Nápad vznikol v roku 2011 na letnej dovolenke, kde mu udreli do oka tričká s fotografickou 3D potlačou. Na Slovensku chýbali a biznis zámer bol na svete. E-shop vytvoril kamarát za osemsto eur a prvú várku tovaru J. Chrapko dopredal len vďaka blížiacim sa Vianociam a trhu v Pezinku. No nevzdal to a dnes predáva na šiestich trhoch EÚ, rastie trojcifernými číslami a o marketingu na Facebooku prednáša aj na českých konferenciách. Ľuďom, ktorí by chceli podnikať v e-commerce radí, aby neotvárali nový e-shop, ale poskytli službu tým existujúcim.

  • Tržby (2016) 3,1 mil. €
  • Rast tržieb (2016/2015) 200 %
  • Trhy 6 krajín
  • Počet zamestnancov 20+20

Jaroslav Chrapko (27)

Zdroj: Dedoles

Čo som sa naučil o e-shopoch
Jaroslav Chrapko (27)

  • K prudkému rastu nám pomohli tri veci. Masívne investície do marketingu cez Facebook. expanzia na zahraničné trhy (za 14 mesiacov sme vstúpili na rakúsky, maďarský, nemecký a rumunský trh a aktuálne pripravujeme vstup na dva trhy – taliansky a poľský) a rozširovanie produktového portfólia. Facebook prešiel za uplynulých päť rokov obrovským vývojom a nám sa darilo tak skvele aj preto, že sme boli schopní každú novinku implementovať do marketingu a vďaka tomu získavať lacné kliky.
  • Dôležité pre náš vývoj bolo rozširovanie produktového portfólia. Aj keď máte v ponuke 600 druhov tričiek od jedného dodávateľa z USA, nevydržíte s tým naveky. A je to obrovské riziko, pretože ak sa výraznejšie pohne kurz dolár/euro, môžete to rovno zabaliť. Preto sme v roku 2016 založili produktový tím, ktorý hľadal vhodné produkty pre náš e-shop a za rok sa mu podarilo znížiť podiel tržieb z tričiek na 70 percent a od januára tohto roka sa držíme na 50 percentách.
  • Pripravujeme sa na to, že e-commerce sa bude robiť s čoraz dokonalejšou umelou inteligenciou a tá bude potrebovať dobré dáta, aby mohla optimalizovať ceny, umiestnenie produktov na stránke a ďalšie podstatné veci. My začíname nasadzovať AI na nákup tovaru.
  • Horúcou témou v nasledujúcich rokoch bude zapojenie blockchainu, napríklad cez vernostné programy. Dnes e-shopy dávajú zákazníkom rôzne alzáky, zľavové kódy a bonusy, ale čoskoro ich nahradí reálna kryptomena. Možných aplikácií je veľa, voči zákazníkom aj zamestnancom, už len čakám, kedy do toho nabehne Jeff Bezos.
  • Najdôležitejšia súčasť receptu na úspešný e-shop? Tím. Kľúčové je mať v tíme šikovných ľudí, ktorí sú ochotní sa učiť a rozvíjať sa s firmou, a tí prídu do firmy len vtedy, keď tam je pozitívna atmosféra a nastavenie.
  • Čoraz silnejšou konkurenčnou výhodou e-shopov bude vlastná sieť kamenných obchodov. Kamenné obchody podporujú online konverzie, lebo človek vie, že firma niekde existuje, má kam prísť, môže niekomu vynadať, keď sa niečo pokazí. Ľudia chcú nákup začať online, preskúmať ceny, možnosti, akcie a keď si vyberú, tovar si pre istotu vyzdvihnúť osobne. K nám do Pezinka za koľajnice si po tričká príde každý rok osobne takmer dvetisíc ľudí, a keď nám vlani kamaráti z bratislavského obchodu pomáhali s osobným odberom, onedlho sme to museli zrušiť, lebo k nim chodilo zhruba 15 percent celkového obratu a nestíhali.
  • Český ecommerce je veľmi silný, ale zase sa hovorí, že 30 % z neho tvoria Slováci. Sú omnoho ďalej, pretože sa u nich vytvoril unikátny ekosystém, dosť veľký a súčasne neovplyvnený Amazonom. Je to oveľa väčší trh, bližšie k západnej Európe, začal vznikať skôr ako na Slovensku a Česi majú silnejšiu podnikateľskú tradíciu. Čechom sa veľmi nechce chodiť po obchodoch a radi si veci nechajú doručiť, preto minú v e-shopoch trojnásobne viac ako Slováci.