Ak má byť ministrom slušnejšej časti Smeru, ako naznačuje jeho podpora od premiéra Petra Pellegriniho, a chce verejné financie naozaj ďalej ozdravovať, bude sa musieť popasovať s viacerými výzvami, najmä s chamtivosťou SNS Andreja Danka. Na ministerstve tiež L. Kamenického čaká po Petrovi Kažimírovi niekoľko kostlivcov. To všetko v kontexte blížiacich sa parlamentných volieb, do ktorých ostáva necelých desať mesiacov.
Vyrovnaný len na papieri
Prvou výzvou pre nového ministra bude napravenie hospodárenia verejnej správy v tomto roku. Napriek schválenému vyrovnanému rozpočtu hrozí podľa viacerých nezávislých inštitúcií Slovensku ďalší deficit, porovnateľný s vlaňajším a predvlaňajším. Rozpočtová rada ho vidí na úrovni 0,8 percenta HDP, Európska komisia na pol percente a národná banka niekde medzi tým.
Okrem rizík v rozpočte, ktoré existovali už pri jeho schvaľovaní, k tomu prispieva pomalší hospodársky rast a dodatočné zmeny. Napríklad nedávno ohlásené zvýšenie výdavkov na platy v zdravotníctve, vyššie ceny energií alebo rekreačné poukazy. Na posledné menované chýbajú zdroje aj samosprávnym krajom. Vláda by mala reagovať aj na zrušenie odvodu pre obchodné reťazce, ktoré oproti plánom rozpočtu znižuje príjmy do štátnej pokladnice.
„Na dosiahnutie vyrovnaného rozpočtu bude treba prijať nové dodatočné opatrenia, čo v predvolebnom roku vôbec nebude ľahké,“ upozorňuje člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) Juraj Kotian. Minister na to môže využiť rozpustenie niektorých rozpočtových rezerv či viazanie iných výdavkových kategórií.
Európska komisia aj RRZ budú čoskoro opäť hodnotiť hospodárenie krajiny. Azda aj preto L. Kamenický na svojej prvej tlačovej konferencii niekoľkokrát prízvukoval, aký je preňho vyrovnaný rozpočet dôležitý. Či si na potrebné nepopulárne opatrenia pred voľbami trúfne, je napriek tomu otázne.
Hrozba z Bruselu
„Pokojné vody na
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?