Pritom duch inovátorstva je v určitej miere takmer v každom z nás. Niekto zmenil šírku a umiestnenie poličiek v komore tak, aby bol na ne lepší výhľad. Iný prišiel na to, ako urýchliť svoju každodennú prácu použitím šablóny v kancelárskom balíku. Niektorým nápadom sa podarilo uspieť až do takej miery, že zmenili celý segment trhu a zlepšili aj niečo, s čím boli všetci roky spokojní.
Inovátorstvo má mnoho podôb. Steve Jobs nebol čistokrvný vynálezca. Ale mal talent spoznať inovácie rýchlejšie a hlbšie než všetci okolo. Aj keď mu šlo skôr o biznis, oblasť osobných počítačov, animovaných celovečerných filmov alebo predaja hudby by bez jeho inovátorského ducha dnes vyzerala pravdepodobne úplne inak.
Novodobí biznismeni so silnou motiváciou zlepšovať sa ešte viac zameriavajú na makromyšlienky. Zlepšiť človeku kontakt s hudbou alebo s ostatnými ľuďmi je síce pekné, ale zmeniť viac ako sto rokov zaužívaný koncept dopravy alebo posunúť ľudstvo ku kolonizácii ďalších planét je už podstatne zásadnejšie. Je zaujímavé, že práve lety do vesmíru sú spoločným „podnikateľským koníčkom“ veľkých inovátorov ako Elona Muska, Jeffa Bezosa či Richarda Bransona. Ďalším spoločným znakom je, že tieto mozgy to skúšajú na viacerých frontoch, s rôznorodými službami, produktmi a myšlienkami. A neodradilo ich, ani keď zaznamenali neúspech. Skúsili niečo iné. Hoci sa o tom veľa nehovorí, aj Apple či Google majú za sebou prehry. Napríklad taký PowerMac G4 Cube alebo Google Waze. Aj keď riskovali len pokles na akciových trhoch, a nie vlastné životy ako viacerí vynálezcovia padákov vrátane Slováka Štefana Baniča.
Mnohí si môžu povedať, že to sa im inovuje, keď majú za sebou miliónové korporácie a tucty inžinierov či vývojárov. Je na tom kus pravdy. Mať ducha inovátorstva so sebou môže prinášať komplikácie, hlavne v podobe byrokracie či zdĺhavého a finančne náročného systému patentovania. Vtedy dostatok kapitálu určite pomôže. No jestvujú aj pomocné barličky. Pre začiatok, niektoré podniky, a to aj na Slovensku, podnecujú svojich zamestnancov finančnými odmenami k novým myšlienkam v programoch na zlepšenie výroby alebo procesov. V dnešnej dobe start-upov v podstate stačí mať geniálny nápad, dobrú prezentáciu a investor sa skôr či neskôr nájde. Pomoc pre ľudových inovátorov priniesli aj rôzne crowdfundingové portály a projekty.
A duch inovátorstva je aj o tom, akým novým spôsobom vieme myšlienku financovať či predať. Najdôležitejším však ostáva pestovať v sebe vášeň na pozorovania nedostatkov vôkol seba a hľadanie riešenia. Nemusí to byť hneď vyriešenie globálnej energetickej krízy. Stačí prísť na to, ako znížiť účty za elektrinu povedzme v jednom paneláku.