Tá vyhrala verejné obstarávanie vyhlásené rezortom zahraničných vecí, ktorého cieľom bolo vytvoriť grafickú vizualizáciu našej krajiny a tiež ideový príbeh, ktorý budeme komunikovať. Výsledok – Good Idea Slovakia vyvolal veľkú publicitu a diskusiu v odborných aj laických kruhoch.

Pripomeňme si aj pri tejto príležitosti históriu snáh o vytvorenie jednotnej prezentácie krajiny či dokonca značky Slovensko. Na ceste k nej bolo veľa hrboľov, odbočiek, zákrut a málokto to pozná.

Za prezentáciu Slovenska sa, samozrejme, dá považovať takmer všetko – počnúc rozprávaním o Slovensku v krčme pri pive v zahraničí až po televíznu, prípadne internetovú reklamu od slovenskej štátnej inštitúcie.

Slovensko sa prezentuje už stáročia, aj keď táto prezentácia nebola vždy úmyselná. Prezentovali ho už naše hrady, ktoré strážili Jantárovú cestu, slovenskí vinohradníci, keď dovážali víno rakúskym panovníkom, či slovenská topmodelka, keď neúnavne opakovala vo Francúzsku, že je Slovenka.

Sto miliónov sem, sto miliónov tam

V krátkej histórii samostatného Slovenska bola prvým komplexným krokom v tomto smere Slovenská informačná agentúra. Mala pripraviť také aktivity, ktoré by zlepšili informovanosť o Slovenskej republike. Vznikla v júli 1995, v období, keď Slovensko dostávalo od európskych inštitúcií výrazné signály znepokojenia nad vývojom politickej klímy v krajine.

Agentúra sa zrodila počas vlády Vladimíra Mečiara a zanikla počas vlády Mikuláša Dzurindu. Jej koniec bol neslávny, pretože do vienka dostala v korunách stomiliónový rozpočet a skončila v takej istej strate. Hovorilo sa aj o finančných machináciách.

Medzičasom vznikla nezisková organizácia, ktorú založilo Ministerstvo hospodárstva SR v septembri 1995 – Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR). Založili ju s rovnakým cieľom – vytvárať imidž Slovenska a propagovať ho ako krajinu s množstvom rôznych turistických atraktivít.

Ďalším významným medzníkom bol pokus o vytvorenie štátnej PR agentúry, ktorú navrhol zriadiť vtedajší vicepremiér Pál Csáky. Od júna 2003 do februára 2004 prešiel návrh dvoma pripomienkovými konaniami, ale idea jednotnej agentúry stroskotala na rozpore medzi Eduardom Kukanom, vtedajším ministrom rezortu zahraničia, a Pavlom Ruskom, ktorý šéfoval ministerstvu hospodárstva. Myšlienka vytvorenia a zlepšenia prezentácie Slovenska stroskotala na tom, na čom aj niekoľkokrát potom – na financovaní a presune moci.

V tom istom roku, keď Pál Csáky prišiel s myšlienkou založiť štátnu PR agentúru, rezort zahraničia vyhlásil verejné obstarávanie na prezentáciu Slovenska v piatich krajinách EÚ (Anglicko, Írsko, Švédsko, Dánsko a Fínsko). Zo šiestich prihlásených agentúr splnila všetky podmienky len jedna, a to B+Advertising Vladimíra Reimana.

Už samotný výber agentúry bol viac ako zvláštny, lebo podmienkou 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa