Byť komplexným dodávateľom
Matador pod vedením predsedu predstavenstva a prezidenta Štefana Rosinu nezostal len pri sériovej výrobe, ktorá je investične náročná, ponúka nízke marže a vysoké riziko sankcií. Skupina rozšírila svoje kompetencie aj o navrhovanie a výrobu robotizovaných a automatizovaných liniek, produkciu nástrojov, vývoj nových spájacích technológií, vlastné dizajnérske štúdio a najnovšie aj výrobu prototypov. To všetko s cieľom stať sa komplexným dodávateľom v automobilovom priemysle, ktorý bude schopný skonštruovať vlastné auto.
Najväčšou aktuálnou investíciou Matadoru je výstavba fabriky na zváranie a lisovanie dielcov pre karosérie v Nitre. Závod za viac ako 22 miliónov eur, na ktorý prispel aj štát stimulmi vo výške takmer päť miliónov eur a prácu v ňom má postupne nájsť 170 ľudí, pomôže skupine vyriešiť problém s nedostatkom výrobných kapacít.
Nový závod Matadoru využije prvky konceptu Priemyslu 4.0
Matador už dnes patrí medzi najvýznamnejších dodávateľov v regióne. No keďže tunajšie automobilky neustále rastú a pridávajú sa k nim aj noví investori ako britský Jaguar Land Rover, slovenská spoločnosť musela na tento trend reagovať. Nitrianska fabrika priniesla nové zákazky, keď zvýšila výrobné kapacity skupiny a zároveň uvoľnila tie v najväčšej fabrike Matadoru vo Vrábľoch.
Nové zákazky
Matador bude dodávať pre nitriansku fabriku Jaguar Land Rover, do závodu Audi v maďarskom Győri pôjdu komponenty pre modely Q3 a Q4 a do bratislavského Volkswagenu zasa dielce pre nový Porsche Cayenne, VW Touareg a Audi Q8. Nová fabrika je v čiastočnej prevádzke, jej dokončenie je naplánované do konca tohto roka. V pláne je aj druhá fáza projektu, o jej realizácii však v skupine ešte definitívne nerozhodli.
Fabrika v Nitre je navyše budovaná tak, aby naplno využila prvky konceptu Priemyslu 4.0. Vďaka senzorom a IT systémom bude môcť Matador detailne sledovať výrobu a efektivitu jednotlivých činností a hľadať možnosti na ich optimalizáciu. Radikálnou zmenou prejde plánovanie, ktoré už bude fungovať automatizovane bez zásahu človeka. Zmení sa tiež systém údržby, keď linky a ich riadiace systémy budú samy indikovať možnú poruchu a reorganizovať plán údržby.
Plánovanie nového závodu riešil Matador vo virtuálnom prostredí, vďaka čomu si mohol vopred vyskúšať umiestnenie výrobných liniek, robotických pracovísk a logistické trasy. V prípade ďalšieho rozšírenia je proces výroby a logistiky nastavený tak, ako keby už boli postavené ďalšie haly.
Globálna expanzia
Budúcnosť sériovej výroby Matadoru vidí Š. Rosina v globálnej expanzii. Skupina by sa podľa jeho slov mohla spojiť s niektorým z veľkých celosvetových dodávateľov v automotive a vyrábať komponenty pre platformy automobiliek na globálnej úrovni. Finálni výrobcovia totiž v snahe znižovať náklady a štandardizovať výrobu naprieč kontinentmi využívajú jednu architektúru usporiadania komponentov v aute naprieč viacerými modelmi. Matador by takto mohol preniknúť na trhy v Indii, Turecku alebo v Iráne, ktoré majú podľa Š. Rosinu potenciál stať sa centrom automobilovej výroby, kým v Európe sa budú koncentrovať služby a vývoj.
Matador posilňuje aj svoje ostatné vetvy. V Mladej Boleslavi stavia nové dizajnérske štúdio dcérskej firmy Aufeer Design. Rozvíja tiež nové oddelenia, ktoré sa venujú téme prepojených a autonómnych vozidiel. Firmu Matador Industries v Dubnici nad Váhom rozdelila skupina na tri samostatné spoločnosti, ktoré sa dokážu lepšie zamerať na jednotlivé segmenty.
V Česku zasa Matador v spolupráci s českou rodinnou firmou Kovovýroba Hoffmann stavia novú fabriku na produkciu prototypových dielcov, ako aj celých karosérií pre koncepty a malosériové modely automobiliek. Náklady na plne robotizovanú fabriku sú podľa Š. Rosinu 4,5 milióna eur.