Začalo sa to anekdotickou príhodou. Minister dopravy Ján Počiatek sa na súkromnej rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Zvolenom zastavil na odpočívadle a uvidel, ako to môže vyzerať. Že miesto, kde sa zastavia vodiči, aby natankovali, niečo zjedli, alebo si len „odskočili“či vystreli stŕpnuté hnáty, nemusí mať slovenský kolorit charakterizovaný netečúcou pitnou vodou, rozbitými lavičkami, plnými košmi, hrdzavejúcimi preliezačkami či mobilnými toaletami, z ktorých ide strach.
Ministrovi podriadení v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) následne dostali jasné zadanie – skultúrniť miesta oddychu aj pozdĺž štátnych úsekov. „Uvidíme, s čím príde NDS. Niektoré zmeny sú drahé, ale existujú aj finančne nenáročné úpravy. Pokosenie trávy a vysadenie kvetov či obnova lavičiek, aby to nepôsobilo ako v džungli, je určite zvládnuteľná investícia,“ povedal J. Počiatek TRENDU. Diaľničiari ročne získajú od desiatok nájomcov –čerpacích staníc či motorestov – niekoľko miliónov eur. Do údržby oddychových plôch však investuje len okolo 600-tisíc, do rekonštrukcií takmer nič.
Paradox je, že nové odpočívadlo Tekovské Nemce, ktoré má byť vzorom, predstavuje akési nevyhnutné minimum. Investor pri rozsahu služieb a vybavenosti len dodržal štátne zadanie definované v zmluve o verejno-súkromnom partnerstve pri výstavbe rýchlocesty. Nadnárodný prevádzkovateľ diaľnic, francúzska skupina Vinci ako hlavný akcionár v koncesnej firme Granvia, pridal navyše len skúsenosti a dizajn.
Nová vízia
NDS v súčasnosti spravuje či vlastní väčšinu – 53 z celkového počtu takmer 70 odpočívadiel v existujúcej sieti diaľnic a rýchlostných ciest. Štátna firma tvrdí, že posledné dva roky má snahu zvyšovať investície do obnovy najmä starších oddychových miest. Zásadný reštart však príde s prijatím nového programu siete diaľničných odpočívadiel, ktorý pre správcu vyššej cestnej infraštruktúry dokončuje Dopravoprojekt. Hotový by mal byť koncom septembra. Dá sa očakávať, že tie body, ktoré sa nedočkajú obnovy, môžu dokonca zo siete vypadnúť a zostať zatvorené.
Zmena podľa prevádzkového riaditeľa NDS Štefana Töröka nebude blesková: „Projekt určí cieľový stav, ale nie tempo. To bude určené financiami a možnosťami rozpočtu NDS po dohode s ministerstvom dopravy.“ Predbežne sa počíta s jednou prípadne dvoma rekonštrukciami ročne. Pri takomto tempe by súčasná sieť veľkých odpočívadiel mohla dostať novú fasádu zhruba o 14 rokov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?