Pod strechami najväčšieho slovenského automobilového závodu je čulý stavebný ruch. Prebieha modernizácia zariadení, ktorá je súčasťou avizovaného investičného kola nemeckého koncernu. Ten by mal v bratislavskej fabrike do roku 2025 preinvestovať prinajmenšom 500 miliónov a celkovo v tejto dekáde až miliardu eur.
V rebríčku najväčších investorov týždenníka TREND sa spoločnosť Volkswagen Slovakia v roku 2021 umiestnila práve vďaka začínajúcim investíciám v prvej desiatke. Medziročne preinvestovala o tridsať percent viac a prekročila hranicu sto miliónov eur.
Hoci ide len o úvodné investície, jej cieľom je v ďalších rokoch výrazne zmodernizovať a rozšíriť tunajšie výrobné možnosti. Aj preto spoločnosť Volkswagen Slovakia získala nomináciu na ocenenie TREND Investor roka 2022.
Nové modely a modernizácia
Nemecký koncern Volkswagen má za sebou náročný rok, ale pre jeho slovenský podnik je dobrou správou, že o všetkých kľúčových investíciách bolo rozhodnuté ešte pred rokom 2021. Ani bratislavská fabrika sa totiž nevyhla dosahom čipovej krízy a núteným prerušeniam výroby. Práve tieto dôvody najviac prispeli k tomu, že tunajší popredný výrobný podnik vlani okresal svoje hospodárske výsledky.
Podnik sa však nachádza v prvej z očakávaných fáz zásadnej zmeny. Tá bude zvyšovať jeho konkurencieschopnosť aj v ďalších rokoch.
Vďaka dobre nastaveným opatreniam a efektívnemu riadeniu výroby dokáže bratislavská dcéra koncernu zvládať mimoriadne náročné krízové časy ako stabilný a spoľahlivý zamestnávateľ. Aj to je dôvod, prečo mu prideľujú masívne investície. Tie celkovo za tri desaťročia existencie prekročili už 4,75 miliardy eur. Ďalšie stovky miliónov eur sa priebežne investujú do prípravy nábehu výroby nových modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb.
„Základom investície je zabezpečenie budúcnosti závodu. Ako stabilný a konkurencieschopný závod sme získali dôveru koncernu a projekt, o ktorý sme sa uchádzali, aby sme dokázali zabezpečiť vyťaženie závodu, čiže perspektívnu budúcnosť podniku a dlhodobo stabilné pracovné miesta,“ uviedol šéf slovenského podniku Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg.
Podnik už tretí rok čelí hneď niekoľkým globálnym krízam súčasne. Tie vo veľkej miere negatívne ovplyvňujú krehký dodávateľský reťazec a do plánovania podnikania prinášajú ťažkosti, nestálosť a neistotu. Podnik sa však musí sústrediť na ďalšie roky a nábeh nových projektov.
„Avizovaná investícia do projektu Beta+, čiže do výroby nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb, je vzhľadom na veľkosť projektu rozložená do niekoľkých rokov s tým, že štart sériovej výroby je naplánovaný na rok 2023,“ spresnil šéf podniku O. Grünberg. Realizované investície sa týkali novej karosárne a inštalácie zariadení, kde sa už od budúceho roka začnú vyrábať modely Passat a Superb.
Veľká časť investície v celkovej výške 400 až 500 miliónov eur bude použitá na kompletnú prestavbu karosárne, montáž bude integrovaná do existujúcej linky, kde prebiehali rozsiahle úpravy predovšetkým počas letnej celozávodnej odstávky. Sumu na ďalšie, nasledujúce projekty je teraz ešte predčasné konkretizovať,“ hovorí O. Grünberg.
Investície budú vo fázach
Bratislavský závod svojimi budúcimi avizovanými projektmi plní svoju úlohu v celkovej transformácii koncernu. Navyše pomáha získať hospodársky základ, aby túto transformáciu zvládol. Dnes sa v Bratislave produkujú všetky veľké modely kategórie SUV, vozidlá s alternatívnym pohonom a v produktovom portfóliu sa nachádza aj prvý čisto elektrický model koncernu Volkswagen e-up!
Vďaka týmto skúsenostiam v oblasti elektromobility je podnik pripravený využiť v budúcnosti svoj potenciál a naďalej sa podieľať na transformácii koncernu. Realizácia investičných projektov potrebná na nábeh nového portfólia napreduje podľa plánu napriek mimoriadne ťažkému krízovému obdobiu. Ďalšie fázy pokračovali v tomto roku a počas leta sa v tomto segmente uskutočnili rozsiahle práce naprieč celým výrobným procesom.
„V montážnej hale sa inštalovala a upravovala manipulačná technika a automatizačné zariadenia, prebiehala montáž nových zariadení a kamerových priemyselných systémov a ďalšie rozsiahle prestavby naprieč celou montážou s presahom aj do výroby podvozkov. Priebežne prebiehajú práce na vybudovaní novej karosárne pre nové modely, v ktorej sa stavia výrobná linka a inštalujú technológie a výrobné zariadenia.
Významnými zmenami v súvislosti s integráciou nových modelov do výroby bratislavského závodu prechádza aj lakovňa. V rámci rozširovania závodu v nadväznosti na nové projekty sa súčasne pokračuje na rozširovaní priestorov lisovne,“ spresnili zástupcovia podniku.
Pozitívne je, že v súvislosti s nadchádzajúcimi zmenami začne podnik prijímať nových zamestnancov, a to už počas najbližších mesiacov. Celkovo počíta s vytvorením stoviek nových pracovných miest. Prioritou najväčšieho podniku sa v uplynulých rokoch stalo efektívne riadenie výroby, zvyšovanie efektivity vo všetkých oblastiach a prísna disciplína v oblasti nákladov.
„Popri efektívnom podnikaní v krízových časoch pozornosť plne sústreďujeme aj na napĺňanie cieľov Európskej zelenej dohody v podmienkach automobilového priemyslu na Slovensku. Na ceste k uhlíkovo neutrálnej produkcii a produktom robíme dlhodobo proaktívne kroky,“ uzavrel podnik.
Podnik zvládol koronakrízu
Volkswagen Slovakia dosiahol v roku 2021 obrat vo výške 9,53 miliardy eur a zisk pred zdanením 264 miliónov eur. Zároveň si už piaty rok po sebe drží status najväčšieho prispievateľa do verejných rozpočtov.
„Teší nás oživenie dopytu na svetových trhoch, ale na druhej strane nám ne-smierne sťažuje situáciu vo výrobe nestály dodávateľský reťazec, ktorý zasiahol globálny nedostatok a výpadky polovodičov, ktorému v tomto roku ešte priťažil vojnový konflikt na Ukrajine. Celý tím preto musí reagovať veľmi flexibilne, aby sa nám podarilo v čo najväčšej miere udržať výrobu,“ opísal O. Grünberg.
Vďaka vysokému nasadeniu sa spoločnosti Volkswagen Slovakia podarilo v roku 2021 vyrobiť 309-tisíc vozidiel piatich koncernových značiek. Takmer 70 percent produkcie tvorili SUV modely. Podiel elektrických a plugin hybridných vozidiel vzrástol na 28 percent. V segmente malých mestských vozidiel bola v priebehu minulého roka ukončená výroba modelov Škoda Citigo iV a Seat Mii electric.
Práve uvoľnená výrobná kapacita poslúži na integráciu ohlásených nových modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb. Z pohľadu obratu boli vlani najväčšími exportnými trhmi Čína (25 percent), Nemecko (18 percent) a USA (17 percent).
Volkswagen Slovakia v minulom roku vyrobil popri vozidlách aj 26-tisíc prevodoviek a necelých 20 miliónov komponentov pre výrobné prevádzky. Od slovenských dodávateľov nakúpil štvrtinu výrobného materiálu pre produkciu, čo predstavuje objem vyše dvoch miliárd eur.
Problémy s dodávkami
Okrem oslabenia dodávateľských reťazcov súčasný chod fabriky trápi aj bezprecedentné zdraženie energií. Spoločnosť situáciu vyhodnocuje aj v súvislosti s ďalšími globálnymi faktormi. Čo sa týka priameho vplyvu na samotný chod produkcie, aktuálne stále pretrvávajú problémy v dodávateľskom reťazci z dôvodu celosvetového nedostatku polovodičov, ako aj opakovaného šírenia nákazy koronavírusom, ktoré viedlo k dočasným lockdownom v Číne.
To so sebou prinieslo výpadky produkcie a dodávateľské problémy v súvislosti s pridruženými efektmi v oblasti zásobovania dielmi. Dopyt po autách zostáva naďalej veľmi vysoký, hoci ďalší ekonomický vývoj a rast v krajine je neistý.
„Ak sa na to pozrieme z pohľadu investičných príležitostí, je potrebné, aby sa na Slovensku vytváralo a podporovalo konkurencieschopné prostredie, keďže zlepšovanie podnikateľského prostredia pozitívne ovplyvňuje investičnú aktivitu firiem. Aktuálne krízy túto potrebu ešte umocnili.
Preto nás teší, že vláda sa rozhodla v súlade so slovenským a s európskym právom podniknúť kroky, ktoré vo všeobecnosti prispejú k zlepšeniu podnikateľského prostredia,“ uzavrel O. Grünberg. Potenciál na zlepšenie vidí v oblasti infraštruktúry, verejnej dopravy, možností nájomného bývania či zvyšovania kvalifikácie pracovnej sily.
Viac informácií o podujatí TREND TOP, na ktorom bude odovzdaná cena Investor roka 2022, sa dozviete na tomto linku.