Akcie firiem, ktoré vyrábajú a distribuujú alkohol či liehoviny, patria do kategórie takzvaných hriešnych akcií. Za hriešne sú označované napríklad akcie firiem zameraných na tabakové výrobky, hazard či výrobu a obchodovanie so zbraňami. Z pohľadu investorov sú vnímané ako obranné aktíva, ktorým sa zvyčajne darí dosahovať dobré výsledky aj v časoch ekonomickej krízy.

Do úzkeho kruhu odvetví, ktorým sa v čase globálnej pandémie podarilo rásť, patria aj výrobcovia alkoholu. Kríza nimi výrazne nezamávala, niektorým sa podarilo počas nej rásť. Pozitívny vývoj a viaceré predajné rekordy tento rok zaznamenal aj trh s investičnými fľašami alkoholu. Aj keď pandémia koronavírusu výrazne znížila dopyt po prémiových značkách zo strany reštaurácií a hotelov, záujem privátnych kupcov výrazne narástol.

Na snímke vinár Martin Pomfy s otcom Ludovítom a synom  Matejom.
Neprehliadnite

Návrat k stáročnej rodinnej tradícii priniesol vinárovi najvyššie uznanie

Sektor stabilný aj v kríze

Najlepšie sa darí veľkým nadnárodným skupinám, ktoré majú rokmi overenú kvalitu a do ich portfólia patria aj značky známe na Slovensku. Jedným z najväčších a najstarších producentov alkoholu na svete je spoločnosť Diageo. S trhovou kapitalizáciou blížiacou sa k sto miliardám amerických dolárov je skutočným konglomerátom s obrovským portfóliom značiek.

K jej vlajkovým lodiam patria napríklad whisky Johnnie Walker, rum Captain Morgan, vodka Smirnoff či svetoznáme pivo Guinness. Skupina Diageo nebola proti pandémii úplne odolná, jej globálne tržby vo fiškálnom roku 2020 klesli o osem percent. Na domácom severoamerickom trhu, na ktorom tvorí až štyridsať percent tržieb, však organicky rástla. V dlhodobom meradle firma investorov zaujíma najmä pre potenciál ďalšieho rastu na rozvíjajúcich sa trhoch.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa