Tie však boli vždy v réžii bánk, teraz ich funkciu inovátorov preberajú cudzie firmy a chcú za to patričnú odmenu. Víťazom bude klient, ktorý môže dostať oveľa viac komfortu za lepšiu cenu.

(R)evolúcia

Aj keď slovenskí bankári necítia pred fintech firmami taký rešpekt ako ich západní kolegovia a spoliehajú sa na oneskorené dopady na tunajší trh, v globále sa majú bankári skutočne na pozore. No i tak podľa spoločnosti Capgemini a združenia Efma dosah týchto firiem podceňujú.

Podľa najnovšieho World Retail Banking Report si neuvedomujú, že klienti už teraz majú obrovskú a výbornú skúsenosť s mnohými aplikáciami od fintechov. A najmä, že sa o svoju dobrú skúsenosť chcú deliť s okolím. Keď sa Capgemini v 32 krajinách sveta pýtala 16-tisíc retailových klientov, či používajú finančné produkty fintech firiem ako napríklad Alibaba, Apple, Google, Lending Club či PayPal alebo Square či Zopa, takmer dve tretiny z nich odpovedalo súhlasne. Výnimkou nebola ani stredná Európa. Z toho takmer polovica používa aspoň dve z fintech riešení.

Ak by mali bankári pocit, že majú dôveru svojich klientov a žiadni nováčikovia ju nemôžu len tak ľahko nahlodať, Capgemini im ukazuje, ako sa mýlia. Hoci je stále pravdou, že bankám ľudia veria oveľa viac než fintechom, tie ich v niektorých regiónoch doháňajú. Napríklad v Južnej Amerike majú banky úplnú dôveru a spokojnosť šiestich z desiatich klientov, no fintechom tam verí takmer päť z desiatich. Nedôveru voči tomuto novému finančnému svetu, a to aj v strednej a východnej Európe, prejavuje len zhruba desatina ľudí. Ľuďom sa páči najmä jednoduchosť v používaní a rýchlosť.

Ak sa majú rozhodnúť, či budú odporúčať svojim priateľom svoju hlavnú banku alebo sa o dobrú skúsenosť podelia v prípade fintechov, nováčikovia majú zrazu navrch. V strednej Európe by svoju banku odporučili len dvaja z piatich, no fintechy by svojim priateľom odporučili až traja.

Práve dôvera klientov a ochota odporúčať sú parametre, ktoré bankári intenzívne sledujú nad rámec toho, akú veľkú klientelu dokážu obsluhovať. Ľudia sú čoraz viac ochotní 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa