Informácia o „hviezdnom“ odbyte nosnej značky amerického producenta hračiek Mattel je jednou z mála dobrých správ, ktorých sa dočkal za posledné roky. S jeho biznisom to totiž išlo dolu vodou. Pred štyrmi rokmi mu primát globálneho trhového lídra segmentu zobralo dánske Lego a tržbami ho predbehol už aj americký rival Hasbro.

No nedá sa povedať, že hlavným konkurentom Mattelu by sa darilo obzvlášť dobre. Ťažkosti im spôsobuje napríklad fenomén, ktorý prudko napreduje v posledných rokoch. Sú ním hračky, ale technologické. A najmä americké koncerny sa musia vyrovnať s ďalšou ranou v podobe krachu ich veľkého zákazníka, špecializovaného predajcu hračiek Toys R Us.

Problémy gigantov

Trinásť rokov nepretržitého rastu tržieb. Taká bola bilancia Lega až do minulého roka, keď mu ročný obrat klesol o osem percent. Dánsky výrobca začal hasiť požiar a popri výmene výkonného šéfa ohlásil vlani prepúšťanie, ktoré sa malo dotknúť tisícštyristo (osem percent) zamestnancov. Lego má za sebou dekádu rozprávkového rastu.

Od roku 2007 sa jeho tržby zoštvornásobili. Dáni zachytili trend prepojenia biznisu s filmovými postavičkami. Zafungovala im produktová línia nadviazaná na ságu Star Wars. Vlani sa snažili potiahnuť predaj so stavebnicami tematicky spojenými s filmami Lego Batman a Ninjago, no podľa analytikov to už nebola veľká sláva.

Pozvoľný pád zaznamenáva bývalá trhová jednotka Mattel. Od roku 2013 prišla o štvrtinu tržieb a vlani sa prepadla do miliardovej straty. Zúfalstvo firmy naznačuje časté striedanie výkonných riaditeľov. Koncom apríla sa ním stal bývalý šéf mediálnej spoločnosti Maker Studios Ynon Kreiz, za posledné štyri roky je už štvrtým v poradí.

Kormidlo v Matteli tentoraz prepustila bývalá manažérka Goo- glu Margo Georgiadisová, ktorá presadzovala nákladové škrty a redukciu počtu značiek v portfóliu, no výsledky to neoživilo. Práve naopak, akcie Mattelu počas štrnástich mesiacov jej šéfovania prišli o približne polovicu hodnoty. M. Georgiadisová sa rozhodla pre novú výzvu a odišla riadiť prevádzkovateľa genealogických internetových stránok Ancestry.

Erózia biznisu Mattelu sa však začala dávnejšie pred nástupom M. Georgiadisovej. Ublížila mu napríklad aj strata licencie na výrobu bábik z kolekcie Disney, ktorú mu pred tromi rokmi uchmatlo Hasbro. Výrobca transformera zvláda krízu tradičných hračkárskych výrobcov lepšie a zatiaľ nemá problémy s prepadom ročných tržieb.

Technologická výzva

Jednou z výziev, ktorým čelia hračkárske koncerny, je čoraz väčšia popularita digitálnych zariadení a boom sociálnych médií. Podľa výskumnej spoločnosti Euromonitor rýchlo rastúci sektor mobilných hier má zhruba pätinový podiel na globálnom trhu hračiek a hier v celkovom objeme 187 miliárd dolárov.

Mobilné hry sú často obviňované z toho, že majú na svedomí ťažkosti výrobcov klasických hračiek, no dôkazy sú podľa denníka The Washington Post chabé. Odvoláva sa pritom na vlaňajší prieskum neziskovej skupiny Common Sense Media, podľa ktorého deti do ôsmich rokov veku v Spojených štátoch trávia na mobiloch či tabletoch oveľa viac času ako pred pár rokmi.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa