Po roku sa pridal francúzsky Carrefour a neskôr tiež holandský Ahold s prevádzkami Hypernova. „Na hypermarkety sú Slováci pomerne dobre aklimatizovaní, veď pozrite sa, aké mraky ich sú v Metre pri Viedni,“ citoval denník Sme krátko pred otvorením prvého slovenského hypermarketu aktivistku za ochranu práv spotrebiteľov Martu Černú.

Zrejme mala pravdu, pretože hypermarkety utešene pribúdali a dnes stoja prakticky v každom významnejšom meste. Veľké nákupy širokej palety výrobkov pod jednou strechou si spotrebitelia osvojili. Prišla však kríza, na trhu pribudli silní konkurenti, najmä diskonty, a ľudia začali preferovať častejšie, rýchlejšie a menšie nákupy v predajniach, ktoré sú poruke. Zdá sa, že hypermarkety majú najlepšie roky za sebou. Prvými obeťami rozšafnej expanzie sa koncom tohto mesiaca stane tretina siete Hypernova. Sedmičku predajní zatvoria majitelia blízki finančnej skupine J&T.

Koniec svetlej éry

Podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského sa svetlá éra veľkoformátových predajní skončila a prichádza čas reštrukturalizácie hypermarketových plôch. „Ľudia nevedia, čo bude, držia peniaze. Nechodia už toľko na týždňové nákupy, ale idú po položkách, ktoré im stačia na jeden, dva dni,“ mieni.

Vývoj na retailovom trhu naznačuje, že mnohým Slovákom stačí vhodne namixovaná užšia ponuka základných tovarových položiek, čo je jeden z pilierov úspechu diskontu Lidl. Nemecká filozofia predaja evidentne vyhovuje mentalite domáceho spotrebiteľa, čo potvrdzujú tiež rastúce čísla Kauflandu. Naopak, líder slovenského retailu Tesco napriek otváraniu nových prevádzok skôr stagnuje.

Carrefour v číslach
(údaje prevádzkovateľa Retail Value Stores)

Základní CMYK
Základní CMYK

Pozn.: Údaje za rok 2014 sú od januára do konca septembra
PRAMEŇ: Register účtovných závierok

Časť priestoru v hypermarketoch by sa podľa Ľ. Drahovského mohla vyhradiť pre nepotravinový sortiment. Čiže pre tovary určené domácim majstrom, oblečenie alebo obuv. A skombinovať to s ponukou rôznych služieb, napríklad predaj zájazdov či poradenstvo.

Upratovanie v hypermarketoch nahráva úvahám o príchode nového hráča na retailové ihrisko. „Keď sa oslabí pozícia hypermarketov, trh unesie jeden dravý diskont formátu, akým je Hofer,“ myslí si Ľ. Drahovský. O to ťažšie by sa potom dýchalo stredným a malým predajniam v rukách domácich majiteľov.

Problémy s platením

Najusilovnejším reťazcom v otváraní hypermarketov pod Tatrami je Tesco. Sieť sa dlhodobo drží na pozícii maloobchodného lídra a najväčší formát predajní má najväčšie, dvojpätinové zastúpenie v mixe jej prevádzok. Hendikepy hypermarketov však začali viac pociťovať konkurenčné reťazce, ktoré sú orientované výlučne na tento typ obchodov.

Viac ako rok sa z trhu vynárajú ťahanice dodávateľov s reťazcom Carrefour, ktorý prevádzkuje spoločnosť Retail Value Stores (RVS). Kým vlani sa do pozornosti médií dostali jej spory s potravinármi ohľadne rozdávania pokút za chýbajúci kontroverzný dátum výroby na tovaroch, v súčasnosti sa vyhrocujú problémy reťazca s neskorým uhrádzaním faktúr.

Hypermarkety zahnané do kúta

Riaditeľ Tatranskej mliekarne Ľubomír Valčuha. Zdroj: Maňo Štrauch

Niektorí dodávatelia pre zhoršenú platobnú disciplínu pozastavili spoluprácu s Carrefourom. Je to aj prípad Baliarní obchodu Poprad (BOP), najväčšieho producenta kávy a čaju na Slovensku.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa