Je pravda, že tento mediálny požiar prichádza paradoxne v čase, keď dochádza k určitej renesancii vlakovej dopravy. ZSSK v poslednom desaťročí investovala stovky miliónov eur do nových súprav a do modernizácie vozňov. Od štátu dostáva čoraz vyššiu prevádzkovú dotáciu. P. Horný však zároveň priznáva aj nepríjemný fakt, ktorý je koreňom problému. ZSSK dlhodobo výrazne zanedbáva opravy. Preto vo firme rastie investičný dlh, ktorý sa prejavuje tak, že z času na čas niečo zhorí.
Neopravujú, čo majú
Priemerný vek vozidiel spoločnosti 20 rokov by nemusel byť problém, keby sa železničiari o ne poriadne starali, myslí si Jiří Kubáček – bývalý riaditeľ železničnej sekcie na ministerstve dopravy, dnes poradca OĽaNO. Podľa neho sa to však nedeje. Ako príklad si zobral horiaci rušeň. Lokomotívy radu 240 – takzvané laminátky – plánuje ZSSK postupne do roku 2020 stiahnuť z obehu.
Podľa J. Kubáčka sú laminátky dobré stroje, ale na Slovensku sa poriadne neopravujú. V generálnych opravách podľa neho neboli vyše desať rokov. „Veľmi zjednodušene možno povedať, že rušne neboli prekáblované, predovšetkým palubná sieť, preto horia,“ uvádza.
Hovorca ZSSK Tomáš Kováč už predtým potvrdil, že príčinou je stará elektroinštalácia. Zanedbávanie opráv a údržby je systémový problém a netýka sa len laminátok. P. Horný v rozhovore pre TREND povedal, že na opravy vynakladajú 40 percent toho, čo by mali. „Dokonca v roku 2012 boli niektoré opravy zastavené kompletne z finančných dôvodov. Všetko sa to, samozrejme, vracia,“ vysvetľuje P. Horný.
V novembri 2016 sa na stanici v Žiline vykoľajil osobný vlak. Zdroj: TASR
Keď dávali vozne opravovať, robili to povrchne. Tak sa následne príliš skoro pokazili. „To máte, ako keď
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?