„Keď sme sa dozvedeli, že nás kupuje Asahi, mali sme v hlavách mnoho otázok, ako to vlastne bude,“ spomína obchodný riaditeľ slovenského Prazdroja Martin Grygařík. No ihneď dodá, že nič prevratné sa vo firme nezmenilo. Japonci nechali ten istý manažment a niektorých ľudí, ktorí viedli český i slovenský biznis SABMilleru, posunuli do vedenia celého novozískaného stredoeurópskeho biznisu s pivom.

Jeho súčasťou sú aj pivovary v Poľsku, Rumunsku i Maďarsku. Japonci nezmenili ani stratégiu slovenskej dcéry. „Hovorili nám, aby sme pokračovali v tom, čo robíme, lebo to robíme dobre,“ pokračuje M. Grygařík. Japoncom sa ich dôvera vracia. Slovenský Prazdroj výrazne rastie a zapisuje si rekordy. Hoci ide proti všeobecnému prúdu uprednostňovania domácich potravín, na ktorý tlačí štát, spotrebitelia i reťazce.

Už pred príchodom Japoncov trhová dvojka okrem domácich pív výrazne stavila aj na české. Tých predáva výrazne viac než slovenských. Po vstupe Asahi sa ešte viac potvrdzuje, že to bola pre slovenský Prazdroj správna voľba. Dokonca sa začína doťahovať na jednotku trhu – slovenskú dcéru holandského Heinekenu. A láme aj dlhodobé poklesy spotreby piva v slovenských krčmách. Vlani v nich začal tunajší Prazdroj rásť.

Plnou parou za jednotkou

Ešte počas krízy to s firmou nevyzeralo najlepšie. Ročné tržby jej klesli pod 90 miliónov eur a vykazovala aj straty. Za roky 2008 až 2011 dohromady 33 miliónov eur. Od roku 2012 začala znovu rásť i zarábať. Časom sa dostala do plusov až okolo ôsmich miliónov eur ročne. Po vstupe Japoncov ešte vyššie. Vlani utŕžila rekordných 126 miliónov eur a zarobila vyše 11 miliónov eur.

Slovenský Prazdroj sa približuje k jednotke trhu. I Heineken vlani síce podrástol so svojím tuzemským predajom piva o dve percentá, no dvojka poskočila až o šesť percent. Odstup medzi nimi je už len 200-tisíc hektolitrov ročne. Kým slovenský Heineken vlani predal vyše 1,8 milióna hektolitrov piva, Plzeňský Prazdroj Slovensko viac ako 1,6 milióna hektolitrov. Slovenská dcéra Asahi drží 37 percent nášho trhu s pivom a dcéra Holanďanov asi 40 percent.

Stabilita prináša ovocie

Podľa M. Grygaříka firma rastie aj vďaka

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa