Keď v septembri minulého roka vystriedal Azet.sk konkurenčný Zoznam na pozícii najnav-števovanejšieho slovenského portálu, vyzeralo to ako zavŕšenie niekoľko mesiacov trvajúcej snahy o zmenu v poradí najúspešnejších domácich stránok. Po rošáde na prvých priečkach však v prvom polroku 2009 nenastalo spokojné ticho ani na jednej strane.

Ako nafúknuť Azet.sk

Najnavštevovanejší portál Azet.sk si začal svoju vedúcu pozíciu posilňovať už v predstihu. Ešte vlani sa v očakávaní líderstva pustil do prvých kľúčových akvizícií. Pre svoje portfólio si zabezpečil niekoľko lukratívnych domén – napríklad populárnu servisnú službu Slovniky.sk, ktorej návštevnosť sa v súčasnosti započítava priamo pod materskú doménu Azet.sk. Od začiatku tohto roka pribudli k Slovníkom aj ďalšie externé injekcie. Napríklad Meteo.sk (v minulosti obvinené z vykrádania údajov Slovenského hydrometeorologického ústavu), ktorá v meraní návštevnosti AIMmonitor prináša portálu vyše 200-tisícovú návštevnosť. V lete Azet dokončil akvizíciu atraktívnej adresy Horoskopy.sk, na ktorej plánuje vybudovať silnú obsahovú a servisnú službu.

Po spočítaní drobných posilnení sa ukázalo, že prínos nie je zanedbateľný. Pri medziročnom porovnaní pribudlo Azetu od vlaňajšieho leta vyše 300-tisíc reálnych používateľov (real users – RU) a s počtom 1,67 milióna RU za jún 2009 získal najvyššiu mesačnú návštevnosť v histórii slovenského internetu.

Do budúcnosti upína Azet svoje nádeje na najväčší momentálne prebiehajúci projekt – redizajn Pokec.sk. Portál prerába od jari, nová verzia by mala definitívne odštartovať na jeseň. Radikálnych zmien sa Azet neštíti. Hlavnou snahou je prerobiť Pokec z obľúbenej webčatovej platformy na funkčne bohatšiu online komunitu. Pokec s 1,1 milióna RU si potrebuje udržať popularitu aj zoči-voči novej konkurencii. Okrem iného napríklad pod náporom globálneho Facebooku, ktorého popularita na Slovensku v posledných mesiacoch silnie.

Rast cez partnerov

Stratégiu posilňovania návštevnosti cez partnerstvá a akvizície zvolil približne v rovnakom čase aj medzičasom druhý Zoznam.sk. Od začiatku roka pribudli do jeho ponuky napríklad ženský magazín oŽene.sk vybudovaný v spolupráci s Pravda.sk, servisný Calendar.sk, horoskopová služba Sibyla.zoznam.sk v spolupráci s dodávateľom astrologického obsahu MegaVox alebo populárny server o doprave iMHD.sk. Vo vlastných kapacitách portál postavil nový lifestylový web Feminity.sk a športové Športky.sk, ktoré dostali samostatný priestor pod spravodajským serverom Topky.sk.

Aj napriek hromadnému zastrešovaniu nových služieb a zhromažďovaniu bonusovej návštevnosti sa však portálu znovu získať pozíciu lídra nepodarilo. Medziročne si síce polepšil o približne sedem percent a jeho návštevnosť sa v súčasnosti pohybuje okolo 1,5 milióna RU za mesiac, na prvý Azet to však nestačí.

Atlas prerába

Okrem Azetu a Zoznamu si od začiatku roka čoraz tesnejšie konkurujú aj dve ďalšie veľké portálové značky. Pozíciu tretieho najnavštevovanejšieho Atlas.sk s 1,2 milióna používateľov mesačne zo štvrtej priečky atakuje spravodajské Sme.sk. Matka Atlasu, česko-slovensko-chorvátska portálová skupina Centrum Holdings, je po vlaňajšom spojení s konkurenčným Centrum.sk stále zamestnaná najmä budovaním spoločnej stratégie.

Zaoberá sa teda spájaním, prerábaním a redizajnmi. V júni sa zmenila titulka Atlas.sk, podobný osud čaká aj Centrum.sk a jeho spravodajskú výkladnú skriňu Aktuálne.sk. Ešte na jar dostali novú podobu príbuzné ženské magazíny Žena.sk a Wanda.sk. Po redizajne sa prvý z webov silnejšie orientuje na staršie čitateľky s rodinou, druhý chce osloviť mladé pracujúce ženy. Spolu generujú návštevnosť do 400-tisíc RU mesačne. Výsledný balík je pre Centrum Holdings výhodný dvojnásobne: firma sa zbavila obsahového prekryvu a vybudovala si široký zásah v ženskej cieľovej skupine.

Negatívom súčasného fungovania Centrum Holdings je popri prerábaní starých služieb málo času na rozvoj tých nových. Jediným novým projektom Atlasu a Centrumu je od vlaňajška oficiálna spolupráca s izraelským instant messagingom ICQ. Ani po štyroch mesiacoch od oznámenia nevidno náznaky spolupráce.

Sme.sk rastie chuť

Sme.sk naopak v produktových inová- ciách nepoľavuje a prejavuje sa to aj na jeho návštevnosti. Najčítanejší spravodajský web medziročne narástol o zhruba 200-tisíc RU a definitívne sa udomácnil nad hranicou jedného milióna používateľov. V súčasnosti dosahuje podľa AIMmonitora hodnoty okolo 1,2 milióna RU a Atlasu konkuruje čoraz tesnejšie. Dosiaľ najviac sa mu Sme.sk priblížilo v máji 2009. Oba portály od seba vtedy delili rádovo jednotky tisíc používateľov.

Ku koncu minulého roka sa Petit Press chopil svojich regionálnych titulov a rozhodol sa ich naplno zúročiť na webe. Taktika sa mu vyplatila. Regiony.sme.sk pokrývajú v súčasnosti spravodajsky celé územie okrem Záhoria a časti južného Slovenska. Sekcia sa podľa AIMmonitoru stáva jednou z najnavštevovanejších na Sme.sk, predbehla už aj dosiaľ najpopulárnejšie blogy.

Ďalší veľký prísľub vidí Sme.sk vo svojej internetovej televízii Sme TV. Tá sa po dvoch rokoch príprav naostro rozbehla tesne pred prázdninami. Zmena televízii priniesla novú samostatnú domovskú stránku a viac priestoru pre videá, ktoré ponúkajú nové možnosti na inzertné zhodnotenie obsahu.©

GRAF
Návštevnosť slovenských serverov
PRAMEŇ: AIMmonitor

Eva Vozárová