Na stole má predaj pološtátnych Slovenských elektrární, drahú elektrinu pre firmy, dostavbu Mochoviec i nekonečný príbeh Fondu národného majetku. No aktuálne aj príchod investície Land Rover, o ktorú sa podľa kuloárnych informácií nemálo sám pričinil.
Do čela ministerstva ste prišli na trištvrte roka. Čo sa dá reálne stihnúť za taký krátky čas?
Myslím, že z hľadiska potrieb slovenskej ekonomiky sa toho dá stihnúť relatívne veľa. Máme témy a oblasti, ktoré sú urgentné, napríklad niektoré väčšie investície. Najmä Jaguar Land Rover, kde sme sa dostali do štádia exkluzívnych negociácií. Veľmi dôležité je, aby sme ich dotiahli do úspešného konca.
Sú tu aj ďalšie väčšie a menšie rozpracované investície, kde ministerstvo poskytuje investičnú pomoc. Tam je dôležité, aby pomoc išla do oblastí, ktoré by bez nej nemali šancu. Sú to takzvané hladové doliny, či už na východe, v niektorých častiach stredného Slovenska, na juhovýchode. Takisto investície, ktoré majú pridanú hodnotu.
Firmám bije do očí, že v prípade automobilky Jaguar Land Rover sa narýchlo mení viacero zákonov. Ak však ide o ceny energií pre firmy, štát dlhodobo nekoná.
V prípade Jaguar Land Roveru sme nerobili legislatívne zmeny. Tie sme robili, aby sme rýchlejšie a efektívnejšie budovali strategické priemyselné parky. Nie primárne pre túto investíciu.
Boli tu aj zmeny v stavebnom zákone, v zákone o investičnej pomoci, stavia sa prípojka k priemyselnému parku v Nitre.
Slovensko všetky tieto zmeny potrebuje, pretože potrebujeme veľké priemyselné parky pre akéhokoľvek strategického investora. Tieto legislatívne zmeny majú logiku.
Pokiaľ ide o Jaguar Land Rover, podľa našich informácií sa už s britskou automobilkou podpisujú zmluvy. Kedy budeme poznať finálny verdikt?
Do konca septembra očakávame výrazný posun v rokovaniach o investičnej dohode.
Čo má byť ešte po podpise memoranda?
Ďalší posun môže byť to, že sa niečo parafuje, ale stále to môže byť zmenené. Alebo sa vytvorí finálny návrh, ktorý musia obidve strany ešte posúdiť, prípadne to musí byť ex ante komunikované s Európskou komisiou. Napríklad výšku štátnej pomoci je potrebné prerokovať s Bruselom.
V otázke investičnej podpory sa v médiách objavovali rôzne sumy. Podľa oficiálnych prepočtov je maximálna možná podpora 130 miliónov eur, ale spomínalo sa až 400 miliónov. Pri ktorom čísle sme bližšie k realite?
To vám, žiaľ, nemôžem povedať.
Čo všetko sa ráta do stimulov?
Sú tam jasne definované kritériá, koľko môže byť daňová úľava, koľko priama finančná podpora. Hovoríme o takej výške investície, o ktorej musí rozhodnúť Európska komisia. Štruktúra pomoci však môže byť rôzna.
Ráta sa tam aj výkup pozemkov a prístavba diaľničného privádzača?
Máte už predplatné?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň