Dokáže Ford uspokojiť požiadavky tých zákazníkov, ktorí si chcú dopriať cenovo dostupnú rodinnú dopravu vo svete, kde sa model Fiesta už nepredáva a Puma je pre nich malá a drahá? Tourneo Courier má byť jednou z odpovedí na túto otázku. Novinka je teraz jedným z najmenších áut Fordu, no stále ponúka dostatok praktickosti a vnútorného priestoru. Malé MPV sa nehanbí za svoj pôvod v dodávke. Do rúk sa mi dostala benzínová verzia s litrovým trojvalcom Eco-Boost, ktorý bol v tomto prípade naladený na výkon 92 kW (125 k) a neobišla ho ani mierna hybridizácia.

Štýlový vzhľad

Tourneo Courier má neobyčajný a charakteristický tvar – bez predsudkov vychádza z dodávky Transit Courier, no odlišuje sa konvenčnou líniou kapoty s náznakom dizajnu typického pre SUV. Moderné crossovery pripomína z určitých uhlov pohľadu a tento fakt ešte podporuje outdoorová výbava Active. Pri testovanej farebnej kombinácii zeleného laku bursting green s bielou strechou z profilu pripomína Land Rover Defender. Auto je len o čosi dlhšie ako 4,3 metra, čo ho jednoznačne radí do kompaktného segmentu. Medzigeneračne Courier narástol o 18 centimetrov. Kufor sa pritom nafúkol z 395 litrov až na 570, čomu sekunduje aj vyššia nosnosť. Zväčšila sa o 263 kilogramov na celkových 625 kg. Taký údaj nie je pri cenovo dostupných vozidlách úplne bežný.

Od momentu usadenia v aute som nepochyboval o tom, že sedím za volantom malej dodávky. V dobrom. Sedadlá sú pevné, viditeľnosť cez veľké čelné sklo vynikajúca, uhol volantu pôsobí dosť vzpriamene a strop sa zdá vysoko nad hlavou. Ešte sa naň zmestila aj praktická polica na odkladanie dokumentov a drobností.

Ako osobné auto

Z pohľadu výbavy zasa interiér pôsobí dojmom osobného auta, lebo je tu moderný digitálny prístrojový štít a centrálna dotyková obrazovka. Všetko je však akési robustnejšie. Nemali by sme zabúdať, že základom Tournea Courier je platforma Global B, ktorú používa aj mestský cross-over Puma. Auto rozhodne nie je navrhnuté na to, aby ste s ním vo vysokom tempe rezali zákruty, a predsa si na okresných cestách počína pozoruhodne dobre. Nakláňanie karosérie je adekvátne celkovým jazdným vlastnostiam.

EcoBoost je výkonnostne dostatočný, no dynamikou neohúri. Pri vyššom zaťažení, napríklad štvoricou osôb a batožinou, ho počuť. Dostať sa na vyššie tempo nie je rýchly proces, na stovku to trvá 13 sekúnd. V skutočnosti prekvapuje, že Ford sa rozhodol neponúkať toto auto s jedným z naftových motorov z bežnej dodávky Transit Courier. Trochu extra krútiaceho momentu by ocenili zákazníci, ktorí pravidelne jazdia naložení na dlhšie cesty.

Ford Tourneo Courier Active
  • Motor: benzínový trojvalec
  • Prevodovka: automatická
  • Pohon: predné kolesá
  • Max. výkon: 92 kW (125 k)
  • Krútiaci moment: 200 Nm
  • Max. rýchlosť: 175 km/h
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13 s
  • Objem kufra: 570 l
  • Spotreba WLTP: 7,2 – 7,3 l/100 km
  • Cena vozidla: 27 420 eur

So sedemstupňovou dvojspojkovou samočinnou prevodovkou si prepĺňaný trojvalec rozumie plynulo, inteligentný softvér udržuje motor v optimálnom výkonovom pásme bez toho, aby bol dotieravý. V teste sme zaznamenali priemernú spotrebu 7,4 l/100 km, čo je vzhľadom na prepravnú kapacitu vozidla pochopiteľné.

Veľký priestor

V kabíne je dostatok miesta pre dvoch dospelých a tri deti. Na krajných zadných sedadlách je Isofix, ale nie je na sedadle spolujazdca. Priestor nad hlavou je až zbytočne veľký. Nastupovanie zjednodušujú posuvné dvere. Kufor má základný objem 570 litrov, po zložení zadných sedadiel až 2 162 litrov. Veľkou výhodou je využiteľnosť batožinového priestoru, šírka medzi podbehmi sa medzigeneračne zväčšila o 208 milimetrov a nízka nakladacia hrana je na jednej na úrovni so zadným nárazníkom.

Oceňujem, napriek atraktívnej cene Ford ponúka aj zaujímavé technológie. Cez aplikáciu možno zistiť polohu vozidla, odomknúť dvere a dokonca na diaľku naštartovať. To umožní vychladiť kabínu v lete alebo ju v zime zohriať. V tejto triede unikátne! Infotainment SYNC 4 s 8-palcovým displejom má bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto, čo nie je úplne bežné. Na druhej strane, hlavné reflektory sú „len“ halogénové, čo už sa dnes nenosí. Ku cti im slúži aspoň funkcia prepínania diaľkových svetiel. Vyhrievané predné sedadlá sú v balíku s vyhrievaným volantom a sklom (348 eur). Základný model Family stojí teraz v akcii 20 290 eur, Active s automatom je za 25 608 eur a s príplatkovou výbavou sa testovaný kus vyšplhal na 27 420 eur. 

Krátke správy

Cybertruck pre Európu

Šéf Tesly Elon Musk uviedol, že model Cybertruck by bolo potrebné citeľne prepracovať, aby spĺňal európske predpisy, čo je uskutočniteľné až pri vyššej produkcii. Je presvedčený o silnom medzinárodnom dopyte. Tesla podľa neho plánuje vytvoriť špecifické verzie Cybertrucku, ktoré budú spĺňať požiadavky rôznych medzinárodných trhov vrátane Európy a Číny.

Mobilita pre seniorov

Avantier C je mikromobil určený na mestské použitie, a to najmä pre seniorov, s prvkami, ako je zvýšený posed, možnosť nabíjania v domácnosti, cúvacia kamera a malý polomer otáčania. Má dosť priestranný interiér s objemom kufra 690 litrov. Cena je okolo 15-tisíc eur a prevádzkové náklady pod tri eurá na 100 km. Spĺňa vysoké bezpečnostné štandardy.

Pokrok v nabíjaní

Spoločnosť BYD predstavila druhú generáciu akumulátora Blade 6C s lítiovo-železofosfátovou technológiou (LFP), ktorá umožňuje nabitie batérie na 80 percent len za desať minút. Technológia 6C údajne nabíja so šesťnásobkom výkonu kapacity akumulátora v kilowatthodinách, čo indikuje nabíjací výkon až 600 kW.

Ďalšie dôležité správy

Škoda Superb liftback
Neprehliadnite

Superb pokračuje s formou karosérie so splývavou zadnou časťou, ktorej sa iní už vzdali