Nicereply je služba, ktorá zbiera a analyzuje spätnú väzbu používateľov a zákazníkov. Na koniec každej e-mailovej správy pridáva výzvu na jej ohodnotenie emotikonom alebo voľne naformulovaným komentárom. Obdobne funguje na online chate alebo webovej stránke. Vstupy spracuje do čísiel a grafov, z ktorých môže ich čitateľ čerpať inšpiráciu pre svoj helpdesk alebo CRM systém.
Nápad na túto službu vznikol pred šiestimi rokmi a svojich desať minút slávy si užil ako jeden z víťazov prvého ročníka StartupAwards.SK v roku 2011. Neostalo len pri novinových článkoch a stáži v kalifornskom Silicon Valley, ktorú za odmenu absolvovali autori projektu. Nicereply spustil komerčnú prevádzku a doteraz spracoval tri a pol milióna ratingov pre niekoľko stoviek firiem a organizácií po celom svete, ako sú Thomson Reuters alebo MIT. Na Slovensku ho využíva Eset či O2. Vlani priniesol majiteľom tržby bezmála 174-tisíc eur, medziročne narástli o 38 percent.
Je to veľa alebo málo? Je to po šiestich rokoch úspech alebo skôr fail? „Určite to nie je miliardová firma s obrovským rastom. Na druhej strane, je to jeden z mála start-upov, ktorý prežil a je profitabilný,“ hodnotí Michal Truban, ktorý založil Nicereply ako spin-off svojej zavedenej firmy WebSupport.
Hovorí, že pôvodná investícia, čo bolo zhruba tridsaťtisíc eur, dosahuje dobrú návratnosť, ale so súčasným stavom sa, samozrejme, neuspokojuje: „Stále máme pred sebou veľké plány a množstvo roboty, snažíme sa objavovať ďalší potenciál.“ Zatiaľ Nicereply nesiaha „materskému“ WebSupportu po členky. Hlavná firma M. Trubana mala v roku 2014 tržby dva a pol milióna eur.
Zo start-upov scale-upy
Najprv krátke zhrnutie. Aktuálny stav top projektov z prvých dvoch – troch ročníkov súťaže StartupAwards.SK je zhruba nasledovný: zopár solídnych performerov, nejaký ten pivot a aj krach. Úspech z kategórie „masakrálny“ zaknihoval jediný start-up. Prizeo, finalistu (nie však víťaza) z roku 2012, prevádzkujúceho charitatívne online aukcie za nezverejnenú cenu prevzal americký multimilionár a filantrop Todd Wagner. Ale projekt, za ktorým opäť stojí Andrej Pančík, vlastne nie je vyslovene zo slovenskej scény, čo sa týka okolností jeho vzniku a fungovania.
StartupAwards.SK upriamuje pozornosť na najperspektívnejšie podnikateľské myšlienky v oblasti digitálnych technológií, dizajnu a vedy. Otázka je, či z nich start-upisti vedia v rozumnom časovom horizonte vyvinúť reálny komerčný produkt. Odpoveď znie, že v zásade áno. Okrem Nicereply, o ktorom už bola reč, to potvrdzujú aj ďalší víťazi start-upovej súťaže.
Na tvorbu digitálneho časopisu tak možno použiť softvér CoverPage – vzniká pomocou neho aj verzia TRENDU pre iPad. Online knihu jázd pre vodičov si zasa spravíte pomocou aplikácie Vezma. Tím Culcarge prišiel už s druhou generáciou nabíjacieho dátového kábla, pričom s oboma zabodoval na crowdfundingovom portáli Indiegogo. A na stoličke Asana sedia aj zákazníci zo Švajčiarska, Maďarska a Talianska.
V Európe od start-upov dosť skoro vyžadujeme ekonomickú rentabilitu
Druhá vec je, ako sa hotový produkt rozširuje, ako sa vyvíja jeho predaj, aké príjmy prináša do firmy. Klasická teória hovorí, že výnosy by mali byť dostatočné na to, aby pokryli náklady a vytvorili zisk. Ideálne je, ak tržby z predaja výrobku či poskytovania služby rastú. Aspoň v prvých rokoch dvojciferným tempom. V brandži sa hovorí, že zo start-upu sa stáva scale-up. V tomto ohľade sú už výsledky slovenských start-upov striedmejšie.
Existuje aj druhý pohľad – taký, ktorým sa na start-upy pozerajú investori. Tržby a zisky sú pre nich dôležité, ale sú prípady, keď ešte dôležitejší je počet používateľov. „Ani Facebook, keď vstupoval na burzu, nebol v zisku. Investori však videli stovky miliónov používateľov. Podstatná pre nich bola vízia,“ vysvetľuje šéf Neulogy Ventures Ivan Štefunko. A porovnáva: „V Európe sme oveľa konzervatívnejší. Od start-upov dosť skoro vyžadujeme ekonomickú rentabilitu.“
Zdroj: Zsolt Lukács
Nájsť zdroje, osekať náklady
Aká teda bola slovenská start-upová realita? CoverPage, vysvetľuje jeho dnešný CEO Štefan Čellár, sa napríklad musel vyrovnať s tým, že „predbehol dobu“. A tak na Slovensku a v Česku, ktoré mali byť jeho hlavnými odbytiskami, podľa neho narážal na limitovaný záujem klientov.
Tržby z predaja CoverPageu na úrovni niekoľko desiatok tisíc eur nevedeli firmu uživiť, náročný bol najmä jeho vývoj. Majitelia – start-up vznikol ako spin-off softvérovej spoločnosti Monogram – už nechceli do projektu viac investovať. A navyše, jeho zakladateľ Róbert Mindžák sa aj s rodinou presťahoval do Ameriky, takže na Slovensku bolo potrebné prakticky nanovo vystavať tím a rozbehnúť obchodné aktivity.
K samotnému CoverPageu pribudli „bokovky“. Firma začala vyvíjať aplikácie pre klientov na mieru, ktoré dnes tvoria tretinu tržieb firmy. Nové príjmy pomohli v krízových časoch hlavný projekt udržať nad vodou, teraz pomáhajú financovať podporné aktivity, workshopy či kampane na sociálnych sieťach. Softvér CoverPage používa niekoľko desiatok platiacich klientov, polovica z nich je zo Slovenska a Česka. Celkové tržby start-upu za uplynulý rok by sa podľa Š. Čellára mali pohybovať okolo 180-tisíc eur.
Vyvinúť produkt slovenské start-upy vedia. Výzva je s ním vyrásť
Na „sesterskú“ firmu je čo dobiehať, Monogram Technologies mal predvlani tržby cez sedem a pol milióna eur. Investície do vývoja, ktoré dosiahli niekoľko stotisíc eur, tlačili CoverPage do strát, za vlaňajšok by sa však firma mala dostať do prevádzkového zisku. V aktuálnom roku čakajú nárast tržieb o 50 percent, sľubujú si ho od lojality klientov a expanzie na nových trhoch.
Dramatické chvíle, a aj z podobných príčin ako CoverPage, si zažil projekt Vezma, ktorý zastrešuje start-up Work in Field. Ako spomína jeho šéf Richard Voda pre portál Startitup.sk, aplikáciu vypustili ešte v roku 2013. Tvrdí, že získali tisícku platiacich klientov v 40 krajinách sveta, ale potom napriek úsiliu nedokázali zohnať investora, ktorý by priniesol nové zdroje: „Musel som osekať náklady, predovšetkým na vývoj, a nastaviť firmu, aby fungovala s tým, na čo si zarobí.“
Na Vezme momentálne pracujú piati ľudia. Celkovo vývoj aplikácie pohltil 470-tisíc eur. R. Voda pripúšťa, že rýchlosť vývoja trpí nedostatkom peňazí, pochvaľuje si však, že firma zdvojnásobila tržby z predplatených služieb.
Vlani Work in Field podľa zverejnenej účtovnej závierky utŕžil z predaja produktov a služieb celkovo 50-tisíc eur, o 15 percent menej ako v roku 2014. Start-up je v hlbokej prevádzkovej strate a zaknihoval záporné vlastné imanie. Kde tkvie minimálne časť problémov, to naznačujú vyjadrenia R. Vodu pre Startitup.sk: „Občas máme dopyt aj z firemného prostredia, hlavne z USA. Žiaľ,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?