Zarobiť na študentoch sa už pokúšali mnohí. Ale azda okrem predajcov alkoholu, skrípt a prenajímateľov bytov sa im to veľmi nedarí. Bolo však aj zopár odvážnych projektov, ktoré sa snažili spojiť dva na Slovensku vzdialené svety –školy a firmy. Dobročinnosť možno spravila svoje, ale stále si tieto dve sféry, medzi ktorými by mal existovať partnerský vzťah, nenašli k sebe cestu. Start-up Challengest na prepájaní firiem s proaktívnymi študentmi postavil biznis.
Z jedeného do druhého
Šéf projektu Challengest Andrej Winter bol ešte pred rokom konzultantom v oblasti HR. V novembri sa zúčastnil na akcii start-up víkend, kde za dva dni vymysleli podnikateľskú ideu a vytvorili projekt, ako ju realizovať. Spolu s ďalšími ľuďmi vtedy s projektom Studentive súťaž vyhrali. Idea spája firemný a študentský svet tak, že firmy pre študentov vyhlasujú súťaže na zadania či úlohy, ktoré majú študenti pre firmu vypracovať, a následne vyberú víťazný projekt. Študenti na druhej strane takto získavajú skúsenosti a proaktívne si skúšajú to, čo sa počas štúdia naučia.
S projektom Studentive to išlo „hore kopcom“– o mesiac bol česko-slovenský tím medzi výhercami aj v súťaži Start-up Awards a jeho členovia získali trojmesačnú stáž v Silicon Valley (TREND 5/2012). Ale v januári A. Wintera spoločníci z rodiaceho sa biznisu vyhodili. „Nechcem sa k tomu vracať. Podstatné je, že tej idei stále verím a teraz pracujem s ľuďmi s rovnakými hodnotami,“ uzatvára kapitolu Studentive A. Winter. Studentive projekt dokončili v Silicon Valley, odkiaľ sa vrátili v júni tohto roku a majú niekoľko desiatok používateľov, pričom sa sústreďujú iba na recruiting. Šéf projektu Martin Jerkovič hovorí, že majú práve najplodnejšie obdobie: „Robíme produktové a dizajnové zmeny, stretávame sa s novými partnermi a potenciálnymi investormi. A naberáme ľudí do tímu.“ Medzitým vznikol práve v Silicon Valley podobný americký projekt – MindSumo. „Je skvelé mať konkurenta na veľkom trhu. Vieme sa od neho veľa učiť,“ zamýšľa sa A. Winter.
A. Winter založil Challengest vo februári. Spolu s dvomi kamarátmi. „Stretávali sme sa každé ráno od 6.30 do 8.30, potom sme išli do našich zamestnaní,“ hovorí o začiatkoch. Princíp Challengestu je podobný ako pri Studentive s tým rozdielom, že ide o sociálnu sieť a podľa A. Wintera je aj servis pre firmy na profesionálnej úrovni. Biznis model? Podľa A. Wintera ten nie je až taký dôležitý: „To nie je mágia. Pre nás je rozhodujúca potreba. Vieme firmám ušetriť kopu peňazí pri výberových konaniach, na ktorých konci aj tak nemusia nájsť vhodného proaktívneho človeka. Na druhej strane študenti takto získavajú prax, ktorú by v škole nikdy nedostali, a navyše sa im to ráta do životopisu,“ presviedča. Podľa neho majú dnes mladí ľudia problém zadefinovať si, čo chcú v živote robiť, čo ich bude baviť. Takto si budú môcť rôzne roly vyskúšať už počas štúdia a potom by malo byť ich rozhodovanie, na ktoré dvere zaklopať pre pracovnú ponuku, jednoduchšie. Ako skúsený HR-ista vie, že proaktívnych ľudí najviac motivujú výzvy, preto si je istý, že do výziev, ktoré vyhlásia firmy, sa zapoja iba kvalitní a aktívni študenti.
Na plný úväzok
Po pár mesiacoch a spustení stránky Challenge.st začali A. Winter s tímom hľadať prvé firmy, ktoré by chceli vyhlásiť challenge (výzvu), ako aj investorov pre plnohodnotný rozbeh firmy. Prvý klient bola Dôchodková správcovská spoločnosť (DSS) Poštovej banky. Študenti mali chodiť ako mystery shopperi po všetkých bankách a hodnotiť, ako im vedia pracovníci „predať“ druhý dôchodkový pilier. Nakoniec to mali zhrnúť a navrhnúť zlepšenia. Člen predstavenstva DSS Poštovej banky Jaroslav Pilát hovorí, že v budúcnosti plánujú vytvárať pre študentov ďalšie výzvy.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?