Snahou každého manažéra je dosahovať stály a ziskový rast svojej firmy. Veľmi často sa však stáva, že rast sa zastaví, a to aj v tých najlepších firmách. Autor zaujímavej publikácie to zažil vo vlastnej firme. Zistil, že podobné problémy majú viacerí a pustil sa do celoštátneho výskumu, ktorého zistenia boli zaujímavé. Keď s nimi oboznamoval na rôznych seminároch, účastníci len súhlasne prikyvovali, pretože verne opisoval, čo sa deje v ich firmách, pričom do nich ani nevkročil. Okrem iného napríklad zistil, že pomalý rast väčšinou nespôsobuje zlý manažment alebo strategické pochybenie firmy, ale prirodzené trhové sily a dynamiky riadenia firiem, ktoré sú rozšírené, ale často ostávajú bez povšimnutia a sú veľmi deštruktívne. Všetky postihnuté firmy sa stretli so siedmimi charakteristickými znakmi svojej stagnácie, ktoré sú náplňou publikácie, ktorá pomôže riešiť veci ešte v zárodku. Prvé tri z nich mnohých prekvapili – ide o externé sily, ktorým už padla za obeť nejedna firma. Ide o ekonomické zvraty, agresívnu konkurenciu a meniacu sa dynamiku trhu. Nemenej zaujímavé bolo zistenie, ako často tieto problémy vedúcich pracovníkov zaskočia. Ešte prekvapujúcejšie sú štyri chúlostivé a veľmi deštruktívne interné faktory, ktoré sa môžu občas spojiť a dostať firmu do vážnych problémov. Ide o nedostatočnú zhodu v rámci manažérskeho tímu, stratu zamerania firmy, stratu odvahy a nekonzistentný marketing. Všetkým štyrom faktorom je možné predísť, ak manažér vie, čo má hľadať. Autor knihy napríklad radí, že ak sa firma dostane do začarovaného kruhu, treba si položiť nasledujúce otázky: Zápasí podľa vás firma s dvoma či viacerými z nasledujúcich problematických interných pochodov (chýbajúca zhoda, strata zamerania, panika, nekonzistentnosť)? Je vaša firemná kultúra neobvykle nenkonzistentná? Máte neobvykle vysokú fluktuáciu? Nie ste schopní určiť prioritu problémov? Vedie diskusia o nejakom probléme neustále k sporom s ostatnými? Zaviedli ste nedávno reorganizáciu, ktorá sa neosvedčila? Po ich zodpovedaní manažér získa predstavu, aký rozsiahly je daný problém.
Steve McKee: Co dělat, když firma přestane růst. Vydala Grada Publishing, a.s., Praha 2010. Počet strán 224, cena 14,99 €. Publikáciu na Slovensku distribuuje Grada Slovakia, s.r.o., Moskovská 29, 811 08 Bratislava. Každý, kto má TREND alebo Profit predplatený priamo v redakcii, si knihu môže objednať s 10-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov.