Tradičným modelom je predaj cez spriaznené poisťovne, kde banka priamo odporučí či aj uzavrie poistenie – často so zľavou – ako súčasť hypotekárneho procesu. Preto mohlo vlani prekvapiť víťazstvo pobočky austrálskej QBE: tá nie je veľmi silná v predaji cez bankové siete, má však mimoriadne dobré meno medzi sprostredkovateľmi neživotného poistenia, a to predovšetkým v priemysle. Povesť spoľahlivej likvidácie a dobrého krytia jej tento rok vystačili na druhú priečku v hodnotení poistenia nehnuteľnosti roka. Jednotkou sa po vlaňajšom štvrtom mieste stala Uniqa. Tá z bánk spolupracuje hlavne so sesterskou Tatra bankou. Raiffeisen Bank, matka Tatra banky, je totiž jedným z menších akcionárov rakúskej Uniqy. Uniqa pre Tatra banku napríklad poisťuje spotrebné a iné úvery. A podobne ako v prípade QBE má povesť spoľahlivého a rýchleho likvidátora.
Jednotka nielen v predpise
V hodnotení kvality likvidácie však už druhý rok vedie trojka v rebríčku, Allianz – Slovenská poisťovňa. Z pôvodne štátneho a pomalého molocha sa trhová jednotka postupne vyšvihla v kvalite klientskych služieb aj v očiach odbornej verejnosti. Jej rýchlu a bezproblémovú likvidáciu napríklad pravidelne oceňujú aj sprostredkovatelia a makléri v rámci SIBAF Award, ktoré organizuje Slovenská asociácia sprostredkovateľov v poisťovníctve. V tejto cene hlasujú len tí makléri, ktorí majú s poisťovňami priame skúsenosti, takže pomerne presne vypovedá o kvalite služieb jednotlivých poisťovní. Nie je preto náhoda, že tohtoroční víťazi poistenia nehnuteľnosti roka – Uniqa, QBE a Allianz – sa na prvých priečkach vyskytujú práve aj v hodnotení SIBAF. Čo je ešte podstatnejšie, o víťazovi rozhodovali len desatiny bodu: medzi prvým a tretím miestom je rozdiel len 0,4 desatiny bodu, hodnotenie teda bolo naozaj vyrovnané. Štvrté miesto už malo oveľa vyšší, viac než dvojbodový odstup.
Poistenie nehnuteľnosti roka 2015
PRAMEŇ: hlasovanie poroty
Kvalita služieb sa líši
Podstatným prvkom poistenia nehnuteľnosti je jeho nízka cena, pohybuje sa pod promile ceny budovy, a teda skôr v desiatkach eur ročne. Preberať sa ponukami, obzvlášť v prípade, keď mesačná splátka hypotéky je násobne vyššia než ročné poistné, sa tak môže zdať zbytočné. Veď aj cena v pomere k ponúkanému krytiu je pri najlepšie hodnotených poisťovniach na trhu podľa poroty takmer zhodná. Je však pravda, že detaily môžu klienta v prípade problémov stáť nemálo peňazí. Preto porota hodnotí aj transparentnosť poistných podmienok a výluky. Variabilita poistenia zas ukazuje, ako veľmi si produkt môže prispôsobiť klient svojim požiadavkám. V tejto kategórii najviac vychádza klientom v ústrety Generali.
Najväčšie rozdiely v prístupe jednotlivých poisťovní vidieť pri mystery shoppingu, ktorý podobne ako vlani organizátori súťaže rozoslali jednotlivým poisťovniam. Úlohou tejto aktivity je zistiť, ako promptne a prehľadne reagujú poisťovne na kontakt s bežným klientom. Podobne ako vlani len jediná poisťovňa, QBE, priložila k svojej ponuke priamo aj poistné podmienky, takže si ich klient môže rovno preštudovať.
Niektoré poisťovne, napríklad Allianz, reagujú pomerne rozsiahlym opisom produktu a jeho možnosťami, iné – napríklad ČSOB – si radšej priamo vypýtajú telefónne číslo, aby ponuku vysvetlili osobne.
Opakom bola poisťovňa Astra, ktorá poslala hneď 17 doplňujúcich otázok, aby mohla produkt naceniť. Komunálna poisťovňa zasa poslala ponuku s rôznymi rozsahmi krytia, čo konkrétne zahŕňajú, sa však klient nedozvedel. Reakčný čas sa pohyboval od jedného do troch dní: niekde majú na riešenie elektronických dopytov priameho zástupcu, inde posúvajú požiadavky na príslušné pobočky, čo spôsobuje oneskorenie.
Niekde nie je evidentne ani zjednotený postup, ako elektronické dopyty spracúvať: vlani Komunálna poisťovňa raz poslala len strohú ponuku ako tento rok, v druhom prípade však detailne rozpísané informácie. Takáto nejednotnosť môže časť klientov odradzovať.
Konkrétne poistenie nehnuteľnosti totiž spadá do kategórie komodity: produkty na trhu sú v zásade kvalitatívne rovnaké, a tak sa poisťovne môžu odlíšiť predovšetkým ústretovosťou a kvalitou služieb zákazníkovi. Dlhé čakanie a nekompletné ponuky vytvárajú skôr negatívne reakcie.
Výsledky ocenenia Hypotéka roka 2015 | |
Fincentrum & TREND | |
Hypotéka roka 2015 | |
1 | Tatra banka |
2 | VÚB banka |
3 | Československá obchodná banka |
Refinančná hypotéka roka 2015 | |
1 | VÚB banka |
2 | Tatra banka |
3 | mBank |
Stavebné sporenie roka 2015 | |
1 | Prvá stavebná sporiteľňa |
Poistenie nehnuteľnosti roka 2015 | |
1 | Uniqa poisťovňa - Domov & Štastie |
2 | QBE Insurance - združené poistenie Klasik a Special |
3 | Allianz - Slovenská poisťovňa - Môj domov |
Poistenie hypotéky roka 2015 | |
1 | Generali poisťovňa - Hypo poistenie |
2 | Axa životní pojišťovna - ActiveLife |
3 | Allianz - Slovenská poisťovňa - Poistenie hypotéky |
Banka bez bariér | |
Slovenská sporiteľňa | |
Bankár roka | |
Daniel Kollár, Československá obchodná banka | |
Poisťovák roka | |
Marek Jankovič, Allianz - Slovenská poisťovňa | |
Špeciálna cena TRENDU za inovatívnosť | |
Slovenská sporiteľňa za financovanie montovaných rodinných domov | |
Prameň: Fincentrum & TREND |