Žiadny odberateľ nezostane bez elektriny či plynu. Pod podmienkou, že sa nevyhýba plateniu faktúr. Domácnosť alebo firma môže ďalej svietiť či používať plynový sporák, hoci by aj ich dodávateľ skrachoval. Alebo sa dostal do iných vážnych problémov, ktoré mu znemožnia zásobovať energiou svojich zákazníkov. Pravidlá, ktorými sa riadi trh s energiami, myslia v takýchto prípadoch na zadné vrátka. Keď nastanú ťažkosti dodávateľa, záchranné lano hodí takzvaný dodávateľ poslednej inštancie. Funguje v špeciálnom režime, ktorý sa dá nazvať „čakárňou“ na vynútený prestup k novému dodávateľovi. Zákazník sa v situácii ocitne bez vlastného pričinenia. Neznamená to však, že by sa jej mal prizerať. Práve naopak, vo vlastnom záujme by sa mal čo najskôr rozhýbať a poobzerať sa po novom riadnom dodávateľovi. Odber v rámci dodávok poslednej inštancie (DPI) ho totiž vyjde spravidla drahšie než odber energií v bežnom režime.

Núdzová výpomoc

Tak ako v akejkoľvek inej brandži, aj na trhu s energiami s pribúdajúcim počtom hráčov a silnejúcou konkurenciou rastie riziko, že niektorý z nich zlyhá. K ťažkostiam dodávateľa môžu navyše prispieť aj terajšie ekonomicky nepriaznivé časy.

Môže sa napríklad stať, že rozvodný podnik vypovie dodávateľovi pre nedoplatky zmluvu o distribúcii energií a ten nemá ako „doručiť“ elektrinu svojim zákazníkom. Dostáva sa mimo hry a aby tak nedopadol aj odberateľ, plynulo nastupuje osobitný režim dodávky poslednej inštancie.

Odberateľ energie o tom dostane informáciu z dvoch miest – od distribučnej spoločnosti aj od dodávateľa poslednej inštancie. Tí si medzi sebou zároveň odkomunikujú, koľko odberných miest takýmto spôsobom migruje preč z bilančnej skupiny problémového dodávateľa.

Pre odberateľa nastáva nová situácia, do ktorej sa nedostal vlastnou vinou. Iba ak tým, že si vybral dodávateľa, ktorý sa ukázal ako nespoľahlivý. V režime DPI spotrebiteľ zotrvá najviac tri mesiace. Za ten čas by mal stihnúť zvoliť si nového dodávateľa. Môže sa rozhodnúť aj tak, že zostane u dodávateľa poslednej inštancie, ktorý ho v takom prípade zaradí k svojim riadnym zákazníkom.

Počas DPI je odberateľ povinný platiť za energiu cenu, ktorú na tento účel stanovuje Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Cenníky sa líšia podľa toho, či ide o domácnosť alebo iného odberateľa. Sadzba DPI je zložená z mesačnej platby za odberné miesto, ktorá je pre oba segmenty rovnaká, a z ceny za elektrinu. Tá je rozdielna.

Neraz sa stáva, že odberateľ v DPI platí vyššiu cenu, než na akú bol zvyknutý predtým. Ak sa však domácnosť stane riadnym klientom dodávateľa poslednej inštancie, ten jej vráti rozdiel medzi cenou energie v rámci DPI a tou, ktorá pre neho platí po vystúpení z tohto režimu.

Silná štvorka

Režim dodávok poslednej inštancie majú na starosti spoločnosti, ktorým túto úlohu určil ÚRSO. Ide o najväčších dodávateľov energií. V elektroenergetike „núdzové“ dodávky v prípade potreby poskytne trojica regionálnych podnikov – ZSE Energia, Stredoslovenská energetika (SSE) a Východoslovenská energetika (VSE), v plynárenstve najsilnejší hráč Slovenský plynárenský priemysel (SPP).

Inštitút dodávok poslednej inštancie sa do slovenskej legislatívy dostal v roku 2008 po tom, ako sa od júla 2007 plne liberalizoval trh s elektrinou a plynom. V zákonoch tak boli vytvorené podmienky na to, aby si odberatelia mohli vybrať z konkurenčných ponúk dodávateľov. V elektrine sa trh začal reálne hýbať o niečo skôr než v prípade plynu.

„Inštančné“ kauzy

Za uplynulých päť rokov trh s energiami už zažil zopár prípadov, keď sa v praxi uplatnil inštitút dodávok poslednej inštancie. Vlani dve distribučky nasadili DPI namiesto žilinského dodávateľa elektriny PB Power Trade. Situácia sa však zamotala, pretože distribútori aj dodávateľ si po svojom vysvetľovali, či nastali dôvody na štart dodávok poslednej inštancie a odpojenie spoločnosti. Prípad sa dostal na súd. PB Power Trade dnes ďalej dodáva elektrinu.

V ostatných mesiacoch do režimu DPI prešli klienti menšieho alternatívneho dodávateľa elektriny a plynu Vaša energia. Problémy tejto firmy sa po prvý raz vyhrotili vlani v novembri, keď jej distribútor elektriny na západe Slovenska ZSE Distribúcia (po premenovaní od januára Západoslovenská distribučná) vypovedal rámcovú distribučnú zmluvu. Vaša energia tak zostala odrezaná od sústavy a nemohla ďalej dodávať elektrinu svojim klientom na západnom Slovensku. Dôvodom odstavenia firmy boli dlhodobé problémy s úhradou záväzkov za distribučné služby.

Po tom, ako distribútor firmu odpojil, preradil jej zákazníkov na západnom Slovensku k sesterskej spoločnosti ZSE Energia. Tá v tomto prípade plnila funkciu dodávateľa poslednej inštancie a zabezpečila odber elektriny pre 1 288 odberných miest. Približne dve tretiny z nich tvorili firemní zákazníci. Po trojmesačnom období DPI zostalo v ZSE Energia 262 odberných miest. Elektrinu od nej odoberajú už v štandardnom režime, majú určený produkt, sadzbu a cenu. Ostatní odberatelia si počas dodávok poslednej inštancie uzatvorili zmluvu s novým dodávateľom, ktorého si sami zvolili.

Po pár mesiacoch sa ukázalo, že patálie spoločnosti Vaša energia s dodávkami elektriny na západnom Slovensku neboli jednorazovým pokĺznutím. Problémy firmy pokračovali a organizátor krátkodobého trhu s elektrinou (OKTE) jej začiatkom marca vypovedal zmluvu o zúčtovaní odchýlky. Takáto udalosť patrí k tým, po ktorých subjekt stráca spôsobilosť zabezpečovať dodávku elektriny. Opäť nastúpil mechanizmus DPI. Distribútori na strednom a východnom Slovensku preradili klientov Vašej energie k príslušným dodávateľom poslednej inštancie. SSE tak prevzala dodávky pre približne 130 odberných miest, vo VSE dočasne skončilo pár desiatok odberateľov.

Vaša energia dodávala zákazníkom aj plyn. V prípade tejto komodity prešlo od nej do SPP v rámci režimu dodávok poslednej inštancie 359 odberateľov, väčšina zo segmentu domácností. Zákazníkov presmeroval do materskej SPP prevádzkovateľ distribučnej siete SPP-distribúcia. Najviac odberných miest, vyše polovice, pochádzalo zo západného Slovenska.

Keď energetici zlyhajú

Nástrahy záložných dodávok

Distribútori a príslušní dodávatelia poslednej inštancie patria vždy do tej istej podnikateľskej skupiny. Pri letmom pohľade na mechanizmus DPI to môže vyznieť tak, že distribučné spoločnosti si takýmto spôsobom môžu naháňať klientov pre spriaznené firmy. DPI však má svoje mantinely. Navyše je to dočasné riešenie, hoci v hre o budúcnosť klienta sú aj samotní dodávatelia poslednej inštancie, ktorí majú k nemu počas DPI blízko.

Keď v praxi dôjde k uplatneniu inštitútu, nie je to pozitívna správa pre trh s energiami. Vrhá naň totiž zlé svetlo. Vo všeobecnosti klesá dôvera v dodávateľov, rastie podozrievavosť a neistota spotrebiteľov a trh sa zneprehľadňuje.

„Záložní“ dodávatelia majú k odberateľom v DPI individuálny prístup. Nevýhodou pre nich je, že nevedia, ako dlho v prestupnej stanici zostanú a aké náklady s týmito odberateľmi budú mať. Ak by sa DPI týkalo väčšieho počtu odberných miest, mohlo by to významnejšie otriasť stabilitou biznisu s energiami ako takého.

Plyn bez poistky

Pravidlá dodávky poslednej inštancie sa naposledy menili vo februári. Po novom sa nemôže stať, že ak si odberateľ počas trojmesačného obdobia DPI nezvolí nového riadneho dodávateľa elektriny, bude odpojený od siete. V takomto prípade teraz zostane klientom dodávateľa poslednej inštancie, ale pokračuje v odbere elektriny už za štandardných podmienok.

Rozdielna je situácia v plynárenstve. Tri mesiace v DPI tu musia odberateľom stačiť na to, aby si zvolil nového dodávateľa. „V prípade, ak tak neurobia, bude im dodávka plynu ukončená s demontážou meradla,“ upozorňuje hovorca SPP Peter Bednár.

Prechod k novému dodávateľovi z režimu dodávky poslednej inštancie je bezplatný. Takáto situácia sa nepovažuje za štandardnú zmenu dodávateľa, ktorá trvá obyčajne 21 dní. Odchod z režimu DPI môže byť rýchlejší.

Článok vyšiel v prílohe TREND + Energetika, ktorá je súčasťou aktuálneho vydania TRENDU 12/2013.

Ilustračné foto - Maňo Štrauch