Skeptický nádych dostávajú úspory pri pohľade na zahraničné skúsenosti. V krajinách, kde inteligentné meracie systémy (IMS) fungujú už viac rokov, sa miera ročných úspor vyškriabala na približne jeden a pol percenta.

Inteligentné elektromery zatiaľ príliš veľa rozruchu na Slovensku nenarobili, pretože osadených ich má pomerne skromná vzorka odberateľov. Do konca roka 2020 by mali byť namontované na približne šesťstotisíc odberných miestach, najmä v domácnostiach s vyššou ročnou spotrebou.

Montáž odsýpa

Inštalácia IMS u odberateľov elektriny je rozdelená na etapy. Postupuje sa primárne od odberných miest s najvyššou spotrebou. Cestovná mapa má za sebou prvý z troch časových míľnikov. Do konca minulého roka mali distribučky povinne osadiť inteligentné elektromery koncovým odberateľom zaradeným do kategórie 1 (ročná spotreba minimálne 15 megawatthodín a súčasne maximálna rezervovaná kapacita najmenej 30 kilowattov), do ktorej spadajú prevažne malí a strední podnikatelia, reštaurácie či školy.

Západoslovenská distribučná (ZSD) vymenila doteraz viac ako 18-tisíc elektromerov, medzi zákazníkmi s novým prístrojom prevažujú strední podnikatelia. Približne deväťtisíc meradiel osadila vo svojom regióne pôsobnosti Stredoslovenská energetika – Distribúcia (SSE-D), tiež s prevahou odberateľov mimo domácností.

Motiváciou na šetrenie by mali byť nové produkty, ktoré dodávatelia elektriny plánujú výhľadovo uviesť na trh

Východoslovenská distribučná (VSD), ktorá inštaluje inteligentné elektromery nepretržite od vlaňajšieho augusta, namontovala zhruba 16-tisíc zariadení s pokročilou funkcionalitou. Pre zmenu zväčša v domácnostiach. „Medzi prvé skúsenosti patria najmä reakcie zákazníkov, ktorí po prvotnom získaní informácií od nás – priamo pri inštalácii elektromera – oceňujú inováciu a progresívny prístup k novým technológiám,“ poznamenáva hovorkyňa VSD Andrea Danihelová.

Distribučky čaká ešte s osádzaním IMS veľa práce. Každá z nich by mala nimi do konca dekády vybaviť aspoň stotisíc odberných miest. Podľa legislatívnych plánov by mali inteligentné meradlá zachytiť tok viac ako polovice z celkového ročného množstva spotrebovanej elektriny na nízkonapäťovej úrovni.

Prínosy zavedenia inteligentných elektromerov

  • nižšia spotreba elektriny zákazníkom
  • ponuka produktov „šitých na mieru“ pre zákazníka
  • fakturácia podľa presnej spotreby bez odhadov
  • lepšia kontrola podvodov a krádeží
  • menej strát z dôvodu neplatenia
  • rýchlejšia reakcia na výpadky prúdu
  • menej fyzických návštev z dôvodu odpočtov alebo odpojení a znovu pripojení
  • presnejšie plánovanie distribúcie elektriny

Prvé prínosy

Odberatelia s namontovaným inteligentným elektromerom si zatiaľ naplno neužívajú výhody, ktoré im môže priniesť. Treba však povedať, že úspory, či už energií alebo financií, neprídu samy od seba. „Samotné zariadenie neprinesie zákazníkom automatický pokles spotreby. Zavedením IMS ponúkame koncovým odberateľom nástroj, vďaka ktorému môžu cielene znižovať svoju spotrebu a následne ušetriť,“ upozorňuje Peter Bednár z oddelenia komunikácie ZSD.

Jednoduchý online prístup k nameraným hodnotám za predchádzajúci deň, na ktorého základe môžu prijímať konkrétne opatrenia na šetrenie elektriny, je jedným z prínosov systému. Staré tradičné elektromery takýto komfort neposkytujú. Údaje o spotrebe má z nich zákazník spravidla raz ročne na vyúčtovacej faktúre, čo mu dáva len základný hrubý obrázok o tom, koľko elektriny minul.

Inteligentný elektromer stojí približne štvornásobne viac v porovnaní s klasickým prístrojom

Prístup k priebežným dátam o nameranej spotrebe cez portály jednotlivých distribučiek už klienti s IMS majú. Dáta dokážu odberateľovi poskytnúť prehľad o spotrebiteľských návykoch či zlozvykoch, ktoré môže upraviť rýchlymi, ale jednorazovými opatreniami typu výmena starej chladničky alebo žiaroviek za úsporné typy. To je tak zatiaľ všetko.

„Až vznik nových obchodníckych taríf, ktoré sa budú môcť počas dňa dynamicky meniť, môže dať angažovaným odberateľom do rúk reálny nástroj, ako dlhodobo a udržateľne optimalizovať svoje náklady na spotrebu elektriny,“ pripomína A. Danihelová.

Šitie na mieru

Inteligentné meracie systémy prinášajú do energetiky rétoriku, ktorá je moderná v klasickom retaile. Trendom spotrebiteľských nálad sú rôzne produkty či služby „šité na mieru“, k čomu majú v budúcnosti smerovať aj ponuky dodávateľov energií. V ich prípade sa myslí najmä na rozšírenie palety taríf, napríklad v súčasnosti používanej dennej, nočnej či vykurovacej, o ďalšie možnosti. Rozvoj inteligentných sietí prirodzene potiahne ponuku dodávateľov.

„Po získaní ročných meraní z IMS chceme vytvoriť nové pásma spotreby s viacerými cenovými úrovňami, aby zákazník vedel prispôsobiť svoju spotrebu cenám na trhu a optimalizoval ju tak, aby jeho náklady na energie boli minimálne,“ uvádza hovorkyňa ZSE Energia Michaela Dobošová. „Do budúcnosti vidíme šancu motivovať odberateľov s IMS prostredníctvom taríf v časoch, keď je v sieti nižší záujem o elektrickú energiu, na aktívne riadenie svojej spotreby,“ pripája sa hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky (SSE) Michaela Krivá.

Inštalácie IMS u odberateľov elektriny prebiehajú približne rok. Podľa ZSD je zatiaľ predčasné hovoriť, do akej miery ovplyvnia zákaznícke správanie. „Vo všeobecnosti zákazníci majú čoraz väčší záujem držať svoju spotrebu pod kontrolou, preto sme presvedčení, že budú využívať tieto zariadenia,“ mieni P. Bednár. Dokladuje to nárastom 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa