Antik je na Slovensku známy najmä príbehom, ako z lokálneho providera vyrástol na národného lídra v ultrarýchlom internete a digitálnej televízii. Pre svoje televízne set-top boxy či hotelové multimediálne systémy však našiel zákazníkov na všetkých svetadieloch.
Päť mesiacov v roku žijete v Číne, kde dohliadate na výrobu vo fabrikách vašich dodávateľov. V čom vidíte, že Čína je popredu vo využívaní smart technológií?
Veľmi dobrý je systém mikrotransakcií. Nie je problém za niečo zaplatiť jeden jüan [v prepočte zhruba 13 centov]. Nevyužíva sa pritom hotovosť ani platobné karty, ale mobil. Platíte aplikáciou, ako je WeChat alebo AliPay. Ak si chcete kúpiť lístok do metra alebo hotdog, stačí, ak mobilom zosnímate QR kód. Vďaka tomuto systému vznikajú nové služby, jednoduchšie sa podniká a zarábajú sa peniaze.
V Číne majú tiež perfektne zvládnutú logistiku. Viete, Číňania žijú podľa pravidiel – všetci obedujú o dvanástej a večerajú o šiestej, v rovnakom čase sa tiež presúvajú z práce domov. Potrebujú preto riešiť, ako sa všetci naraz najedia alebo niekde prepravia. Čo napríklad v meste Si-an, kde pôsobím, nie je triviálne, lebo tam žije osem miliónov ľudí.
V Európe vnímame Čínu najmä ako výrobnú dielňu. Môžeme sa od nej učiť aj ako od zdroja inovácií?
Jeden môj kolega tvrdí, a v podstate s ním súhlasím, že Čína nepredbehne veľkých inovátorov. Lebo ísť do inovácie alebo nového produktu znamená spraviť investične náročné rozhodnutie o tom, aká má byť pre ne tá správna cesta.
Číňania toto rozhodnutie nechávajú na iných a na vlak naskočia, až keď sa produkt dostane na trh, očistený o prvotné chyby. Z istého pohľadu je to ekonomicky najsprávnejší biznis model.
Pokiaľ ide o to, čo sa od Číňanov môžeme naučiť, užitočné pre nás môžu byť skúsenosti s tým, ako majú postavené služby v oblasti logistiky. Napríklad bike sharing, zdieľanie bicyklov alebo doručovanie nákupov z e-shopov.
Bike sharing je jedna z noviniek, ktorú Antik plánuje spustiť aj na Slovensku. Akú inšpiráciu z Číny ste na ňu čerpali?
Moja skúsenosť z Číny napríklad je, že ľudia nemajú problém so zaplatením depozitu, ak vedia, že si ho môžu kedykoľvek vybrať. Čínske bikesharingové firmy takto v krátkom čase získali pomerne veľký kapitál, s ktorým môžu rozširovať bicyklovú základňu a prevádzkovať službu.
Antik CityBike, bikesharing v Košiciach Zdroj: Antik
Ďalší dôvod, prečo sa bike sharingu v Číne darí, je, že človek nemusí bicykel vrátiť na jednu z fixne určených stojanových staníc, ale môže ho odložiť prakticky kdekoľvek. Dospelo to tak ďaleko, že v čínskych mestách začali tieto stanice demontovať, lebo bývali prázdne.
Číňania naskočia, až keď sa produkt dostane na trh, očistený o prvotné chyby
Ak bicykle možno odložiť kdekoľvek, nezavadzajú na chodníkoch?
Nie. V Číne to funguje tak – a verím, že tak isto to bude aj u nás na Slovensku –, že obyvatelia mesta vnímajú bike sharing ako niečo, čo
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?