Gorilu Penta len tak ľahko zo seba nestrasie. Jej líder Jaroslav Haščák to sám odhaduje na päť až desať rokov. Dnes už vie, že nič na tom nezmení ani žalobami za ohováranie a stovkami strán textov, čo všetko má byť inak, ako sa píše v údajnom spise z odpočúvania SIS. Dúfa, že nálepky spojenej s Gorilou sa Penta zbaví len tým, že bude ďalej dávať prácu trom desiatkam tisíc ľudí a že bude zlepšovať získané firmy. A tiež chce dlhodobo dokazovať, že na štátnom v skutočnosti jeho firma neparazituje. Kauza ho zamestnáva vysvetľovaním dodnes, no popri tom pracuje aj na zmenách firmy smerom dovnútra. Žraloka, čo dakedy skupoval jednu firmu za druhou, treba v náročnejších časoch krízy zlepšiť tak, aby sa vedel postarať o zopár len tých najperspektívnejších biznisov. Nebývalé čistky medzi jej manažérmi to len dokresľujú.
Po prepuknutí krízy ste videli šancu na výhodné skupovanie oslabených firiem a predpokladali ste, že Penta bude každoročne rásť zhruba o štvrtinu. Čo sa stalo, že realita je skromnejšia?
Zle sme to odhadli a urobili sme aj niekoľko zlých rozhodnutí a manažérskych chýb. Pred krízou sme ročne rástli aj o 60, neskôr o 40 percent ročne. A tak sme predpokladali, že aj v kríze budeme rásť aspoň o štvrtinu ročne. No v roku 2008 i predvlani sme mali negatívne zhodnotenie vlastného imania. Ostatné roky i tento rok sú však lepšie, a tak v priemere za posledných päť rokov rastieme zhruba o desatinu ročne.
Aké boli vaše najväčšie chyby?
Nečakali sme, že stredoeurópske ekonomiky, na ktorých pôsobíme, zažijú až také výrazné hospodárske poklesy. Napríklad na Slovensku rástol retail pred krízou niektoré roky aj o 15 percent a potom v priebehu roka klesol o 13 percent. Jednoducho, skončili sa časy, keď každého čo len trochu schopnejšieho podnikateľa ťahal rastúci trh. Sme na stagnujúcich a klesajúcich trhoch a to je úplne iná situácia. Žiadne chyby sa neodpúšťajú. K chybám patrilo aj to, že sme išli do niektorých sektorov, do ktorých sme ísť nemali. Poľské okná, ktoré sme napokon zavreli, sú toho príkladom. A na krízu sme tiež neboli pripravení personálne. Dnes už vieme, že správnou cestou nie je hľadať všestranných manažérov, čo zvládajú všetko, ale potrebujeme špecialistov, ktorí istú oblasť zvládajú excelentne. Mentalita manažérov veľkej časti slovenských firiem nie je pripravená na fungovanie na klesajúcom trhu. V najbližších rokoch zažijeme práve preto ešte veľa konkurzov a prekvapení.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?