Vládnu dve jednotky
Najnovšia akvizícia značky Škoda zakotvila medzi hatchbackami nižšej strednej triedy. Tam vládne široká ponuka a tvrdá konkurencia. Horné poschodia cenníka obsadzujú prominenti typu Audi A3, BMW r. 1 a Mercedes-Benz triedy A. Keď však prídu na pretras jazdné vlastnosti, krok s nimi držia aj dvaja reprezentanti hlavného prúdu – Ford Focus a VW Golf. Tešia sa veľkej popularite. Tá Golf vyniesla na pozíciu najžiadanejšieho auta v Európe a Ford Focus kraľuje svetu.
Na Slovensku kórejský tandem
Auto trh medzi Bratislavou a Košicami má vlastné priority. Vlani sa najlepšie predával Hyundai i30, nasledujú Kia Cee´d a Suzuki SX4. Výsledky za január 2014 síce ešte netreba považovať za bernú mincu, no fakt že Rapid Spaceback sa stal najpredávanejšou Škodou, naznačuje, že vedúca pozícia kórejského tandemu je ohrozená.
Cena, motor, prevodovka
K škále kompaktných hatchbackov hlavného prúdu sa zospodu pripájajú ešte automobily, ktoré, viac ako čímkoľvek iným, lákajú nízkou cenou. Na Slovensku sa k danej sorte hlásia Lada Priora spolu s Daciou Sandero...
Medzi lowcosty však rozhodne nepatrí Rapid Spaceback. S motorom 1,6 TDI a sedemstupňovou automatickou prevodovkou stojí minimálne 16 130 eur. Keď hľadáte priamych konkurentov s príbuznou cenou, turbodieslom podobnej kubatúry a automatickou prevodovkou, do pozornosti sa núkajú napríklad modely uvedené v porovnávacej tabuľke.
Jedna trieda, rozdielne proporcie
Pri posudzovaní priestorových pomerov v interiéroch škodovácky Spaceback nezakryje jeden handikep. Je síce päťmiestny ako jeho súperi, na zadnom sedadle sa však odveziete aj traja, len si bude viac prekážať. Spaceback totiž svojou šírkou zodpovedá skôr segmentu B teda malému autu ako kompaktu. Keď však hodnotíme vzdušnosť interiérov v pozdĺžnom smere a rezervu nad hlavami cestujúcich, lepšie obstojí Škoda spolu so Seatom a Citroënom ako Toyota. Základný objem batožinového priestoru zas hovorí v prospech Škody a Citroëna, kým Toyota a Seat mierne zaostávajú.
Nerovný súboj prevodoviek
Porovnávané štvorvalce sú dizajnované tak, aby dosahovali čo najnižšiu spotrebu. Pritom si v tabuľke ľahko overíte, že najdynamickejší, najúspornejší a zároveň aj najdrahší je Leon. Auris už v akcelerácii dosť stráca a najnižšiu cenovku ukazuje Mégane. Motorom robia spoločnosť automatické prevodovky. Aj medzi nimi sú rozdiely. Vysoké renomé má sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG, ktorú využívajú Spaceback a Leon a potom šesťstupňová dvojspoková EDC zabudovaná v Mégane. Promptne reagujú na podnet vodiča a neokliešťujú dynamiku auta v porovnaní s manuálnou prevodovkou. Robotizované prevodovky, ktorými disponuje C4 a Auris „kopú“ nižšiu súťaž. Odporúčame ich hlavne tým, čo sa v autoškole nenaučili narábať so spojkou, a ani o to nestoja. Ak si totiž vysnívali C4 alebo Aurisa s automatickou prevodovkou, robotizovaná je jediná možnosť. Keď sa však pokazí, nespôsobí majiteľovi taký finančný šok, ako keď sa odporúča DSG.
Škoda Rapid Spaceback Skyline 1,6 TDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI 7 AT DSG | Citroën C4 eHDi 115 ETG6 | Renault Mégane 1,5 dCi EDC | Seat Leon 1,6 TDI Ecomotive DSG | Toyota Auris 1,4 lD-4D MM | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1598 | 1 560 | 1461 | 1 598 | 1 364 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 66 (90)/4 800 | 84 (114)/3 600 | 81 (110)/4 000 | 77 (105)/3 000 | 66 (90)/3 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 230/1 500 – 2 500 | 270/2 000 | 240/1 750 | 250/1 500 – 2 750 | 205/1 800 – 2 800 |
Prevodovka | 7-st. automatická dvojspojková DSG | 6-st. manuálna robotizovaná | 7-st. automatická dvojspojková EDC | 7-st. automatická dvojspojková DSG | 6-st. automatizovaná manuálna |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12.1 | 11,20 | 11.7 | 10.7 | 14,70 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 182 | 190 | 190 | 190 | 180 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.5 | 4,20 | 4.2 | 3.9 | 4,20 |
Rázvor (mm) | 2 602 | 2 608 | 2 641 | 2 636 | 2 600 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 415 | 408 | 372 | 380 | 360 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 16 130 | 17 590 | 16 990 | 19 900 | 17 590 |
PRAMEŇ: výrobcov a importérov |
Golf a Focus
Oba modely sú najžiadanejšie na európskych i svetových trhoch. Svojimi jazdným vlastnosťami dokážu konkurovať prémiovým kompaktom.
Škoda Rapid Spaceback
Škoda Rapid Spaceback Zdroj: Škoda
V porovnaní s konkurenciou ju hendikepuje najmä užší interiér, v jej prospech zas hovorí najobjemnejší kufor. Prevodovka DSG auto zhodnocuje. Celý test tu.
Citroën C4
Citroën C4 Zdroj: Citroën
Stavia na priestrannom dobre vybavenom interiéri a komfortnom pružení. Robotizovaná prevodovka však nedosahuje úroveň DSG.
Renault Mégane
Renault Megane Zdroj: Renault
Tradične vyniká vláčnym pružením, po poslednej modernizácii sa jeho jazdné vlastnosti citeľne zlepšili.
Seat Leon
Seat Leon Zdroj: Seat
Agilný a spomedzi konkurentov najdynamickejší model. Pritom má najnižšiu spotrebu a najvyššiu cenu.
Toyota Auris
Toyota Auris Zdroj: Toyota
Presadzuje sa komfort pruženia a jazdnými vlastnosťami podvozka. Táto kombinácia motora a prevodovky je však z porovnávanej vzorky piatich áut najmenej dynamická.