Vládnu dve jednotky

Najnovšia akvizícia značky Škoda zakotvila medzi hatchbackami nižšej strednej triedy. Tam vládne široká ponuka a tvrdá konkurencia. Horné poschodia cenníka obsadzujú prominenti typu Audi A3, BMW r. 1 a Mercedes-Benz triedy A. Keď však prídu na pretras jazdné vlastnosti, krok s nimi držia aj dvaja reprezentanti hlavného prúdu – Ford Focus a VW Golf. Tešia sa veľkej popularite. Tá Golf vyniesla na pozíciu najžiadanejšieho auta v Európe a Ford Focus kraľuje svetu.

Na Slovensku kórejský tandem

Auto trh medzi Bratislavou a Košicami má vlastné priority. Vlani sa najlepšie predával Hyundai i30, nasledujú Kia Cee´d a Suzuki SX4. Výsledky za január 2014 síce ešte netreba považovať za bernú mincu, no fakt že Rapid Spaceback sa stal najpredávanejšou Škodou, naznačuje, že vedúca pozícia kórejského tandemu je ohrozená.

Cena, motor, prevodovka

K škále kompaktných hatchbackov hlavného prúdu sa zospodu pripájajú ešte automobily, ktoré, viac ako čímkoľvek iným, lákajú nízkou cenou. Na Slovensku sa k danej sorte hlásia Lada Priora spolu s Daciou Sandero...

Medzi lowcosty však rozhodne nepatrí Rapid Spaceback. S motorom 1,6 TDI a sedemstupňovou automatickou prevodovkou stojí minimálne 16 130 eur. Keď hľadáte priamych konkurentov s príbuznou cenou, turbodieslom podobnej kubatúry a automatickou prevodovkou, do pozornosti sa núkajú napríklad modely uvedené v porovnávacej tabuľke.

Jedna trieda, rozdielne proporcie

Pri posudzovaní priestorových pomerov v interiéroch škodovácky Spaceback nezakryje jeden handikep. Je síce päťmiestny ako jeho súperi, na zadnom sedadle sa však odveziete aj traja, len si bude viac prekážať. Spaceback totiž svojou šírkou zodpovedá skôr segmentu B teda malému autu ako kompaktu. Keď však hodnotíme vzdušnosť interiérov v pozdĺžnom smere a rezervu nad hlavami cestujúcich, lepšie obstojí Škoda spolu so Seatom a Citroënom ako Toyota. Základný objem batožinového priestoru zas hovorí v prospech Škody a Citroëna, kým Toyota a Seat mierne zaostávajú.

Nerovný súboj prevodoviek

Porovnávané štvorvalce sú dizajnované tak, aby dosahovali čo najnižšiu spotrebu. Pritom si v tabuľke ľahko overíte, že najdynamickejší, najúspornejší a zároveň aj najdrahší je Leon. Auris už v akcelerácii dosť stráca a najnižšiu cenovku ukazuje Mégane. Motorom robia spoločnosť automatické prevodovky. Aj medzi nimi sú rozdiely. Vysoké renomé má sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG, ktorú využívajú Spaceback a Leon a potom šesťstupňová dvojspoková EDC zabudovaná v Mégane. Promptne reagujú na podnet vodiča a neokliešťujú dynamiku auta v porovnaní s manuálnou prevodovkou. Robotizované prevodovky, ktorými disponuje C4 a Auris „kopú“ nižšiu súťaž. Odporúčame ich hlavne tým, čo sa v autoškole nenaučili narábať so spojkou, a ani o to nestoja. Ak si totiž vysnívali C4 alebo Aurisa s automatickou prevodovkou, robotizovaná je jediná možnosť. Keď sa však pokazí, nespôsobí majiteľovi taký finančný šok, ako keď sa odporúča DSG.

Škoda Rapid Spaceback Skyline 1,6 TDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI 7 AT DSG Citroën C4 eHDi 115 ETG6 Renault Mégane 1,5 dCi EDC Seat Leon 1,6 TDI Ecomotive DSG Toyota Auris 1,4 lD-4D MM
Zdvihový objem motora (ccm) 1598 1 560 1461 1 598 1 364
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 66 (90)/4 800 84 (114)/3 600 81 (110)/4 000 77 (105)/3 000 66 (90)/3 800
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 230/1 500 – 2 500 270/2 000 240/1 750 250/1 500 – 2 750 205/1 800 – 2 800
Prevodovka 7-st. automatická dvojspojková DSG 6-st. manuálna robotizovaná 7-st. automatická dvojspojková EDC 7-st. automatická dvojspojková DSG 6-st. automatizovaná manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12.1 11,20 11.7 10.7 14,70
Maximálna rýchlosť (km/h) 182 190 190 190 180
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.5 4,20 4.2 3.9 4,20
Rázvor (mm) 2 602 2 608 2 641 2 636 2 600
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 415 408 372 380 360
Cena základného modelu s DPH (€) 16 130 17 590 16 990 19 900 17 590
PRAMEŇ: výrobcov a importérov

Golf a Focus

Oba modely sú najžiadanejšie na európskych i svetových trhoch. Svojimi jazdným vlastnosťami dokážu konkurovať prémiovým kompaktom.

Škoda Rapid Spaceback

Jeden proti štyrom

Škoda Rapid Spaceback Zdroj: Škoda

V porovnaní s konkurenciou ju hendikepuje najmä užší interiér, v jej prospech zas hovorí najobjemnejší kufor. Prevodovka DSG auto zhodnocuje. Celý test tu.

Citroën C4

Jeden proti štyrom

Citroën C4 Zdroj: Citroën

Stavia na priestrannom dobre vybavenom interiéri a komfortnom pružení. Robotizovaná prevodovka však nedosahuje úroveň DSG.

Renault Mégane

Jeden proti štyrom

Renault Megane Zdroj: Renault

Tradične vyniká vláčnym pružením, po poslednej modernizácii sa jeho jazdné vlastnosti citeľne zlepšili.

Seat Leon

Jeden proti štyrom

Seat Leon Zdroj: Seat

Agilný a spomedzi konkurentov najdynamickejší model. Pritom má najnižšiu spotrebu a najvyššiu cenu.

Toyota Auris

Jeden proti štyrom

Toyota Auris Zdroj: Toyota

Presadzuje sa komfort pruženia a jazdnými vlastnosťami podvozka. Táto kombinácia motora a prevodovky je však z porovnávanej vzorky piatich áut najmenej dynamická.