Google ani Apple sa nesnažia spotrebiteľom nanútiť, aby zmenili zaužívané spôsoby platenia, ale pokúšajú sa im priniesť výhody v podobe uskladnenia kupónov, vstupeniek, zľavových či vernostných kariet v zariadení, ktoré majú tak či onak neustále pri sebe. Google spustil vlastný systém Google Wallet pred vyše rokom, Apple iba nedávno do novej verzie operačného systému iOS integroval aplikáciu Passbook.

Passbook istým spôsobom nahrádza platidlo, lebo umožňuje uskladňovať a následne využívať vstupenky, kupóny, darčekové poukazy a lojalitné karty cez rozhranie v mobilnom zariadení, ktoré sa podobá peňaženke. Apple na rozdiel od Googlu nateraz nesprístupnil priame platby cez NFC. Túto technológiu nepodporil ani v najnovšom iPhone 5. Očividne neverí, že najbližšie dva roky NFC prerazí.

Namiesto podpory NFC stavia Apple na tom, čo je k dispozícii už v súčasnosti. Možno sa inšpiroval úspechom americkej siete kaviarní Starbucks. Jej mobilná aplikácia neurobila nič iné, iba digitalizovala plastovú vernostnú kartu. Zákazníkovi to umožnilo cez mobil zbierať vernostné body, dobíjať si kredit a následne s ním pri pokladnici platiť (hoci nepriamo). Starbucks aplikácia sa stala jedným z najpoužívanejších mobilných platobných nástrojov, hoci nikdy nevyužívala NFC.

Passbook v skutočnosti neprichádza s novou funkcionalitou, ale „iba“ s jednotným úložiskom pre všetkých obchodníkov či poskytovateľov služieb. Jeho prínosom pre spotrebiteľa je, že má pohromade v digitálnej podobe všetky druhy kariet, kupónov či lístkov a vstupeniek. Kým kapacita peňaženky alebo puzdra na doklady je obmedzená, miesto v mobile pre takéto veci sa prakticky nikdy nevyčerpá. Niet pochýb, že Passbook je iba prvý krok rozsiahlejšej stratégie Applu zaútočiť na komplikovanú, no lukratívnu oblasť platieb cez mobil.