Dorian bol najsilnejšou búrkou, aká kedy zasiahla Bahamy. Pre globálne otepľovanie sú hurikány čoraz ničivejšie a náklady na likvidáciu škôd sa šplhajú k astronomickým výškam. Tohtoročnú hurikánovú sezónu, ktorá potrvá do konca novembra, odštartovala v polovici mája tropická búrka. Je to už piaty rok po sebe, keď sa tropická cyklóna vytvorila ešte pred hlavnou sezónou, ktorá sa začína 1. júna.
V polovici júna sa sformoval hurikán Barry, ktorý zasiahol oblasť americkej Lousiany. Po ňom nasledovala ďalšia tropická búrka s názvom Chantal. Tá netrvala príliš dlho a našťastie ostala ďaleko od pevniny.
Koncom augusta to prišlo. Tropická búrka Dorian zosilnela na hurikán najvyššej, piatej kategórie, ktorý napáchal obrovské materiálne škody. Bol jedným z najsilnejších, aký sa v atlantickej oblasti sformoval, a najsilnejší, aký kedy zasiahol Bahamy. Prírodný živel po sebe zanechal desiatky mŕtvych a podľa Červeného kríža zničil alebo poškodil viac ako 13-tisíc domov.
Pre otepľovanie sú ničivejšie
Nie je to náhoda, že Dorian bol jednou z najsilnejších búrok, aké v oblasti Atlantiku zaznamenali. Guardian píše, že hoci veda ešte musí prísť na špecifiká toho, aký dosah na zosilnenie hurikánu mala zmena klímy, už vieme dosť na to, aby sme mohli povedať, že otepľovanie zhoršuje škody spôsobené pri hurikánoch.
Základom silných hurikánov je zvýšená teplota vody v oceánoch. Teplota oceánu, v ktorom sa Dorian sformoval, bola o viac ako jeden stupeň Celzia vyššia ako v predindustriálnom období. Zo štúdie o zvyšujúcej sa intenzite najsilnejších tropických cyklón uverejnenej v časopise Nature vyplýva, že ak sa teplota oceánu zvýši o jeden stupeň Celzia, sila vetra v hurikáne vzrastie približne o sedem percent. Práve vietor sa výrazne podieľal na spustošení Bahám.
Nie je náhoda, že Dorian bol jednou z najsilnejších búrok v oblasti Atlantiku
Teplejší vzduch zadrží viac
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?