Nesmieme zabudnúť, prečo sme uspeli, nikto z nás. Ak na mne uvidíte takúto nevítanú zmenu, dajte mi jednu päsťou. Vytrhnuté z kontextu tieto vety neznejú veľmi manažérsky. Od človeka, ktorého firma vznikla v roku 2005, o dva roky neskôr uviedla na trh produkt a vlani vykázala tržby miliardu dolárov, áno.
Hamdi Ulukaya, zakladateľ, prezident a výkonný šéf americkej firmy Chobani, považuje chuť a schopnosť rásť za kľúčovú právom. Jeho guráž mu pred dvoma týždňami priniesla ocenenie Svetový podnikateľ roka 2013. Ako mohol také ocenenie získať niekto, koho firma vyrába a predáva jogurty, navyše na takom trhu, ako sú Spojené štáty? „Pokiaľ ide o jogurty, sú USA ešte stále trh, ktorý sa rozvíja,“ poznamenáva H. Ulukaya.
Najamerickejší sen
Porotcovia súťaže Podnikateľ roka v Spojených štátoch sa musia cítiť ako zbor kritikov snov. Povedané s iba malým zveličením, zato s veľkou porciou klišé, spomedzi desiatky finalistov vyberajú najlepší americký sen roka. Aký však museli vybrať, keď si práve H. Ulukaya prebral v Monte Carle cenu Ernst & Young Svetový podnikateľ roka 2013?
Treba povedať, že jeho príbeh je americkým snom doslova „každým cólom“, na pomedzí učebnicovej definície a scenára filmu neistého žánru. Hovorí o prisťahovalcovi, ktorý vyrástol na farme kurdskej rodiny vo východnom Turecku, no rozhodol sa skúsiť šťastie v Amerike. Pricestoval v roku 1994 – učiť sa jazyk a neskôr študovať biznis. Školu však nedokončil. Medzitým ho totiž navštívil otec a posťažoval sa mu na úroveň miestneho syra. Odporučil mu skúsiť ho vyrábať. „Čo? Neprešiel som celú tú cestu, aby som tu robil syr!“ znela jeho reakcia.
Firmu Euphrates na výrobu syra feta založil v roku 2002. Dodnes považuje jej rozbeh za dva najnáročnejšie roky vo svojom živote. Pritom nijako extra neuspel, ani názory optimistických amerických médií nesiahajú ďalej než ku konštatovaniam v štýle „rozbehol svoj biznis“. Kde je podnikanie za miliardu dolárov?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?