Na začiatku tohto tisícročia vznikla najprv Tatralandia pri Liptovskom Mikuláši, potom neďaleký akvapark v Bešeňovej, ktorý niekoľkokrát zmenil názov a momentálne sa volá Vodný park Bešeňová. V roku 2004 ich doplnilo AquaCity pod Vysokými Tatrami v Poprade.

Že vznikli na severe Slovenska, kde nie je práve najteplejšie podnebie na vodné radovánky, malo logiku. Rozhodujúcim faktorom bola, samozrejme, termálna voda, na ktorej Slovensko leží. Tým druhým prítomnosť iných turistických atrakcií – lyžiarskych tratí Nízkych a Vysokých Tatier. Lyžiari všade vo svete hľadajú po lyžovačke aj možnosť iného relaxu. A tiež počas dní, keď počasie lyžovaniu nepraje.

Určite aj preto sú tri spomínané zariadenia v tržbách aj počte návštevníkov špičkou medzi slovenskými kúpaliskami a akvaparkmi. A je to tak aj po vyše pätnástich rokoch ich fungovania. Hoci počty návštevníkov už nezverejňujú, v časoch, keď mal TREND údaje k dispozícii, každý z nich ročne navštevovalo od 650-tisíc do milióna ľudí. Keďže tržby im každoročne stúpajú, ťažko predpokladať, že by bol počet ľudí v súčasnosti podstatne nižší.

Náročnosť hostí sa zvýšila

Národnostná štruktúra hostí v najväčších slovenských akvaparkoch sa však zmenila. Do zavedenia eura v roku 2009 výrazne prevažovali návštevníci z Poľska a Česka. Po tom, ako pre nich Slovensko jeho prijatím skokovito zdraželo, frekvenciu návštev načas obmedzili. Zahraničnú klientelu nahradila slovenská. Všetky tri akvaparky uvádzajú, že Slovákov je v ich zariadeniach v posledných rokoch najviac.

„Kým pred piatimi rokmi sa návšteva v akvaparkoch považovala za plnohodnotnú dovolenku a klient navštívil akvapark raz-dvakrát ročne, v poslednom období sa to zmenilo. Návšteva sa stáva obľúbeným spôsobom trávenia voľného času. Počet opakovaných návštev narastá,“ vysvetľuje Bohuš Hlavatý, predseda predstavenstva spoločnosti Tatry mountain resorts (TMR), ktorá má v portfóliu akvapark Tatralandia pri Liptovskom Mikuláši.

Zmenila sa aj náročnosť návštevníkov akvaparkov. Na tom sa zhodujú všetci majitelia takzvanej veľkej trojky. „Klient je ochotný platiť viac, ale chce kvalitné služby. Preto je nevyhnutné strážiť ich kvalitu a počúvať, čo požaduje,“ hovorí Pavol Mikušiak zo spoločnosti Verex Holding, ktorá stojí za Vodným svetom v Bešeňovej.

V TMR kvôli poznaniu klienta a jeho potrieb vytvorili napríklad vernostný systém, umožňujúci aj ponuky na mieru. „Mladé rodiny s deťmi v tínedžerskom veku vyhľadávajú adrenalínovejšiu zábavu, ale napríklad rodina v strednom veku so staršími deťmi je úplne iný klient s inými potrebami,“ hovorí B. Hlavatý. Hosť akvaparku podľa neho nemá rád stereotyp – od týchto rekreačných zariadení očakáva novinky. Aj preto musia akvaparky stále investovať do vymýšľania a výstavby nových atrakcií a obmieňania služieb.

Hostia sú čoraz náročnejší. Veľkej trojke sa však darí

Thermalpark Dunajská Streda Zdroj: Thermalpark

Zamestnanec: Úzky a drahý profil

Náročnejší hostia znamenajú tlak na zvyšovanie

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa