V júli tohto roku došlo k malej počítačovej historickej udalosti. AltaVista, jeden z prvých veľkých internetových vyhľadávačov, ohlásila koniec 18-ročnej existencie. Kto po webe surfoval už v polovici 90. rokov, ten veľmi pravdepodobne používal práve tento vyhľadávač. Začiatkom milénia AltaVistu kúpila spoločnosť Yahoo!, ktorá sa chystala na súboj s ešte začínajúcim Googlom.

Nepodarilo sa. Dnes sa svet internetových vyhľadávačov podobá tomu s operačnými systémami. Tak ako na drvivej väčšine počítačov beží Windows od Microsoftu, tak sa deväť z desiatich ľudí pri vyhľadávaní na webe rozhodne „googliť“.

Vyhľadávací monopol

Mohlo by sa zdať, že okrem Googlu vlastne v online priestore nič iné nie je. Fakt je, že vyhľadávačov sú desiatky. No len tri–štyri majú na počte vyhľadávaní celosvetovo podiel viac ako jedno percento. Podľa portálu StatCounter ide o Bing (od Microsoftu), Yahoo!, Yandex a čínsky Baidu.

Práve Čína je jediná krajina na svete, kde Google nedominuje. Patrí mu až tretie miesto, po domácich vyhľadávačoch Baidu a 360 Search. No aj v ďalších regiónoch je Google pod paľbou „lokálnych“ hráčov. Napríklad v Rusku a postsovietskych krajinách, kde sa o takmer polovicu vyhľadávaní stará Yandex. Tretina obyvateľov Južnej Kórei zasa dôveruje serveru Naver, v Česku si podobne veľký podiel stále udržiava Seznam.cz. Slováci podľa Statcounteru plávajú s hlavným prúdom: 97 percent googluje, cez Bing vyhľadáva necelého pol druha percenta.

V globále cez Yahoo! a Bing prebehne len každé desiate webové vyhľadávanie. Aj preto sa Yahoo! a Microsoft pred troma rokmi spojili a podpísali desaťročnú zmluvu o vyhľadávacej spolupráci. Yahoo! používa výsledky Bingu a opačne, Microsoft má partnerovi platiť 88 percent z reklamných príjmov.

Výsledky po troch rokoch paktovania sú chabé. Aliancia nedosiahla ani tretinový podiel na americkom trhu. Navyše, počet používateľov Bingu stúpa nie na úkor Googlu, ale práve Yahoo!. Malú zásluhu na tom majú aj smartfóny so systémom Windows Phone, na ktorých je ako základný vyhľadávač nastavený Bing.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa