Minulý týždeň sa podobných situácií na území Bratislavského kraja odohralo neúrekom. V regióne sa zaviedol jednotný cestovný lístok na vlaky, autobusy aj MHD. Namiesto potrebných informácií sa však ľudia stretávali s technickými nedostatkami. Novinka, ktorá má lákať cestujúcich do verejnej dopravy, sa razom zmenila na zmätok. Netreba sa tomu čudovať. Integrovaná doprava sa chystá už desať rokov a dopravcovia si aj napriek tomu nechali príliš veľa na poslednú chvíľu. Vrátane komunikácie s cestujúcimi.
Pritom financií je dosť. Na integrované dopravné systémy na Slovensku sa v rokoch 2007 až 2015 počíta so sumou 678 miliónov eur. Osoh týchto peňazí vidieť v nových vlakoch, trolejbusoch a električkách. Ale podstata integrovanej dopravy, ktorou je pohodlnejšie prestupovanie, sa zásadným spôsobom nenaplnila.
Okolie mesta sa zaľudňuje
Minulotýždňové incidenty v hromadnej doprave súviseli so spustením Integrovaného dopravného systému (IDS). Jeho cieľom je zjednodušiť dochádzanie za prácou z blízkeho okolia Bratislavy. Aby si cezpoľní nemuseli kupovať dva lístky, ale iba jeden a aby sa im pohodlnejšie a rýchlejšie prestupovalo. A aby mali lepšiu alternatívu k šoférovaniu auta v čoraz častejších dopravných zápchach.
Počet obyvateľov v blízkom okolí Bratislavy stúpa a v samotnom hlavnom meste klesá. Tento trend podľa prognóz pretrvá. V blízkom okolí metropoly má podľa územného generelu dopravy narásť počet ľudí z aktuálnych 195-tisíc na 230-tisíc v roku 2030 a o desaťročie neskôr na 243-tisíc. Súčasne sa má znižovať počet obyvateľov samotného mesta. Preto treba hľadať spôsoby, ako sídlo a jeho okolie lepšie dopravne prepojiť.
Dosiahnuť sa to malo integrovaním vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko, prímestských autobusov Slovak Lines, ako aj električiek, trolejbusov a autobusov Dopravného podniku Bratislava do jedného systému. Systém mal stáť na troch základných pilieroch – na spoločnom cestovnom lístku, harmonizácii cestovných poriadkov a zladení prestupných miest, čiže zastávok a staníc. Lenže IDS stál pri svojom spustení iba na jednom pilieri – na spoločnom lístku. V ďalších dvoch bodoch dosiahli dopravcovia a samosprávy mizerný pokrok.
Komu cestovné zdraželo
Najväčším prínosom pre prestupujúceho cestujúceho bolo, že si nemusel kupovať dva lístky, ale stačil mu jeden. Lenže popritom sa mnohým zvýšila cena. A nie všetci za to získali aj vyššiu kvalitu cestovania. Týka sa to ľudí, ktorí nepotrebujú prestupovať. Príkladom je spomínaný výrazný nárast cestovného v prímestských autobusoch.
Generálny riaditeľ Slovak Lines Peter Sádovský uvádza, že cestovné v priemere zdraželo o 18 percent. V individuálnych prípadoch poskočilo až o 50 percent. Na druhej strane sa podľa neho zlepšili podmienky pre pravidelných cestujúcich.
„Tým, že sme zaviedli predplatné cestovné lístky aj v prímestskej doprave, cestujúci majú možnosť cestovať lacnejšie ako doteraz. A, navyše, v tej istej cene môžu voľne prestupovať na MHD alebo železnicu,“ vraví P. Sádovský. Dosiaľ sa podľa neho jazdilo v prímestskej doprave s výnimkou Záhoria len na jednorazové cestovné lístky.
Druhý negatívny príklad sa týka ľudí, ktorí
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?