V tunajšom bankovníctve bude cítiť viac vzrušenia zo zmien a viac kreativity pri snahe zvýšiť výnosy. Aj v budúcom roku bude bankám zo ziskov ujedať bankový odvod, pribudnúť môže daň z finančných transakcií. Ak majú dosahovať ziskovosť aspoň nad dlhodobým západoeurópskym priemerom (v regióne boli zvyknuté zarábať podstatne viac), potrebujú posilniť výnosy. A ak nie kresať, tak aspoň držať na uzde náklady. Budú zvyšovať poplatky, a hoci budú pre ne na grile, môžu si trúfnuť pohnať nahor i tie najpoužívanejšie. No najmä budú hľadať spôsoby, ako predávať viac v situácii, keď sa ekonomika potáca, dopyt ochabuje a viac ľudí bude bez práce.
Nové cesty
Zvyšovanie predaja a udržanie súčasných klientov bude hlavolamom nielen pri retailovej klientele, ale aj v korporátnom segmente. Banky budú viac využívať dáta o klientoch a obracať sa k špeciálne vybraným okruhom zákazníkov, ktoré dosiaľ osobitne neoslovovali a strácali sa v dave. Otázkou je, k akej kreativite sa dokážu vyburcovať v snahe zasiahnuť Slovákov, ktorí patria k najspokojnejším a najmenej ochotným meniť banku. Na slovenské pomery bolo novinkou zavedenie novej značky v rámci jedného bankového domu, keď Tatra banka začala predávať pod logom Raiffeisen Bank. Už nechce len „najlepších“, ale aj bežný rodinný typ klienta s jednoduchými potrebami.
Nad novou značkou by mohli uvažovať aj ostatné banky, ktorým to pod vlastným menom nejde tak, ako si želajú. Že prerazenie novým brandom môže byť trend, to potvrdzuje aj príklad z Česka, kde v októbri jeden z trhových lídrov, Česká spořitelna, odštartoval značku Erste corporate bank. Názov hovorí jasne, v akom segmente chce podrásť. Podstatne tichšie skúša predaj pod značkou Quatro Finančný Dom člen skupiny VÚB – Consumer Finance Holding. Kioskovou formou začal predávať v siedmich obchodných centrách vo väčších mestách.
Premeny
Ani nová forma predaja franšízingovým spôsobom, v ktorej je Raiffeisen Bank na Slovensku pionierom, nemusí byť ojedinelá. Slovenská UniCredit Bank sa v budúcom roku bude transformovať na dcéru českej UniCredit. S tým sa čaká presun veľkej časti operácií do Česka. Na stole môže byť otázka, ako využiť české skúsenosti s franšízingom a či banke na Slovensku treba toľko vlastných pobočiek.
I keď nakoniec nie je vylúčené, že sa všetko môže zvrtnúť úplne iným smerom, lebo zem sa môže zatriasť na vyšších úrovniach. Talianska UniCredit môže byť pre nízku cenu akcií terčom nepriateľského prevzatia. O tom, že lepšie by bolo uchrániť ju v talianskych rukách spojením s Intesou (na Slovensku má dcéru VÚB), si už médiá pošpekulovali. Hoci pri ich veľkosti sa to môže javiť skôr ako science fiction.
Prekvapiť by nemalo prípadné rozhodnutie niektorej zo zahraničných bánk skončiť na slovenskom trhu, ak v krajine pôsobia cez pobočku. Na stagnujúcom trhu pri zavádzaní dodatočných foriem zdanenia bude prepočet ich efektívnosti pálčivejší. Ešte do konca tohto roku sa zo slovenského trhu vytratí pobočka francúzskej CA – CIB, ktorá zatvára pobočky vo viacerých krajinách regiónu. Na jeseň tunajšie brány definitívne zavrela britská HSBC.
Šokujúcou by nebola výmena akcionárov v OTP Banke Slovensko, hoci napriek predpokladom táto udalosť roky neprichádza. Zmeny by sa dali očakávať v Poštovej banke, keďže skupina J&T vlastní súhlas na prevzatie väčšiny akcionárskeho podielu od skupiny Istrokapital. No nemožno vylúčiť, že navonok sa v banke nakoniec neudeje nič zásadné okrem prepisu v akcionárskej štruktúre. Naopak, zmena výrazne prehovorí do Volksbank, lebo finančný ústav sa po prevzatí ruskou Sberbank zbaví mena starého akcionára. Na vyššom leveli sa už zmena udiala – Volksbank International sa premenoval na Sberbank Europe.
Článok vyšiel v samostatnej prílohe Slovensko a svet 2013, ktorá bola súčasťou vydania TRENDU 47/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Partner projektu
Ilustrácia - Profimedia.cz