Hľadanie porovnateľných súperov s dvojdverovou karosériou, adekvátnou dynamikou a cenou na tunajšom automobilovom trhu netrvá dlho. V hľadáčiku sa ocitol jediný exemplár – Mercedes-Benz S 400 4Matic Kupé. Akceptovať takéto porovnanie si však žiada prižmúriť aspoň jedno oko.
Charakter
Porovnanie celkom nesedí už pri posudzovaní veľkostnej kategórie. Kým BMW vychádza z technického základu vyššej strednej triedy (BMW r. 5) a pritom svojou výbavou dosahuje úroveň luxusnej triedy, kupé zo Stuttgartu odvodili jednoznačne z luxusnej triedy S.
Ani charakterovo nie sú si tieto dva modely spriaznené – skôr diametrálne rozdielne. Zatiaľ čo mercedes stavia na maximálnej dávke luxusu a komfortu, bavorák sa pohybuje na hrane kompromisu, keď nemalú dávku luxusu kombinuje so športovým naturelom.
V takom vyrovnanom konkurenčnom prostredí, aké vládne medzi oboma nemeckými značkami, je novší model v zjavnej výhode. To je prípad kupé od Mercedesu. Po prvýkrát sa predstavilo v Ženeve 2014 a v druhej polovici toho istého roku ho uviedli na slovenský trh. Služobne staršie je v tomto prípade práve BMW. Výstavnú premiéru aktuálnej generácie absolvovalo v Detroite 2011. Odvtedy sa prakticky nezmenilo.
Zdroj: BMW
Priestor a pohodlie
Zatiaľ čo S Kupé je otypované ako štvormiestne, 6 Coupé zapísali do sprievodnej dokumentácie ako 2+2 miestne. To, čo aritmeticky vyzerá ako rovnaké, je v skutočnosti rozdielne. Mercedes má pre 180 centimetrov vysokého pasažiera aj vzadu dve plnohodnotné pohodlné kreslá s dostatkom miesta na nohy a rezervou nad hlavou. V BMW sa vzadu síce sedí tiež stabilne, nie však pohodlne. Kolená opreté o operadlá predných sedadiel, vlasy sa dotýkajú čalúnenia stropu.
Keď však porovnávame kapacity batožinových priestorov, pre niekoho možno prekvapivo je na tom BMW lepšie ako mercedes – v pomere 460 litrov ku 400.
Podvozok
Keď porovnávame jazdné vlastnosti, do popredia opäť vystupujú rozdielne charaktery oboch modelov. Podvozok S Kupé už v štandarde disponuje pneumatickým pružením Airmatic s plynulou reguláciou tlmenia. Posádke aj na slovenských cestách vsugeruje, že sa vznáša na lietajúcom koberci. Do športového naturelu BMW 6 Coupé pneumatické pruženie nezapadá, preto ním v rámci štandardnej výbavy nedisponuje a nedá sa ani doň objednať.
Bavorské kupé stavia na športovom prejave. Jeho autori totiž rátali s predstavou, že vodič sa bude častejšie pohybovať na hrane odstredivých síl a fyzikálnych zákonov. Preto mu dávajú možnosť výdatne sa o podvozok „oprieť“. Môžete si však priplatiť dynamickú kontrolu tlmičov, ktorá obsahuje aj režim Comfort plus. Ako píšeme v teste, v niektorých cestných pasážach fakticky pripomína pneumatické odpruženie. Ale len pripomína.
Mercedes-Benz S Kupé Zdroj: Daimler
Originalita navyše
Mercedes vyriešil dilemu, čo s vláčnym podvozkom v zákrutách, vskutku originálne. Pneumatické pruženie síce umožňuje zaradiť aj športový režim, čo je v prípade komfortného mercedesu (povedzme si na rovinu) krajné riešenie. Do úvahy prichádza až v prípade, že nezaberie štandardne dodávaný systém nakláňania karosérie proti zmyslu odstredivých síl (v zákrutách sa nakláňa tak trochu ako motorka).
Skvelá vec. Nielenže robí mercedes stabilnejším, ale vychádza v ústrety aj pohodliu na palube. Posádku podstatne menej obťažujú odstredivé sily pri svižnom prejazde ostrejších oblúkov.
Zdroj: BMW
Motory a prevodovky
Oba trojlitrové benzínové šesťvalce tvoria výkonový základ zostáv pohonných jednotiek oboch modelov. Oba sa pohybujú na aktuálnych hraniciach možností spaľovacích motorov. Keď prídu na pretras prevodovky, prejavujú sa opäť rozdielne charaktery oboch modelov – mercedes využíva klasický sedemstupňový automat. Deväťstupňový by ste mohli mať, ale len vo výkonnejšej verzii S 500. A tak osemstupňová športová automatická prevodovka v BMW má navrch počtom prevodových pomerov, pritom kultúrou chodu drží krok.
Stretli sa charakterovo diferencované modely – elegantný a pohodlný verzus športový a atletický. Pri menej vyhranených povahách môžu osloviť identických zákazníkov. Pritom ani cenový rozdiel nemusí na danej úrovni rozhodovať.
Mercedes-Benz S Kupé Zdroj: Daimler
BMW 640i Coupé xDrive predstavuje výkonový základ ponúkanej palety benzínových motorizácií. Môžete ho mať aj so zadným pohonom. Nasledujú osemvalce 650i, 650i xDrive (330 kW/450 k) a kultové M6 (412 kW/560 k). BMW 6 Coupé môžete mať aj s naftovým motorom – 640d a 640d xDrive (230 kW/313 k). Cena od 84 200 eur po 131 700 eur.
Súperi dosahujú zhodnú maximálnu rýchlosť 250 km/h. BMW však akceleruje na stovku za 5,2 sekundy a mercedes „až“ za 5,6 sekundy.
Mercedes-Benz S 460i Kupé (270 kW/367 k) tvorí výkonový základ ponuky. Predáva sa len s pohonom štyroch kolies (4Matic). K dispozícii sú tiež osemvalcové verzie S 500 a S 500 4Matic (335 kW/455 k), nasledujú predátory AMG S 63 a AMG S 63 4MATIC (430 kW/585 k) a nad nimi najväčší mág – dvanásťvalec AMG S 65 (463 kW/630 k). Verzie s naftovými motormi nie sú k dispozícii. Základná cena sa pohybuje od 100 008 eur po 247 320 eur.
Zo štatistiky zverejnenej Združením automobilového priemyslu SR vyplýva, že novší model ide na odbyt viac. Mercedes-Benz S Kupé má za päť mesiacov tohto roka na konte pätnásť registrácií, zatiaľ čo BMW 6 Coupé len jednu.
BMW 6 Coupé a Mercedes-Benz S Kupé | ||
BMW 640i xDrive Coupé | Mercedes-Benz S 400 4Matic Kupé | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 979 | 2 996 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 235 (320)/5 800 | 270 (367)/5 500 – 6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 450/1 300 – 4 500 | 500/1 800 – 4 500 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,2 | 5,6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 8,2 | 8,3 |
Rázvor (mm) | 2 855 | 2 945 |
Objem batožinového priestoru (l) | 460 | 400 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 87 600 | 100 008 |