Šéfovia IT boli vždy považovaní za úspešných, keď s projektmi nemeškali, zmestili sa do rozpočtu a ak hardvér aj softvér spoľahlivo fungovali. Tieto kritériá nestratili úplne význam a pre niektoré typy projektov môžu postačovať. Zlá správa pre IT manažérov je, že hoci ich zvyčajne nie je jednoduché splniť, charakterizujú už len základné úlohy ich oddelení.

Pre obchodných či podnikových riaditeľov nikdy nebolo ľahké rozumieť žargónu a metrikám informatikov. No jednu vec vedia. IT riešenia nie sú lacné a prísľuby ich dodávateľov bývajú obrovské. Je prirodzené, že im prestáva stačiť, ak firma na technológie nevyhadzuje prehnané sumy a ak IT oddelenie dodrží rozpočet. Za zabezpečenie základného fungovania IT za čo najmenej peňazí skrátka dnes už nikto nemôže očakávať mimoriadne uznanie.

Uvedomelí

Takáto agenda pritom nie je vo firmách zriedkavá. Takmer dve pätiny respondentov prieskumu spoločnosti Accenture tvrdí, že IT sú v ich firme vnímané ako nákladové stredisko, ktoré prináša biznisu iba malú hodnotu. Podobné závery vyznievajú aj z prieskumu Gartneru. Podľa neho sa takmer štvrtina IT oddelení stále nachádza v pozícii, v ktorej zabezpečuje iba čo najlepšiu dostupnosť základného softvéru a hardvéru za čo najnižšiu cenu.

Na porovnanie, iba osem percent z vyše poldruha tisíc šéfov IT dopytovaných Gartnerom považuje svoje oddelenie za diferenciátor pre biznis. Čiže niečo, čo prináša firme odlišnosť a konkurenčnú výhodu. A iba štyri percentá priznávajú svojmu oddeleniu rolu transformátora biznis modelu alebo rolu vyhľadávača nových trhov.

Viacerí IT manažéri minimálne tušia, že firemné IT oddelenia sa musia zmeniť. Podľa prieskumu The 2011 CIO Agenda od firmy Gartner väčšina z nich neverí, že v konjunktúre sa IT vrátia do stavu spred roka 2008. A z globálnej štúdie Mind the Gap od spoločnosti Accenture o výkonnosti IT oddelení vyplýva, že 67 percent riaditeľov informatiky chce, aby boli IT vnímané ako strategické aktívum, ktoré prináša podnikaniu odlišnosť. Väčšina z nich sa však k tejto méte ani nepribližuje a dokonca ani netušia, ako by IT mohli pomôcť dosiahnuť podnikové ciele.

Staré povinnosti

IT manažérov v súčasnosti ešte stále najviac zaujíma, ako sprístupniť vo firme nové technologické produkty a služby bez toho, aby rozmýšľali, či to zvýši efektívnosť a produktivitu zamestnancov. Nerobia si starosti s tým, ako podporiť podnikový výskum a vývoj. Netrápi ich, ako využiť IT na poskytnutie nových produktov a služieb zákazníkom firmy, prípadne ako presmerovať interakcie so zákazníkmi na web. Hoci online interakcia s klientom stojí firmu iba zlomok toho, čo osobný alebo telefonický kontakt, podľa Accenture robia firmy v priemere iba 26 percent zákazníckych interakcií online.

Podnikoví riaditelia by boli najradšej, keby IT oddelenia aktívne prispievali k obchodným výsledkom. V roku 2013 bude topmanažment od informatikov vyžadovať v prvom rade inovácie. Čiže vytváranie nových produktov a služieb. Na druhom mieste bude zlepšovanie biznis procesov a treťou prioritou bude jeden z najtypickejších záujmov podnikových šéfov – prilákanie a udržanie nových zákazníkov.

Potreba posunu od poskytovateľa technológií k oddeleniu, ktoré berie na seba spoluzodpovednosť za celkové obchodné výsledky firmy alebo prináša dokonca podnikaniu konkurenčnú výhodu, je naliehavejšia ako kedykoľvek v minulosti. Informačné technológie sa totiž menia.

Z ťažkotonážnych riešení prevádzkovaných vlastníkmi sa postupne stávajú odľahčené služby, ktoré sa budú dať čoraz viac odoberať na diaľku. Na ich spravovanie postačí menej času, ľudí aj peňazí ako na technológie, ktoré treba nakúpiť, nainštalovať a prevádzkovať vo vlastnej kuchyni. Informatikom, ktorí sa budú pridŕžať zaužívaného pohľadu na svoju rolu, sa môže poľahky stať, že zajtra budú mať vo firme ešte slabší hlas, ako majú dnes.

V čom vynikať

Ako posunúť IT z roly podporného funkčného oddelenia, ktoré iba napĺňa želania používateľov vo firme, na iniciátora zmien a rastu firmy? Rozhodne nie šetrením nákladov, ktoré mohlo ešte vlani patriť k hlavným prioritám šéfov IT.

Podľa štúdie Accenture výnimočne dobré IT oddelenia riadia IT manažéri tak, akoby išlo o samostatnú firmu, ktorá má slúžiť biznisu. Na takmer každý nový projekt nazerajú ako na obchodný prípad. A, čo je ešte dôležitejšie, používajú metriky na efektívne riadenie nákladov a prínosov IT investícií. Zdroje prideľujú efektívne podľa obchodných požiadaviek a priorít. IT považujú za strategické aktívum, ktoré môže priniesť konkurenčnú výhodu.

Výskum spoločnosti Accenture ukázal, že tie najlepšie IT oddelenia nevynikajú iba vo vybraných oblastiach, ale takmer vo všetkom. Lepšie spravujú IT infraštruktúru a dáta. Oveľa častejšie stavajú na servisne orientovanú architektúru (SOA) a využívajú biznis proces manažment aj dátovú analytiku, na základe ktorej vedia poskytnúť topmanažérom zmysluplné informácie v reálnom čase, ale aj rozvíjať nové pohľady na zákazníkov a ich správanie.

Na rozdiel od slabších IT oddelení sa tie najlepšie dostali oveľa ďalej na ceste k centralizácii a k úplne virtualizovanému prostrediu. Vytvorili tým predpoklady na presun IT infraštruktúry a aplikácií do privátnych alebo verejných cloudov, hoci táto téma zatiaľ nie je pre väčšinu firiem horúca.

Viac inovácií, menej údržby

Výkonné IT oddelenia investujú ročne až o 29 percent viac na vývoj a implementáciu aplikácií, ako míňajú na údržbu existujúceho softvéru. Nerobí im problém outsourcovať aplikačný vývoj, ale aj správu infraštruktúry alebo celé biznis procesy. Čo je však podľa štúdie Accenture dôležitejšie, oveľa častejšie využívajú sofistikované metriky pre vyhodnocovanie efektívnosti outsourcingu a hodnoty, ktorú firme prináša. Najlepší IT manažéri nielenže lepšie spravujú a využívajú hardvér, softvér aj dáta, ale rolu IT považujú za kľúčovú pre celkovú spokojnosť zákazníkov firmy. Preto oveľa častejšie ako menej výkonné IT oddelenia využívajú napríklad web na komunikáciu so zákazníkmi aj s dodávateľmi.

Odlišnosti výkonných IT oddelení od slabších zhŕňa štúdia firmy Accenture do troch oblastí – inovácie, agilita a vykonávanie stratégie. Tí najlepší nevynikajú iba v jednej oblasti, ale vo všetkých troch. Znepokojivé pre tých, ktorí zaostávajú, môže byť zistenie, že priepasť medzi výkonnými a slabými IT oddeleniami sa prehlbuje. Konkrétne v inováciách za ostatné dva roky z 32 na 42 percent a v realizácii stratégie z 30 na 37 per- cent.

Narastajúci rozdiel vo výkonnosti by mal byť pre slabých IT šéfov budíčkom, lebo inak riskujú, že ich topmanažment začne úplne ignorovať. Argumenty, že slabé slovo a postavenie vo firemnej hierarchii nie je ich vina, lebo nemajú dostatok času a zdrojov na to, aby priniesli firme vyšší úžitok, neobstoja.

Vyšší rešpekt a uznanie topmanažmentu si šéf IT získa tak, že bude nové technológie nasadzovať nielen na zníženie nákladov, ale aj (prípadne hlavne) preto, aby sa zlepšila spokojnosť zákazníkov či obchodné výsledky firmy. Alebo dokáže v ideálnom prípade svojským využitím IT dokonca priniesť podniku konkurenčnú výhodu.

Autor je konzultant v oblasti IT.