slovensku daný koncept alebo prax podobajú. Snažíme sa rozptýliť obavy a neistotu, presvedčiť, že aj v slovenskom práve existuje bezpečná cesta aj pre zahraničného investora či podnikateľa.

Čím sa navzájom líšia medzinárodné právnické kancelárie?

Rozdiely bývajú dané napríklad geografickým pôvodom. Sú isté kultúrne črty, ktoré možno vysledovať v Amerike a líšia sa od znakov napríklad britského prostredia alebo kultúr v iných častiach sveta. Druhý dôležitý moment je pohľad na medzinárodnú stratégiu. Sú kancelárie, ktoré kladú dôraz na niekoľko vybraných trhov a ostatné svoje pobočky berú iba ako podporu alebo obsluhu, aby si zlepšili postavenie na hlavných trhoch. Ambíciou Allen & Overy je byť najlepšou kanceláriou na každom lokálnom trhu, kde pôsobíme, a v dôsledku toho sa stať najlepšou medzinárodnou kanceláriou na svete.

Hovorili ste o tom, že fungujete ako navigátori pre zahraničných klientov. Je ťažké vysvetľovať, ako funguje slovenský právny systém? Ako vidíte slovenské právo?

Nie je až také ťažké zladiť koncepty slovenského práva s predstavami zahraničných investorov. Slovenské právo nie je zďaleka také zlé, ako sa o ňom hovorí. Ťažké je naplniť očakávania a predstavy o fungovaní práva v praxi, najmä v slovenskom súdnom systéme. Opakovane som sa vyjadroval v tom zmysle, že problémom nie je právo, problémom sú súdy. Neplnia spoločenskú funkciu v mnohých aspektoch. Funguje možno registrácia spoločností, ale nefunguje rozhodovanie obchodných sporov. V nich strany očakávajú, že v prípade konfliktu názorov rozhodnú súdy v dohľadom čase a presvedčivým spôsobom. Práve to na Slovensku nefunguje, nefunguje to ani z pohľadu času rozhodnutia a ani z pohľadu meritórneho rozhodnutia. Súdy sa často venujú procesným zbytočnostiam. Rozhodovanie sa nedeje spôsobom vzbudzujúcim dôveru.

Čo je pre vás osobne najvzrušujúcejšie na právnickej profesii?

Veľmi si vážim možnosť pracovať s tímom, ktorý v kancelárii máme. Teším sa z toho, ako sa navzájom inšpirujeme. V kancelárii je cenná rôznorodosť talentov a skúseností. Čaro tímovej práce je pre mňa unikátne. O právnikoch sa hovorí, že sú to vlci samotári a mnohí tak fungujú efektívne. My presadzujeme tímový princíp a ten ma napĺňa najviac. Viem sa poučiť z rozhovoru aj s koncipientom, ktorý iba nedávno vyšiel zo školy. Keby som existoval sám, tak sa nedostanem k mnohým znalostiam, ktoré ľudia v tíme majú a sú ochotní a schopní ich zdieľať. Na druhej strane odovzdávaním skúseností aj ja prispievam k rastu ostatných. Nemusia sa tak nevyhnutne učiť iba na svojich chybách metódou pokus omyl.

Partneri TREND Špeciálu Právo a advokácia 2015:

Keď je advokát navigátorom
Keď je advokát navigátorom