Kým sprostredkovateľské firmy v minulosti klienti spájali predovšetkým s poistením, toto pravidlo už dlhšie neplatí. Po otrase poistného trhu v roku 2008, keď sa hlboko prepadlo životné poistenie, potrebovali veľké sprostredkovateľské firmy nájsť alternatívne zdroje obratu. Stali sa nimi banky, ktoré využili schopnosť sprostredkovateľov vysvetliť a zariadiť zmenu hypoték medzi bankami – v časoch nízkych úrokových sadzieb bol o prestupy veľký záujem. Momentálne tvorí životné poistenie, kedysi hlavný zdroj príjmov, u veľkých sprostredkovateľov len zhruba tretinu obratu. Podobne veľký objem už tvoria príjmy zo sprostredkovania úverov, hypoték a sporenia. Zvyšok prináša neživotné poistenie, stavebné sporenie a šetrenie v podielových fondoch. Do ponuky niektorých firiem sa už dostávajú aj nebankové pôžičkové firmy, hlavne pri predaji cez internet. Na rozdiel od stránok jednotlivých finančných inštitúcií vedia sprostredkovatelia porovnať ceny a ponúknuť výhodnejšie sadzby či produkty.
Pri stagnácii poistného sektora tak dokážu najväčšie firmy výrazne rásť. Trhová jednotka OVB nehlási zásadné zvýšenie obratu, no Partners Group a Fincentrum, teda dvojka a trojka, obe narástli za rok o celú pätinu. Pomohol im aj nárast počtu spolupracovníkov a vlaňajší mierny útlm vplyvom nových sprostredkovateľských skúšok. Vlani padol počet poradcov o polovicu, momentálne ich počet znova rastie, keď dokončujú skúšky.
Celkový obrat registrovaných finančných predajcov sa odhaduje na 25 miliónov eur. Po prvýkrát k polroku 2012 publikovala Asociácia finančných sprostredkovateľov a poradcov aj kumulatívne údaje za svojich členov, ktorí tvoria zhruba 90 percent trhu. Za pol roka sprostredkovali približne pätinu neživotného a len päť percent životného poistenia – o životné poistky sa stále primárne starajú vlastní agenti poisťovní. V hypotékach však ich podiel na polroku 2012 dosahuje pätinu, dohromady za polrok uzavreli zmluvy v objeme takmer 365 miliónov eur.
Firmy očakávajú, že druhý polrok bude v životnom poistení výraznejší: predpokladajú zmeny v dôsledku zákazu diskriminácie podľa pohlavia pri poisťovaní. Nové špecializované produkty by tak mohli byť zaujímavejšie pre ženy než tie doterajšie. Na novinky pripravujú sprostredkovatelia klientov už teraz, takže povedomie o pripravovanej zmene a jej vplyve na ceny sa pomaly zvyšuje. Vedľajšou službou bude informovanie o zmenách v druhom pilieri.