Tradičným modelom je predaj cez spriaznené poisťovne, kde banka priamo odporučí či aj uzavrie poistenie – často so zľavou – ako súčasť hypotekárneho procesu. Preto mohlo vlani prekvapiť víťazstvo pobočky austrálskej QBE: tá nie je veľmi silná v predaji cez bankové siete, má však mimoriadne dobré meno medzi sprostredkovateľmi neživotného poistenia, a to predovšetkým v priemysle. Povesť spoľahlivej likvidácie a dobrého krytia jej tento rok vystačili na druhú priečku v hodnotení poistenia nehnuteľnosti roka. Jednotkou sa po vlaňajšom štvrtom mieste stala Uniqa. Tá z bánk spolupracuje hlavne so sesterskou Tatra bankou. Raiffeisen Bank, matka Tatra banky, je totiž jedným z menších akcionárov rakúskej Uniqy. Uniqa pre Tatra banku napríklad poisťuje spotrebné a iné úvery. A podobne ako v prípade QBE má povesť spoľahlivého a rýchleho likvidátora.

Jednotka nielen v predpise

V hodnotení kvality likvidácie však už druhý rok vedie trojka v rebríčku, Allianz – Slovenská poisťovňa. Z pôvodne štátneho a pomalého molocha sa trhová jednotka postupne vyšvihla v kvalite klientskych služieb aj v očiach odbornej verejnosti. Jej rýchlu a bezproblémovú likvidáciu napríklad pravidelne oceňujú aj sprostredkovatelia a makléri v rámci SIBAF Award, ktoré organizuje Slovenská asociácia sprostredkovateľov v poisťovníctve. V tejto cene hlasujú len tí makléri, ktorí majú s poisťovňami priame skúsenosti, takže pomerne presne vypovedá o kvalite služieb jednotlivých poisťovní. Nie je preto náhoda, že tohtoroční víťazi poistenia nehnuteľnosti roka – Uniqa, QBE a Allianz – sa na prvých priečkach vyskytujú práve aj v hodnotení SIBAF. Čo je ešte podstatnejšie, o víťazovi rozhodovali len desatiny bodu: medzi prvým a tretím miestom je rozdiel len 0,4 desatiny bodu, hodnotenie teda bolo naozaj vyrovnané. Štvrté miesto už malo oveľa vyšší, viac než dvojbodový odstup.

Poistenie nehnuteľnosti roka 2015

Hypotéka roka 2015: V prvej trojke poistenia majetku bolo tesno

PRAMEŇ: hlasovanie poroty

Kvalita služieb sa líši

Podstatným prvkom poistenia nehnuteľnosti je jeho nízka cena, pohybuje sa pod promile ceny budovy, a teda skôr v desiatkach eur ročne. Preberať sa ponukami, obzvlášť v prípade, keď mesačná splátka hypotéky je násobne vyššia než ročné poistné, sa tak môže zdať zbytočné. Veď aj cena v pomere k ponúkanému krytiu je pri najlepšie hodnotených poisťovniach na trhu podľa poroty takmer zhodná. Je však pravda, že detaily môžu klienta v prípade problémov stáť nemálo peňazí. Preto porota hodnotí aj transparentnosť poistných podmienok a výluky. Variabilita poistenia zas ukazuje, ako veľmi si produkt môže prispôsobiť klient svojim požiadavkám. V tejto kategórii najviac vychádza klientom v ústrety Generali.

Najväčšie rozdiely v prístupe jednotlivých poisťovní vidieť pri mystery shoppingu, ktorý podobne ako vlani organizátori súťaže rozoslali jednotlivým poisťovniam. Úlohou tejto aktivity je zistiť, ako promptne a prehľadne reagujú poisťovne na kontakt s bežným klientom. Podobne ako vlani len jediná poisťovňa, QBE, priložila k svojej ponuke priamo aj poistné podmienky, takže si ich klient môže rovno preštudovať.

Niektoré poisťovne, napríklad Allianz, reagujú pomerne rozsiahlym opisom produktu a jeho možnosťami, iné – napríklad ČSOB – si radšej priamo vypýtajú telefónne číslo, aby ponuku vysvetlili osobne.

Opakom bola poisťovňa Astra, ktorá poslala hneď 17 doplňujúcich otázok, aby mohla produkt naceniť. Komunálna poisťovňa zasa poslala ponuku s rôznymi rozsahmi krytia, čo konkrétne zahŕňajú, sa však klient nedozvedel. Reakčný čas sa pohyboval od jedného do troch dní: niekde majú na riešenie elektronických dopytov priameho zástupcu, inde posúvajú požiadavky na príslušné pobočky, čo spôsobuje oneskorenie.

Niekde nie je evidentne ani zjednotený postup, ako elektronické dopyty spracúvať: vlani Komunálna poisťovňa raz poslala len strohú ponuku ako tento rok, v druhom prípade však detailne rozpísané informácie. Takáto nejednotnosť môže časť klientov odradzovať.

Konkrétne poistenie nehnuteľnosti totiž spadá do kategórie komodity: produkty na trhu sú v zásade kvalitatívne rovnaké, a tak sa poisťovne môžu odlíšiť predovšetkým ústretovosťou a kvalitou služieb zákazníkovi. Dlhé čakanie a nekompletné ponuky vytvárajú skôr negatívne reakcie.

Výsledky ocenenia Hypotéka roka 2015
Fincentrum & TREND
Hypotéka roka 2015
1 Tatra banka
2 VÚB banka
3 Československá obchodná banka
Refinančná hypotéka roka 2015
1 VÚB banka
2 Tatra banka
3 mBank
Stavebné sporenie roka 2015
1 Prvá stavebná sporiteľňa
Poistenie nehnuteľnosti roka 2015
1 Uniqa poisťovňa - Domov & Štastie
2 QBE Insurance - združené poistenie Klasik a Special
3 Allianz - Slovenská poisťovňa - Môj domov
Poistenie hypotéky roka 2015
1 Generali poisťovňa - Hypo poistenie
2 Axa životní pojišťovna - ActiveLife
3 Allianz - Slovenská poisťovňa - Poistenie hypotéky
Banka bez bariér
Slovenská sporiteľňa
Bankár roka
Daniel Kollár, Československá obchodná banka
Poisťovák roka
Marek Jankovič, Allianz - Slovenská poisťovňa
Špeciálna cena TRENDU za inovatívnosť
Slovenská sporiteľňa za financovanie montovaných rodinných domov
Prameň: Fincentrum & TREND