Ten, kto ručí za svoje dielo dušou, aj keby bola čierna – takto faustovsky charakterizuje tvorbu českého filmára a výtvarníka Jana Švankmajera František Dryje, člen Surrealistickej skupiny Československa a jeden z autorov monografie, ktorá vychádza pri príležitosti Švankmajerovej výstavy Možnosti dialógu / Medzi filmom a voľnou tvorbou v pražskej galérii U kamenného zvonu.

Janovi Švankmajerovi už dnes prisudzujú status legendy a vizionára, ktorý zásadným spôsobom ovplyvnil svetovú filmovú tvorbu, má svojich priaznivcov po celom svete – keď nakrúca nový film, húfne k jeho domu prichádzajú fanúšikovia a nadšenci, ktorí chcú sledovať, ako pracuje. Takmer osemdesiatnik Jan Švankmajer je podľa všetkého vôbec najznámejším českým umelcom. Avšak rovnako ako patrí do dejín svetového filmu, určite patrí aj do dejín svetového surrealizmu či výtvarného umenia. Presnejšie, rovnako ako André Breton, Salvador Dalí, Toyen alebo Vítězslav Nezval je jednoducho surrealista. Tvorbou i životom. Pretože v prípade surrealizmu zrejme ide aj o previazanie osobného a všeobecného a politického. Každopádne v prípade Jana Švankmajera platí, že je dôsledný. Nikdy neprijal žiadnu oficiálnu poctu – ani francúzsky rad Rytiera umenia, v roku 2011 napísal Václavovi Klausovi ako reakciu na udelenie najvyššieho štátneho vyznamenania, že štát je organizované násilie a je zdrojom represie a manipulácie. A rozlúčil sa pozdravom Všetku moc imaginácii!

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa