Rozhodli najmä dodávatelia
Fabrika v priemyselnom parku v Nitre má produkčnú kapacitu 150-tisíc vozidiel ročne. Celkovo plánuje na Slovensku zamestnať v prvej fáze necelých tritisíc ľudí. Fabrika zatiaľ vyrába len model Land Rover Discovery, ktorého kompletná výroba sa v najbližších mesiacoch presunie z Britských ostrovov na Slovensko. V pláne je aj druhý model, ktorým by sa mohol stať nástupca legendárneho SUV Defender.
JLR si vybral Slovensko najmä pre rozvinutú sieť dodávateľov, ako aj skúsenosť automotive sektora s výrobou pre prémiový segment. Štát podporil výstavbu fabriky v Nitre sumou 125 miliónov eur vo forme priamej investičnej pomoci. Na výstavbu priemyselného parku vláda dala ďalších asi 500 miliónov eur. Bolo to viac, ako dostali automobilky Kia v Žiline a PSA Citroën Peugeot v Trnave dokopy.
Výherca v kategórii Investor roka 2018 je Jaguar Land Rover Slovakia. Cenu prevzal šéf slovenskej automobilky Alexander Wortberg Zdroj: Maňo Štrauch
Ťažké časy prepadu
Otvorenie nového závodu prichádza v náročnom období. Automobilka zaznamenala v kvartáli končiacom sa v septembri až 13-percentný prepad predajov a skončila v strate. Dôvodom je najmä obchodná vojna medzi USA a Čínou. Problém je, že kým v Číne sa značke Jaguar nedarí, BMW, Audi či Mercedes tam zaznamenali rast. V Európe zase klesá záujem po autách s dieselovým motorom, ktoré dominujú v portfóliu JLR. Automobilka ohlásila elektrifikáciu portfólia až od roku 2020. Koncernu nepomáha ani neistota sprevádzajúca brexit.
Brexit ako hrozba
Rizikom je najmä variant tvrdého brexitu, keď by Londýn a Brusel nedosiahli dohodu o usporiadaní vzťahov po odchode krajiny z EÚ. V tom prípade by sa obchodné vzťahy riadili pravidlami WTO, čo by znamenalo zavedenie colných kontrol na hraniciach a dovozných taríf. Tento scenár by narušil celú výrobno-dodávateľskú sieť.
Kľúčovým problémom pre nitriansku továreň môže byť nízky podiel lokalizácie výroby, čiže koľko dielcov z celého auta sa vyrába na Slovensku či v regióne. Nitrianska fabrika zatiaľ produkuje len model Land Rover Discovery. Ten však bol vyvíjaný s tým, že sa bude produkovať v závode v Birminghame, čomu sa prispôsobil aj výber dodávateľov situovaných na ostrovoch. Zavedenie colných kontrol v prípade tvrdého brexitu by vytvorilo dlhé čakacie lehoty na hraniciach s EÚ, čo by následne mohlo ohroziť dodávky do automobilky.
Brexit ako príležitosť
Tým, že britské fabriky Jaguaru môžu stratiť svoju konkurencieschopnosť, automobilka môže byť ochotnejšia vyťažiť slovenskú fabriku v oveľa väčšej miere. Aktuálna kapacita výroby je 150-tisíc vozidiel ročne. Teraz v nej pracuje takmer 1 500 ľudí v jednej zmene. V novembri začne nábor do druhej zmeny, v rámci ktorého firma hľadá ďalších 850 zamestnancov. No nitriansky závod nedosiahne plnú kapacitu podľa plánov ani v roku 2020, keď by mal ročne vyrobiť stotisíc vozidiel.
Stále bude mať k dispozícii voľnú kapacitu pre iné možné modely. Okrem toho sa v investičnej zmluve medzi štátom a automobilkou spomína aj možnosť druhej fázy investície, ktorá by zvýšila produkciu na 300-tisíc áut, ľudí na 3 900 a investíciu o ďalších 520 miliónov eur. Do Nitry by v takom prípade mohla presunúť produkciu viacerých modelov, než pôvodne plánovala.
Ozdravný plán
Problémy Tata Motors viedli k ozdravnému plánu, ktorý je zameraný na úsporu nákladov a zisk. Automobilka chce najbližší rok a pol ušetriť 2,5 miliardy libier. I preto okresala i svoje investičné plány. JLR už skôr zareagoval na negatívny vývoj tým, že obmedzil produkciu v dvoch závodoch na Britských ostrovoch a prepustila tisícku agentúrnych zamestnancov.
Nitrianska fabrika je investíciou, ktorú bude chcieť Jaguar naplno využiť. Stabilizácii pomôže aj pridelenie kompletnej výroby modelu Discovery. Slovensko je pre koncern lukratívnym miestom aj z hľadiska nižších nákladov na pracovnú silu, blízkosť k hlavným predajným trhom a širokú dodávateľskú sieť.
JLR nedávno ohlásil aj zámer otvoriť v budúcom roku v Budapešti nové technické inžinierske centrum pre sto ľudí. Úlohou centra je nadviazať úzku spoluprácu a poskytovať podporu pre dodávateľov v strednej a východnej Európe.
Problémom pre závod v Nitre môže byť tlak britských odborov, ktoré nebudú súhlasiť s rušením pracovných miest doma.