Niekoľko mesiacov po oznámení rokovaní amerického oceľového gigantu U.S. Steel so slovenským ministrom financií Igorom Matovičom je okolo investície oceliarov ticho.
Košickí oceliari idú naplno. Opäť rátajú miliónové zisky a vidia svetlo na konci tunela
Skupina U.S. Steel ešte začiatkom leta iniciovala stretnutie, na ktorom materská spoločnosť najväčšieho hutníckeho podniku na Slovensku predstavila ambíciu preinvestovať viac ako 1,5 miliardy dolárov. Tie mali smerovať najmä do ekologicky udržateľnej budúcnosti jediného podniku Američanov v Európe formou modernizácie výroby a jej prechodu na elektrinu.
V kontexte dnešných cien elektrickej energie sa však racionalita takejto investície vytráca. Kým rezort financií o nových plánoch a prístupu k investícii mlčí a doteraz o žiadnom posune neinformoval, oceliari načrtli svoje aktuálne problémy. Tie im značne komplikujú ambíciu modernizovať košickú fabriku, ktorá zamestnáva tisícky zamestnancov.
Bez pomoci to nepôjde
Najväčšia slovenská železiareň prechádza bezprecedentným obdobím zmien. Ak chce byť podnik schopný nasledovať líniu európskej zelenej politiky, nevyhnutne potrebuje modernizovať a transformovať svoj výrobný proces. Zadaním Európskej komisie je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050 a už do roku 2030 znížiť emisie skleníkových plynov v porovnaní so stavom na začiatku 90-tych rokov najmenej o 55 percent.
Spoločnosť U.S. Steel Košice má čo robiť, aby tieto ciele dokázala pre ďalšie roky splniť. Kľúčovým krokom by mala byť inštalácia nových elektrických pecí, obdobných, aké už dnes skupina prevádzkuje vo svojich amerických železiarňach.
V kontexte aktuálnych cien energií ale môžu problémy beztak len sťažka konkurencieschopného európskeho hutníckeho biznisu opäť o čosi narásť. A to aj napriek tomu, že oceľ začala byť po pandemickom útlme dopytu opäť žiadúca a jej hodnota začala rásť.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?