Podľa J. Likera sa však výrobcovia áut nemajú od nich čo naučiť, pretože ich biznis je výrazne odlišný a postupom času aj tieto firmy pochopia, že produkovať vozidlá nie je rovnaké, ako robiť softvér. J. Liker vystúpil na Slovensku na konferencii Newmatec.

Už viac ako tridsať rokov sa zaoberáte automobilkou Toyota. Prečo ste si vybrali práve túto firmu?

Bola to príležitosť. Nebolo mojím cieľom študovať práve Toyotu. Keď som v roku 1982 nastúpil na Michiganskú univerzitu, robila sa akurát veľká štúdia, ktorá porovnávala japonské a americké automobilky. Výrobcovia áut z USA chceli vedieť, prečo ich japonskí konkurenti zarábali aj na malých autách, či sú ich vozidlá naozaj kvalitnejšie alebo to bol iba mýtus. Zaplatili si teda štúdiu na univerzite a ja som bol súčasťou tímu. Ako som porovnával americké a japonské firmy, bolo zaujímavé vidieť, o aké odlišné kultúry ide. Navštívili sme Mazdu, Nissan a Toyotu. Podrobne sme študovali ich dodávateľskú štruktúru, vývoj produktov a výrobu. Nech sme však zobrali akýkoľvek segment, Toyota v ňom vždy excelovala. Bola sofistikovanejšia, rozmýšľala inak ako konkurenti, bola pokrokovejšia. S rokmi môj záujem už len rástol. Čo sa začalo ako zameranie sa na japonských automobilových producentov, skončilo sa ako štúdium Toyoty a jej výrobného systému.

Nemala Toyota problém pustiť vás a iné americké firmy do zákulisia a chrániť si tak vlastné know-how?

Nie, americký trh sa pre ňu totiž rýchlo stal najziskovejším. Báli sa, že ak americké automobilky predbehnú a tie skrachujú, tak USA prijmú ochranné opatrenia. Preto Toyota na americkom trhu vytvorila joint-venture s General Motors (GM) pod názvom Nummi. Predtým, ako Toyota oslovila GM, išla aj do Fordu. Ešte v štyridsiatych rokoch totiž Toyota poslala svojich ľudí do Fordu. Bolo to v čase, keď bol Ford obrovskou firmou a oni len začínajúcou japonskou spoločnosťou. Ford im dal k dispozícii množstvo svojich technológií a Toyota sa tak naučila základy automobilovej výroby. Japonci sa preto cítili zaviazaní voči Fordu, a preto ich oslovili s ponukou vytvoriť joint- -venture. Hovoríme o období konca 70. a začiatku 80. rokov. Ford však odmietol, paradoxne sa vo firme obávali, že sa Toyota od nich naučí príliš veľa. Preto išli za GM a oni súhlasili. Chceli s nimi totiž vyrábať malé autá, ktoré boli dovtedy pre nich stratové. Nezaujímal ich výrobný systém ako celok. GM priviedol svojich ľudí do tohto spoločného podniku a aj keď mali priamo pred očami celý výrobný systém Toyoty, neštudovali ho.

Prečo?

GM poslal približne päťdesiat svojich ľudí do Nummi. Strávili tam niekoľko rokov na rôznych pozíciách. Keď sa vrátili naspäť do GM, automobilka očakávala, že budú učiť ostatných ľudí vo firme. Mysleli si, že päťdesiat ľudí zmení zvyšných stotisíc zamestnancov. Stalo sa však to, že keď títo ľudia odišli do Nummi, prišli o svoje postavenie v GM. Keď sa vrátili, nikto ich už nepočúval, nemali podporu od vedenia. Zostali odkázaní sami na seba. Snažili sa ľudí v GM presvedčiť, ale tí nemali záujem.

Kedy sa teda GM zmenil?

Prišlo to časom. GM mal program, v rámci ktorého posielal svojich manažérov do Nummi. Postupom času však celý automobilový priemysel akceptoval a implementoval výrobný systém Toyoty. Z nejakej japonskej zvláštnosti sa stali štandardné riešenia pre celý sektor.

Nie je tá situácia podobná dnešku, keď tradičné automobilky dlho nebrali vážne firmy ako Google, Tesla alebo Apple, no dnes si už uvedomujú, že predstavujú vážnu konkurenciu?

Nie, to je iná situácia. Biznis Google alebo Apple je diametrálne odlišný od toho, čo robia automobilky. Nie je mi jasné, čo sa ako výrobcovia môžu od nich naučiť. Jedine ak to, aby predali svoju firmu, presťahovali sa do Silicon Valley a stali sa softvérovými spoločnosťami.

No aj veľké koncerny sa snažia priblížiť k spôsobu myslenia a práce, ako má Google alebo Apple, napríklad metódou lean start-up.

Nikde na svete však nenájdete auto, ktoré by vzniklo vďaka procesu lean start-up a dnes je lídrom vo svojom segmente. Pri autách to totiž takto nefunguje.

Automobilky sa však menia. Ford o sebe tvrdí, že nie je len výrobcom automobilov, ale poskytovateľom mobility. Výrobcovia spúšťajú vlastné služby na zdieľanie vozidiel. Toyota dokonca pripustila, že ich budúcnosť môže byť o robotoch a nie automobiloch.

Toyota povedala, že jej miesto je v biznise s mobilitou. Pokiaľ ide o roboty, tým sa venujú už štyridsať rokov. Majú za sebou množstvo inovácií v tomto segmente, keďže roboty využívajú vo svojich závodoch. Robia to však iba interne. Vyvíjajú neustále nové roboty na rôzne priemyselné využitie. Majú dostatok skúseností, aby mohli konkurovať firmám v biznise s robotmi. Zameriavajú sa predovšetkým na poskytovanie mobility pre postihnutých ľudí alebo seniorov. Vidia v tom potenciál. Mnoho ľudí to nevie, ale Toyota už pätnásť rokov vyrába aj domy. Nájdete ich hlavne v Japonsku. Na ich výrobu používajú svoj výrobný systém. Tržby tejto divízie sú na úrovni miliárd dolárov, sú na tom ziskoví, no stále je to pre firmu experiment. Ak sa ich opýtate, či sa pustia do biznisu s domami, tak odpovedia, že nie. Pre nich je to stále len experimentálny projekt. Preto si myslím, že Toyota dnes ešte nevie, či sa bude v budúcnosti venovať výrobe robotov. Myslia si však, že v tomto segmente je potenciál a oplatí sa doň investovať.

Nemôžu sa však roboty v budúcnosti stať rovnako ako dnes autá produktmi každodennej potreby?

Roboty nenahradia autá vo forme produktu každodennej potreby. Dnes sa využívajú na to, aby pomáhali ľuďom vstať z postele, alebo vedia priniesť nejaké predmety. Čo z toho v budúcnosti bude, však nevie ani Toyota.

Automobilky budú rozširovať ponuku asistenčných služieb. Tie budú preberať ďalšie funkcie, no šofér tam stále bude

Nástup samojazdiacich automobilov môže zmeniť spôsob, akým dnes vozidlá ľudia využívajú.

Toyota je dosť realistická, ak ide o vízie. Dnes sa všetky automobilky hrnú do samojazdiacich automobilov. Je to nový trend, ktorý riešia všetci. Automobilky kupujú firmy, ktoré im môžu pomôcť takéto autá vyvinúť a vyrábať. Toyota však dala miliardu dolárov do segmentu umelej inteligencie. Priamo s výrobou áut to nesúvisí, no koncern do toho dáva veľké prostriedky a najíma najlepších ľudí z Googlu, ako aj amerického ministerstva obrany. Môže sa teda zdať, že súťaží s Googlom a Applom. Ale nie je to tak. Toyota si uvedomuje, že 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa