K tomu treba prirátať rastúci tlak odberateľov z rôznych priemyselných odvetví po znižovaní hmotnosti a vysokej miere recyklácie. Práve to tlačí nahor dopyt po hliníku a oceliarov zase núti inovovať v dosiaľ nevídanej miere. Nové druhy vysokopevných ocelí, produkty s vysokou pridanou hodnotou, digitalizácia a automatizácia sú trendy, ktoré dominujú európskemu hutníckemu sektoru.
Ten je na jednej strane poznačený lacnou konkurenciou z tretích krajín a na strane druhej nadkapacitami producentov v Európe a z toho plynúcej snahy o konsolidáciu.
Slovenským firmám sa zatiaľ darí navigovať v neistých hutníckych vodách, čo je dobrá správa pre slovenský priemysel, keďže v ňom zohrávajú kľúčovú úlohu. Otázkou však zostáva osud najväčšieho hráča hutníckeho priemyslu U.S. Steelu Košice, ktorý sa jeho americká matka rozhodla predať čínskej oceliarskej skupine HeSteel.
Jeden z najťažších rokov
Z doteraz zverejnených výsledkov hutníckych podnikov za vlaňajšok vidno, že minulý rok sa do histórie zapíše ako jeden z najnáročnejších. Ceny hutníckych výrobkov atakovali historicky najnižšie úrovne a poslali tržby spoločností smerom nadol. Spôsobil to predovšetkým dovoz lacnej ocele z Číny, Ruska alebo Ukrajiny. Na výrobcov rúr zase negatívne vplývali dlhodobo nízke ceny ropy a producentov hliníka dostal pod tlak prudký prepad realizačných cien hliníkových výrobkov. A všetkým firmám už tradične podlamovali kolená vysoké ceny energií.
„Za ostatných deväť rokov stratilo v hutníctve prácu 85-tisíc ľudí. Čelíme neférovým obchodným praktikám štátov mimo Európskej únie, ako aj vysokým cenám energií a dodatočným nákladom z titulu prísnej environmentálnej politiky, ktoré naši konkurenti v tretích krajinách nezdieľajú. Európsky oceliarsky priemysel potrebuje okamžité riešenia, aby ostal konkurencieschopný aj v budúcnosti,“ uviedol pre podnikový časopis viceprezident U.S. Steelu Miroslav Kiraľvarga.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?