Spoľahnúť sa stopercentne nemožno na majetkové priznania, obchodný register ani register účtovných závierok. Predstavitelia vlády sa bránia tým, že sa proti nej spúšťa predvolebná diskreditačná kampaň. No diery v legislatíve, ktorá by mala overovanie príjmov politikov umožniť, buď za uplynulé štyri roky opravovala len formálne, alebo ich ignorovala.
Napríklad dvaja kľúčoví ministri súčasnej vlády Ján Počiatek a Robert Kaliňák nemuseli ani raz verejnosti či premiérovi vysvetľovať, ako je možné, že si podľa majetkových priznaní od vstupu do najvyššej politiky prilepšili popri príjme z funkcie o niekoľko miliónov eur. Pritom väčšina firiem, v ktorých oficiálne figurovali alebo figurujú, bola za rovnaké obdobie v strate alebo zhruba na nule. S nepresvedčivými podnikateľskými výsledkami sa tieto firmy borili v podstate už od svojho vzniku. Napríklad Bratislava Trade Center, FoRest či Jarabiny.
Zarobiť ministrom mohli zvyšné firmy. No to sa overiť nedá, pretože ich účtovné závierky zverejnené na internete sú často prázdne. Prázdnu závierku odovzdala aj spoločnosť FoodRest, ktorá je popri firme FoRest jednou z dvoch, v ktorých v súčasnosti ministri viditeľne figurujú. FoodRest je stopercentnou dcérou FoRestu.
Nevyplnené závierky
Bolo to pritom súčasné vedenie ministerstva financií, za ktorého sa online register účtovných závierok spustil v roku 2013 (príprava sa začala ešte za ministra Ivana Mikloša). No napriek tomu odvtedy platí, že podať prázdnu závierku nie je hriech ani hodné sankcie. „Správneho deliktu sa dopustí účtovná jednotka, ak neuložila účtovnú závierku do registra účtovných závierok v určenej lehote a určenom rozsahu,“ opisuje Patrícia Macíková, hovorkyňa Finančnej správy.
Kľúčové z pohľadu hrozby sankcie je tak podať závierku. Nerozhoduje, čo v závierke je. Daňový úrad podnikateľa nanajvýš vyzve „na odstránenie nedostatkov vo všeobecných náležitostiach“. Tými sú napríklad nevyplnené bydlisko či sídlo subjektu, chýbajúci dátum, prípadne absencia podpisu štatutára.
Odkiaľ teda plynú spomínaným dvom ministrom, ktorí jednak patria dlhodobo k najlepšie zarábajúcim, jednak pôsobia v najvyššej politike už druhé funkčné obdobie, ročne v priemere u J. Počiatka takmer 600-tisícové sumy a u R. Kaliňáka 280-tisícové? Obaja v majetkových priznaniach uvádzajú majetkové, respektíve vlastnícke podiely vo firmách.
V ktorých firmách – zahraničných alebo tunajších, už spresnené nie je. Ani to, či prípadne nejde o spoločnosti, ktoré sú nejako prepojené na štátne projekty. Také skutočnosti sa už v priznaniach vôbec neriešia. Legislatíva ani nežiada, aby politici vymenovali, v ktorých spoločnostiach majú vplyv. I keď niektorí politici tak robia nad rámec legislatívy.
Geniálni akcioví investori?
Z priznaní sa tak nedá ani určiť, či politik majetkové podiely nadobudol ako investor na finančných trhoch alebo z podnikania v konkrétnych domácich firmách. K prvému prípadu sa oficiálne hlásil R. Kaliňák. Tak ich vysvetlil TRENDU aj vlani, pričom na otázku, ako sa ho dotkli dávnejšie turbulencie v Rusku, dodal, že straty utrpel, ale nie vážne.
Príjem ministra je dlhodobo vyrovnaný, v posledných rokoch mierne rástol. Takýto príjem pri investovaní na finančných trhoch možno hodnotiť ako netypický, keďže investovanie nezaručuje pravidelné výnosy, ale závisí od vývoja na finančných trhoch.
Pavol Škriniar z Finančnej hitparády vo všeobecnosti konštatuje, že napríklad pri investovaní do titulov najvýznamnejších amerických firiem zastrešených indexom S&P 500, kde sú aj ministrom dávnejšie spomínané akcie Applu či Walt Disney, možno skutočne ročne v priemere dosahovať výnosy osem až deväť percent. „No ide o priemerné výnosy, to znamená, že niektoré roky boli lepšie, iné horšie. Napríklad v roku 2008 sa do strát dostali skoro všetci, nezarobil takmer nikto. No ďalší rok už zarábalo takmer všetko o 50 až sto percent,“ spresňuje. Príjmy R. Kaliňáka v spomínaných rokoch mali však opačnú tendenciu.
Dosiahnuť ročne z investovania príjmy, aké deklaruje minister vnútra, bolo za posledné roky reálne s kapitálom zhruba milión eur, myslí si Filip Glasa, zakladateľ portálu Finstat.sk, ktorý predtým pôsobil ako odborník na investície. No aby investor dosahoval príjmy každoročne, musel by si podľa F. Glasu pravidelne vyberať nadpriemerne rastové akcie a v roku 2008 by sa musel vedieť vyhnúť strate.
Ani dary, ani prenájmy
Čo tiež legislatíva v súvislosti s priznaniami priamo nevyžaduje, je uvádzanie príjmov z darov či prenájmu pôdy. Napríklad premiér Robert Fico vo svojom priznaní v časti hnuteľný majetok s hodnotou nad 35-násobok minimálnej mzdy (vyše 14-tisíc eur) nespomína luxusné hodinky značky IWC za 20-tisíc eur, ktoré mu podľa oficiálneho stanoviska v roku 2009 darovala manželka. Do priznania ich neuviedol ani v roku 2009, ani v poslednom zverejnenom priznaní za rok 2014.
Problémom sú aj príjmy z prenájmu nehnuteľností. Pokiaľ ide o pozemky, tu sú viacerí politici nezvyčajne majetní. Napríklad poslanec za Most-Híd Zsolt Simon uviedol za rok 2014 v iných príjmoch vyše 26-tisíc eur a označil ich ako príjmy z nájomného a dividendy. Popri niekoľkých rodinných domoch vlastní aj široký zoznam pozemkov, niekoľko viníc, vyše stovky trávnatých porastov a 340-krát ornú pôdu. Potom ešte záhrady, lesy a niekoľko zástavieb.
Uvedú, iba čo chcú
Problémom priznaní je tiež v podstate slabý sankčný systém. Napríklad J. Počiatek má za rok 2014 v kolónke iné príjmy „neuvedené“. Legislatíva to nezakazuje a pokiaľ sa na preverení nezhodne parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií tromi pätinami hlasov, príjmy ani nikto oficiálne preverovať nemôže. Vo výbore má väčšinu Smer-SD. Čakať, že bude hlasovať za preverovanie vlastných ministrov, je značne optimistické.
Sankcie sa významne nesprísnili ani po vlaňajšej úprave zverejňovania majetkov. Parlament tak urobil na návrh šéfa parlamentu Petra Pellegriniho. No výsledkom novely je hlavne rozšírenie povinnosti zverejňovať majetkové pomery aj manažérmi štátnych podnikov a čiastočne sa rozširujú aj povinnosti v prípade darov.
Oprava: Novela nakoniec v parlamente neprešla. Za chybu sa ospravedlňujeme.
Cieľ, aby bolo možné z priznaní zistiť medziročné zmeny, sa nenaplnil. I keď sa totiž majú presnejšie rozpisovať vlastnené hnuteľné či nehnuteľné veci, zároveň nebude vždy možné tieto dáta zverejniť.
Skúmanie príjmov a majetku verejných funkcionárov ostane naďalej len teoretickou možnosťou. Od roku 2000, keď minister obrany za stranu SDĽ Pavol Kanis vysvetľoval zdroje na stavbu luxusnej vily príjmami z tipovania, sa teda v kontrole majetkových pomerov politikov veľa nezmenilo.
Majetkové príjmy politikov mimo príjmov z funkcie | ||
Ján Počiatek | Robert Kaliňák | |
2006* | 498 407 | 363 075 |
2007* | 497 909 | 304 149 |
2008* | 973 309 | 282 148 |
2009 | 607 781 | 152 124 |
2010 | 924 612 | 518 800 |
2011 | 898 712 | 334 184 |
2012 | 621 300 | 222 869 |
2013 | 267 221 | 274 108 |
2014 | neuvedené | 341 877 |
Spolu | 5 289 251 | 2 793 334 |
* Prepočítané konverzným kurzom z SKK | ||
PRAMEŇ: NRSR |
Finančné výsledky firiem, v ktorých oficiálne figurovali alebo figurujú J. Počiatek a R. Kaliňák | ||||||||||||||||
(tis. eur) | ||||||||||||||||
Renomé, a.s. | Jarabiny, a.s. | Bratislava Trade Center, a.s. | FoRest, s.r.o. | LI-PA Holding, a.s. | Equity, s.r.o. | Krupp, s.r.o. | Corinex Communications, a.s. | |||||||||
Tržby | Zisk | Tržby | Zisk | Tržby | Zisk | Tržby | Zisk | Tržby | Zisk | Tržby | Zisk | Tržby | Zisk | Tržby | Zisk | |
2002* | 0,0 | 126,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | N | N | 995,8 | -16,6 | 1 307,8 | 46,5 | 15,0 | -187,4 | 665,5 | -555,2 |
2003* | 3,3 | -36,5 | 0,0 | 0,0 | 3,3 | 0,0 | N | N | 1 928,6 | 650,6 | 650,6 | 33,2 | 0,0 | 3,0 | 1 200,6 | -166,9 |
2004* | 179,2 | -507,9 | 0,0 | -6,6 | 26,6 | 0,0 | 985,9 | -262,2 | 1 351,0 | -365,1 | 534,4 | 49,8 | 0,0 | -53,0 | N | N |
2005* | 1 457,2 | N | 0,0 | -29,9 | 16,6 | -33,2 | 1 769,2 | 13,3 | 1 500,4 | 19,9 | 531,1 | 59,7 | 0,0 | -129,6 | 48,4 | 45,3 |
2006* | 2 111,1 | 112,9 | 6,6 | -106,2 | 3,3 | -49,8 | 1 945,2 | 507,9 | 235,7 | -514,5 | 375,1 | 36,5 | N | N | 2 411,6 | 651,0 |
2007* | 2 287,1 | 23,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | -43,2 | 2 004,9 | 620,7 | 322,0 | -634,0 | 258,9 | 26,6 | N | N | 1 804,0 | 165,0 |
2008* | 2 513,7 | 152,5 | 0,0 | -1,7 | 41,0 | -9,9 | 1 729,3 | 428,8 | 2 760,2 | 258,9 | 194,8 | 17,5 | N | N | 3 849,4 | -334,1 |
2009 | 2 490,7 | 252,2 | 0,0 | -0,9 | 31,4 | -43,1 | 1 250,6 | 152,1 | 210,6 | 334,7 | 157,5 | 27,1 | N | N | n | n |
2010 | 2 406,2 | 389,8 | 0,0 | -228,7 | 24,8 | -41,1 | 1 027,8 | 77,4 | 321,1 | -203,5 | 81,8 | 14,6 | N | N | 934,2 | -212,1 |
2011 | 2 407,5 | 244,6 | 2 181,2 | -1 249,7 | 20,3 | -46,3 | 862,2 | -22,9 | 144,2 | -357,0 | 4,1 | -7,3 | N | N | 1 340,1 | 877,8 |
2012 | 2 386,4 | 197,3 | 3 291,7 | -993,4 | 5,2 | -60,6 | 831,1 | -17,0 | 16,4 | -98,7 | 4,1 | 0,3 | N | N | 556,2 | 2 717,8 |
2013 | 1 955,1 | 308,1 | 2 178,5 | -1 080,1 | 2,4 | -58,9 | 471,3 | -130,8 | N | N | 2,7 | -5,8 | N | N | 729,1 | -121,3 |
2014 | 1 868,7 | 183,8 | 2 762,9 | -1 091,9 | 2,9 | -59,0 | 460,0 | 5,9 | N | N | 5,4 | 3,5 | N | N | 2 267,7 | -425,8 |
* Prepočítané konverzným kurzom z SKK, N - údaj sa nedá zistiť Účtovné závierky LM Development,s.r.o., a FoodRest, s.r.o., v ktorej jediným spoločníkom je FoRest s.r.o., sú prázdne | ||||||||||||||||
PRAMEŇ: Finstat |