Prešovská firma Seak naberá v ostatných rokoch na sile. Znižovanie spotreby v čase rastúcich cien energií, ale aj rastúci dôraz na šetrenie životného prostredia zvyšujú dopyt po smart riešeniach.

Zaviesť ich možno aj v oblasti verejného osvetlenia či osvetlenia vo firmách. Státisíce lámp po celej Európe, pre ktoré Prešovčania dodali patentované šetriace technológie, sú stále len odrazovým mostíkom pre väčšie méty, ktoré sa týkajú napríklad aj elektromobility.

Heliodor Macko firme Seak ako investor pred rokmi veril, dnes za ňu ako spolumajiteľ a výkonný šéf zodpovedá.

Nie ste väčšinový vlastník firmy, ale manažérsky ju vediete. Ako ste sa vo firme ocitli?

Pred mnohými rokmi som so spolužiakom založil softvérovú firmu Visicom, ktorá vyrábala CRM softvér pre mobilné zariadenia. Pobočky sme mali aj v Spojených štátoch a v Izraeli. Následne sme sa rozhodli firmu predať, stali sme sa tak jedným z prvých úspešných slovenských exitov. Pôvodný plán bol, že si dám načas oddych, ale nestihol som to. Dostal som zaujímavú ponuku od podnikateľa Ivana Štefunka. Spomenul mi firmu v Prešove, ktorá sa venovala pre mňa novým a blízkym technológiám. Autorom podnikateľského nápadu s manažmentom svetelných riešení je Jozef Sedlák. Po vzájomnej dohode som do firmy vstúpil ako spoluinvestor a zároveň riaditeľ. Firma bola v kríze a potrebovala opätovný rozbeh.

Bolo to správne rozhodnutie?

Mojou misiou od začiatku bolo firmu vytiahnuť z krízy a rozvinúť jej medzinárodný obchod. Technológia, s ktorou firma Seak obchodovala, bola dobrá a vedel som, že má široký potenciál. Treba ju len dokončiť a ponúknuť správnym kupcom.

Z čoho pozostáva vaše podnikanie?

Stále je to osvetlenie. Podnikanie firmy stojí v podstate na dvoch nohách, ktoré sú približne rovnocenné. Jedna je, že vyrábame moduly pre riadenie verejného osvetlenia a predávame ich do zahraničia. Druhou nohou je, že niektoré projekty na domácom trhu aj fyzicky realizujeme.

Je to vaša pôvodná technológia?

Samotné riadenie osvetlenia nie je náš vynález. Možnosti šetriť pri osvetlení sú tu už dlho. Ale dnes je tá potreba oveľa príznačnejšia, keďže za osvetlenie a energie sa platí čoraz viac. Nie vždy pritom treba svietiť naplno. Nám ide o to, aby sa svietilo čo najefektívnejšie. Každej jednej lampe sme schopní povedať, kedy a akou intenzitou má svietiť, a tak šetríme. Možností, ako s lampami komunikovať, je niekoľko. Jedna napríklad funguje na podobnom princípe ako telefón, teda že do každej lampy vložíme SIM kartu. Takéto riadenie funguje, ale to, čo ušetríte za elektrinu, zaplatíte za komunikáciu. V mnohých mestách sa to takto robí, no nie je to úplne ono.

Aké iné riešenia existujú?

Napríklad také, pri ktorých komunikujú lampy medzi sebou v skupinách, napríklad po sto kusoch. Navzájom si medzi sebou odovzdávajú správy, kedy ako majú svietiť. Problém je, že lampy sú väčšinou v rade, a keď sa jedna pokazí, potom zlyhá aj komunikácia s ostatnými.

Naša technológia využíva komunikáciu s osvetlením priamo po elektrickom kábli. Práve s týmto patentom prišiel zakladateľ firmy Jozef Sedlák. Digitálne komunikujeme s lampami po tom istom drôte, po ktorom prechádza prúd. Dá sa to vnímať ako internet vecí špeciálne vyvinutý na komunikáciu s osvetlením. Dokážeme tak komunikovať aj na vzdialenosť piatich kilometrov a dokonca aj po nekvalitnom kábli. Táto komunikácia je unikátna. Celkovo sme vďaka nej doteraz klientom ušetrili viac ako 3,5-tisíc megawatthodín energie.

Vám tento produkt dával zmysel už na samom začiatku?

Z predchádzajúcej firmy som poznal potenciál podobných systémov a možnosti, ktoré prinášajú. Vedel som tiež, že pôjde o veľmi špecifický segment s úzkou, ale silnou konkurenciou veľkých etablovaných firiem ako Phillips či Osram. Na druhej strane, s rozvojom nových technológií a nástojčivejšími potrebami rôznych municipalít bolo zrejmé, že budúci trh a jeho potenciál budú takmer neobmedzené. Veril som tomu, že ak dokážeme svoje produkty správne predávať v zahraničí, budeme si vedieť nájsť miesto na trhu.

Doterajšie výsledky naznačujú, že ste sa rozbehli rýchlo. Máte dokonca projekt v Indii.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa