Niektorí hostia budú zrejme spočiatku zhrození, iní zasa fascinovaní. Tak či onak, hamburger zo skúmavky, ktorému neprajníci hovoria „frankenmeat“ a vedci zasa „čisté mäso“, nie je žiadna vzdialená budúcnosť. Na jeho vývoji už roky pracujú tímy vedcov a desiatky start-upov.

Môže to byť odpoveď na humánne a efektívne nasýtenie osemmiliardovej planéty v nie ideálnom ekologickom stave. Aj keď v čase, keď ľudia doslova bažia po biopotravinách od lokálnych farmárov, musí znieť mäso vytvorené v laboratóriu priam odstrašujúco. A pre zástancov non GMO stravy (bez geneticky modifikovaných organizmov) to musí byť úplné peklo.

Ako sa pestuje krkovička

Čo to vlastne syntetické mäso je a ako vzniká? Najrozšírenejšou metódou „výroby“ je manipulácia kmeňových buniek, základných stavebných kameňov organizmov, ktoré sa podľa potreby počas vývoja a rastu stávajú pečeňovými bunkami, mozgovými bunkami alebo bunkami svalov.

Veľmi zjednodušene, jedna kmeňová svalová bunka sa v kontrolovanom prostredí s dostatkom živín môže rozmnožiť na miliardu takýchto buniek. V podstate ich oklamú tak, aby si mysleli, že sú stále v tele živočícha.

Výskum v tejto oblasti sa robí už dekády, no prvá verejná prezentácia spojená s ochutnávkou sa konala v Londýne pred piatimi rokmi. Výsledok práce univerzity v Maastrichte do formy hamburgera pripravil šéfkuchár Richard McGeown a pred kamerami stanice ITV ho ochutnalo niekoľko šťastlivcov. Možno nie gurmánskych šťastlivcov, pretože burger síce vyzeral ako ozajstný, ale jeho chuť bola nevýrazná a príliš neutrálna. Hoci jeho cena bola v prepočte na R&D náklady štvrť milióna eur.

Nástupom ďalších firiem a vedeckých tímov sa výrobné procesy zlepšujú a cena „produktu“ sa znižuje. Napríklad Finless Foods sa špecializuje na vývoj čistého rybacieho mäsa. Výkonný riaditeľ firmy Mike Seldon vypočítava, že ich prvý prototyp rybacích krokiet, ktorý predstavili v septembri minulého roka, stál 42-tisíc dolárov za kilogram. Vypestovanie prototypu na začiatku tohto roka už vyšlo „len“ na 16-tisíc dolárov za kilogram a výrobné náklady sa darí ďalej znižovať.

Prekročenie pomyselnej čiary medzi fejkom a perfektnou kópiou bude začiatok masového rozšírenia

Na začiatku minulého roka firma Memphis Meats pripravila pre verejnosť ochutnávku prvého menu z hydiny, ktoré si nevyžiadalo zabitie jediného zvieraťa. Južanské pečené kura a kačica na pomarančoch. „Je to historický moment pre hnutie čistého mäsa. Konvenčný chov hydiny vo svete predstavuje veľký problém pre životné prostredie, zdravie zvierat aj ľudí a je tiež nedostatočný,“ tvrdí šéf spoločnosti Uma Valeti. „Naším cieľom je vyrábať mäso lepšej kvality, dostupné každému a s ohľadom na prírodu,“ dodáva. Verí jej aj Bill Gates a Richard Branson, ktorí do Memphis Meats investovali.

Z humánneho hľadiska je mäso zo skúmavky v poriadku aj pre mnohých vegánov. Jeho vývoj podporuje aj organizácia PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), známa ortodoxnými kampaňami na podporu lepšieho zaobchádzania so zvieratami. Lindsay Dadko, hovorkyňa PETA, pre magazín Wired povedala, že podporia všetko, čo má za cieľ eliminovať akékoľvek utrpenie nemých tvárí.

Čo už nie je mäso

S blížiacim sa termínom, keď sa v každej druhej večierke budú dať kúpiť párky z vypestovaného masa, sa začína riešiť aj fundamentálna otázka. Čo je mäso? Majú právo používať toto označenie aj „hmoty“ vyrobené v laboratóriu a vychované na paši? Dá sa na to pozerať z dvoch uhlov.

Hamburger zo skúmavky? Vyrobiť umelé mäso vieme, doladiť treba chuť a cenu

Zdroj: Profimedia.cz

Po prvé, za mäso sa odjakživa považovali tkanivá z ulovených alebo chovaných zvierat. Na druhej strane, nové repliky mäsa vytvorené z kmeňových buniek sa na molekulárnej úrovni od štandardného mäsa nelíšia. Tento spor sa nedávno rozhodla vyriešiť americká asociácia chovateľov dobytka US Cattlemen’s Association. Od tamojšieho ministerstva poľnohospodárstva žiada, aby sa slovo „mäso“ smelo používať výhradne pre produkty chované tradičným spôsobom.

Perfektná kópia

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa