Vzťah medzi predajcami potravín a zákazníkmi je v súčasnosti oveľa zložitejší, než bol v minulosti. Hlavným dôvodom tejto zmeny je to, že zákazník má väčší rozhľad a zároveň prehľad o tom, čo kupuje, má viac informácií a o produktoch aj samotnom nákupe rozmýšľa komplexne. Vytvára tým tlak na predajcov, aby do svojho sortimentu zaradili tovar, ktorý vyhovuje jeho potrebám, životnému štýlu a neraz aj svetonázoru či pohľadu na svet. Od predajcov sa dnes očakáva, že budú mať vypracovanú stratégiu spoločensky zodpovedného podnikania a že budú vedieť deklarovať konkrétne kroky, ktoré v jej prospech robia.
Menej cukru a soli
Jednou z tém, o ktoré sa spotrebiteľ posledné roky zaujíma oveľa viac, je zdravý životný štýl. Dôležitý je pre neho okrem zloženia produktu celý príbeh výrobku. „Nutné je napríklad to, aby boli dodávatelia držiteľmi medzinárodne uznávaných certifikátov v oblasti bezpečnosti a kvality potravín,“ uviedol hovorca spoločnosti Lidl Tomáš Bezák. Lidl sa v potravinách vlastných značiek usiluje znížiť obsah niektorých látok, ktorých nadmerná konzumácia môže poškodiť zdravie. Tento záväzok si dal už v roku 2018.
K týmto látkam patrí napríklad cukor, soľ, konzervanty, umelé farbivá a arómy. Spoločnosť chce obmedziť aj používanie kukuričného sirupu a súčasne redukovať a postupne nahrádzať palmový olej. Pri tejto snahe musí komunikovať so svojimi dodávateľmi, z ktorých niektorí sa zaviazali reťazcu vyhovieť a množstvá problematických látok v dodávaných potravinách znížili, väčšinou o päť až 24 percent. Pri cukre a soli je cieľom na rok 2025 redukcia o 20 percent.
Nezdravé bez reklamy
Spoločnosť Lidl sa rozhodla využívať dobrovoľný systém na rozšírené nutričné označovanie potravín Nutri-Score, ktoré patrí k sprievodným trendom vedomej výživy. Potraviny privátnych značiek reťazca sa v rámci tohto systému označujú jedným z písmen od A po E, pričom na každé sa viaže farba od zelenej pre potraviny s najlepšou nutričnou hodnotou až po červenú. Má to prispieť k transparentnému nakupovaniu.
S touto problematikou súvisí aj otázka detského marketingu. „Od začiatku roka 2023 sa nepropagujú nezdravé potraviny privátnych značiek,“ priblížil T. Bezák. Okrem toho špecifikoval, že do konca roka 2025 sa Lidl zaviazal predávať potraviny privátnych značiek s detským vizuálom na obale iba v prípade, že spĺňajú kritériá stanovené Svetovou zdravotníckou organizáciou pre zdravé potraviny. Výnimku predstavujú len Vianoce, Veľká noc a Halloween.
Zelená energia
Čoraz účinnejším motívom nákupu nielen potravinového tovaru sa v súčasnosti v súvislosti s klimatickou krízou stáva environmentálne pozadie produktov a ich výroby. Pokiaľ ide o obaly, nemecký reťazec balí na Slovensku časť výrobkov privátnych značiek do recyklovaného materiálu získaného z použitých obalov z domácností. Táto kampaň je príznačná pre celú Schwarz Gruppe, ktorej súčasťou je aj Lidl. V roku 2025 chce mať v obaloch vlastných značiek pätinový podiel recyklovaného materiálu.
Reťazec sa hlási k svetovej iniciatíve Science Based Targets, ktorá razí cestu environmentálnej udržateľnosti. V rámci aktivít s ňou spojených deklaruje napríklad to, že na chod budov odoberá výhradne zelenú energiu z obnoviteľných zdrojov.
Emisie na pätinu
Výzvou na rok 2025 bude pre Lidl 50-percentný podiel kamiónov jazdiacich na alternatívny pohon, na ďalší rok spolupráca výhradne s dodávateľmi, ktorí si stanovili klimatické ciele, a v roku 2030 chce mať Lidl z obchodných prevádzok o 80 percent nižšie emisie. Do svojich plánov zahrnul okrem toho zámer pracovať len s takými surovinami, ktoré neprispeli k odlesňovaniu. Kritické komodity ako sója, palmový olej či kakao chce po roku 2025 získavať výhradne z udržateľných zdrojov. T. Bezák sa vyjadril aj k pomerne diskutovanej téme predaja vajec z klietkového chovu. „V roku 2017 sme sa zaviazali neponúkať takéto vajíčka najneskôr od roku 2025, pričom sa už neobjavia ani v produktoch našich privátnych značiek,“ dodal hovorca Lidla.
Diskontný reťazec sa stal v roku 2021 generálnym partnerom organizácie Upracme Slovensko, ktorá spája jednotlivcov, skupiny, menšie organizácie a firmy a snaží sa identifikovať nelegálne skládky a odstraňovať odpad z prírody. Pri vrátení zálohovaných obalov majú zákazníci od roku 2022 možnosť venovať zálohu tejto organizácii. Doposiaľ takto darovali 80-tisíc eur a množstvo odpadu, ktorý tým pomohli odstrániť, sa odhaduje na desiatky ton.