Medzi ľuďmi sa zaužíval termín kreatívne účtovníctvo. Práve ono čiastočne spôsobilo súčasnú krízu. Na druhej strane však zložitá situácia znovu tlačí do zlepšovania čísel. Dá sa dnes povedať, či sú účtovníci kreatívnejší ako napríklad v roku 2007?
Treba si uvedomiť, že tlak prichádza zhora. Takže kreativita nebýva výsledkom iniciatívy účtovníka, skôr ústupku vedeniu. Robili sme lokálny prieskum v Česku a na Slovensku a aj z neho vyšlo, že firmy tlačia účtovníkov, aby čísla vyzerali trošku inak. Úlohou finančného riaditeľa je zlepšiť úroveň firmy a to môže urobiť len tak, že bude reportovať správne a bude odporúčať, ako sa stať úspešnejší na trhu. Verím, že naši členovia, ktorí sú na riadiacich finančných pozíciách, sú dostatočne vyspelí, aby si uvedomovali, aké následky môže mať ich konanie. Ak pôjde na dno firma, tak prácu stratia všetci. Myslím si, že oveľa kreatívnejší sú daňoví poradcovia, tí majú optimalizovať, ale finančný riaditeľ by mal hájiť všeobecné záujmy. Záujem štátu, veriteľov, klientov. Aj preto hrá profesijná etika dôležitú úlohu medzi našimi členmi.
Z prieskumu medzi vašimi členmi vyplynulo, že finanční manažéri si priznávajú svoj diel zodpovednosti za krízu. Bolo to z dôvodu nedostatočnej odbornosti alebo pre laxný prístup k povinnostiam?
V prieskume finanční manažéri priznali, že pochybili a urobili rozhodnutia, ktoré nemali urobiť, alebo nerealizovali opatrenia, ktoré mali byť zavedené. Osobne si myslím, že to bolo pre laxný prístup a že to bolo o morálke. Pripomeňme si posledný prípad z júna z Írska, kde zo zverejneného telefonátu vyplýva, že bankoví manažéri vedeli, aké následky bude mať ich konanie, a predsa to tak urobili. [Ide o uniknutý rozhovor bankárov Anglo Irish Bank, ktorí zatajili výšku straty a vysmievali sa z nemeckých investorov – pozn. TREND.] To už je rozhodnutie, ktoré má nepredstaviteľné dosahy. A spôsobili to jednotlivci.
Na chyby jednotlivcov majú dohliadať interní audítori. Vo firme majú veľmi špecifické postavenie, veď ostatným kolegom sa pozerajú doslova na prsty. Nie je to pozícia, ktorá ich stavia do polohy outsidera?
Určite to tak je. Všetci cítime paniku, keď k nám prichádza interný audítor. Myslím si, že jeho úloha je veľmi samotárska, ale nesmierne dôležitá. Význam interného auditu v posledných rokoch stúpol. Kedysi najmä sledovali čísla a menej komunikovali s klientmi alebo dodávateľmi. Pritom vieme, že na väčšinu problémov upozorní práve klient alebo aj konkurencia. Práve konkurencia funguje v tejto situácii najlepšie. Keď firma dá dobrú cenovú ponuku a dozvie sa, že konkurencia dala o 30 % nižšie ceny, tak vie, že nie je možné, aby to firma zvládla a musí za tým byť niečo iné. Preto dnes interný audit funguje inak a veľa sa zameriava aj na informácie z okolia firmy.
Samostatnou kapitolou finančníctva sú audítorské spoločnosti. Sú častým terčom kritiky. Dá sa povedať, že audítori píšu svoje správy mäkkým jazykom, aby nepoškodili svojich klientov?
Nie som audítor, ale myslím si a je to aj názor ACCA, že najväčší problém je v reportovaní a v komunikácii a najmä v jazyku. Audítori boli často obviňovaní, nie vždy právom, ale boli prví poruke. Verejnosť nerozumie, aká je úloha auditu. Audítor príde do firmy a pracuje s informáciami, ktoré dostane. Pokiaľ to nie je forenzný, tak tam nie je na to, aby odkrýval koberce a díval sa pod ne, aj keď si možno verejnosť myslí, že by to mal robiť. Ak audítor nepíše svoje výroky alebo používa zmäkčujúci jazyk, tak je dobré mať profesijne vzdelaných ľudí, ktorí budú vedieť, ako reporty majú vyzerať a ako majú napríklad médiá takéto informácie preberať. Správa od auditu ide finančnému riaditeľovi a ten vie, ako si ju má prečítať, pretože komunikujú dvaja rovnako odborne zdatní ľudia. Ale rozhodovaciu právomoc majú majitelia, akcionári. Akcionárkou však môže byť aj moja babička a tu je otázka, či tomu bude rozumieť aj ona. Aj preto je dôležité, aby správy, ktoré idú na verejnosť, boli písané jazykom zrozumiteľným aj pre laika. Ale to je ešte dôležitejšie pri finančných závierkach.
Časté obvinenie znie, že audítori pracujú nielen na klientovu objednávku, ale aj v jeho prospech...
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?