Jozef Janov bol takmer pri všetkých najziskovejších obchodoch Penty z posledného desaťročia. V pozícii investičného riaditeľa posunul skupinu do Poľska, kde má dnes takmer tretinu majetku a táto krajina je pre ňu popri Nemecku najdôležitejším trhom budúcnosti. V Poľsku našiel pre spoločnosť sieť predajní Žabka, na ktorej zarobila štvrť miliardy eur. Najviac v histórii. A rovnako tu Pentu ukotvil v jej dosiaľ najväčšom projekte – sieti predajní kníh, hračiek či jazykových kurzov Empik so skoro miliardovým ročným obratom v eurách.
No v marci tento tromf z Penty odišiel. Napriek ponuke stať sa jej ďalším partnerom. Zlákal ho miliardár Andrej Babiš, no i túžba po samostatnejšom biznise. Nebude totiž zamestnancom Babišovho agrochemického koncernu Agrofert, ale bude zhodnocovať jeho stámilióny v novej investičnej spoločnosti Hartenberg.
Pre Pentu ste riadili viacero jej najziskovejších projektov, akými boli Severomoravské vodárne a kanalizácie v Česku či poľská sieť predajní potravín Žabka. Aký je váš recept na úspešné investície?
Prvoradé je dobre kúpiť. Dobrý výber firmy za dobrú cenu je viac ako polovica úspechu projektu. No už od začiatku musíte mať aj jasnú predstavu, čo s tou firmou chcete robiť. Lebo zaujímavú firmu netreba len relatívne lacno kúpiť, ale treba vedieť aj zvýšiť jej hodnotu. Navyše ak dobre kúpite, máte vankúš na to, že pri prevádzkovaní firmy môžete urobiť aj chybu. Nie ste od začiatku v strese, že musíte byť neomylný. Následné zlepšovanie kúpenej firmy počas jej prevádzkovania už kryje len zhruba tretinu konečného úspechu. Samozrejme, na to, aby sa to zvládlo, treba dobrých manažérov. Na rezanie nákladov i na ešte zložitejší rast tržieb.
A čo predaj? Ten má najmenšiu váhu v dosiahnutom úspechu?
Ak už máte dobre kúpenú firmu a trpezlivo pracujete na jej raste, zaujímavý zisk z predaja príde ľahšie. Ale platí, že treba vystihnúť optimálny čas predaja. Vtedy, keď je o nejaké aktíva najväčší záujem. Výborne načasovaný sme mali v Pente napríklad predaj Severomoravských vodární a kanalizácii. Predali sme ich v roku 2006 strategickým investorom, keď bol o infraštruktúrne podniky maximálny záujem a valuácie boli na úrovni deväť- až desaťnásobku EBITDA.
Ktorý z projektov pre skupinu Penta sa vám najviac vydaril?
Žabka. Kľúčové bolo, že sme ju mali podrobne zanalyzovanú. Už pri vstupe do nej sme vedeli, kde sú jej slabiny, ale aj to, že má úžasne schopný stredný manažment. Hneď sme tak mohli ísť do rozvoja firmy. Otvárali a prikupovali sme ďalšie predajne. Poliaci navyše oceňujú tritisíc nových pracovných miest. Týmto projektom si Penta v Poľsku urobila dobré meno.
Ako náročné je hľadanie dobrého projektu?
Dobrá pripráva je kľúčová pre dobrú kúpu, ako aj pre dobré spravovanie firmy. V Pente sme vždy analyzovali až okolo sto firiem, kým sme jednu kúpili. Pričom polovica príležitostí sú na prvý pohľad hlúposti. Päťdesiat si prečítate podrobnejšie. Dvadsať postupuje na hlbšiu analýzu. S desiatimi absolvujete manažérsku prezentáciu. Dáte päť ponúk a jedna sa uzavrie.
Prečo ste začiatkom jari z Penty odišli a radšej rozbiehate vlastný investičný fond, do ktorého pri štarte vkladá najväčšie zdroje miliardár Andrej Babiš?
Nehovorím, že som bol po desiatich rokoch práce pre Pentu unavený alebo že by ma to už tak nebavilo. Ale povedal som si, že chcem zmenu. Možnosti boli tri. Ísť vyššie v Pente, založiť si s jedným kolegom hedžový fond zameraný na akcie. No napokon som sa rozhodol, že založím investičný fond, o ktorom som sa už dlhšie bavil s Andrejom Babišom. Kto koho prvý oslovil, je ťažké povedať. Bolo to vzájomné. Bavili sme sa o biznisoch, ktoré by sme mohli urobiť spolu. Prišiel som s myšlienkou fondu Hartenberg a on povedal OK.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?