JLR hral do karát rastúci dopyt po SUV, v ktorom boli historicky silné modely Land Rover a Range Rover, i obľúbenosť dieselových motorov. Tie v jej portfóliu silno dominovali. Niet divu, že automobilka mala ambiciózne ciele. V roku 2015 predaje atakovali hranicu 500-tisíc áut a do konca desaťročia mala firma našliapnuté prekonať hranicu milióna vyrobených vozidiel. Hlavným motorom rastu britskej spoločnosti mala byť Čína.
Keď sa zdalo, že JLR nemôže nič zastaviť, spustila sa séria udalostí, ktoré dostali automobilku do dnešnej situácie, keď prepúšťa tisíce zamestnancov a odštartovala úsporný program v objeme 2,5 miliardy libier. Neistota okolo firmy dospela do takého štádia, že koncom minulého roka musel jej indický vlastník Tata Motors verejne deklarovať dôveru v britskú automobilku a poprieť tak fámy o možnom predaji značky Jaguar.
Čo sa vlastne stalo
Najprv v septembri 2015 vypukol emisný škandál Volkswagenu, ktorý zmenil pohľad na dieselové motory. Namiesto obrazu ekologickejšieho variantu motorov s nižšími emisiami oxidu uhličitého sa na ne začalo nazerať ako na nebezpečnú technológiu vypúšťajúcu zdraviu škodlivé emisie dusíka. O rok neskôr v júni Spojené kráľovstvo v referende odhlasovalo vystúpenie z EÚ. A koncom roka 2016 sa víťazom prezidentských volieb v USA stal Donald Trump, ktorý po nástupe do funkcie odštartoval obchodnú vojnu s Čínou.
Problémy sa začali naplno prejavovať už vlani. Za prvých šesť mesiacov aktuálneho fiškálneho roka končiaceho sa v marci 2019 automobilka vykázala stratu 354 miliónov libier. V predošlom účtovnom roku pritom dosiahla kladný hospodársky výsledok 1,5 miliardy libier. Ratingová agentúra S&P Global Ratings následne znížila kreditný rating Tata Motors a JLR hlbšie do špekulatívneho pásma.
Príliš veľa Číny
Hlavným problémom
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?